Hej läsare!
Detta är mitt första inlägg även om jag "smygläst" en del.

Vi har fått köpa en tomt på drygt 900 m2 och planerar nu vårt bygge. På bifogad bild finns en tomtskiss längst ned. Tomten begränsas av skog i norr och öster. Infart blir från sydväst och därför faller många befintliga typhus bort då vi bådea entré och huset bör öppna sig mot söder.

Vi är två vuxna och två barn i familjen huset blir 1 ½ plan med förhöjt väggliv takvinkel 27 grader, knappt 180 m2. Vi måste ha sadeltak, max byggyta 20 % av tomt, huset placerat parallellt med gata (enligt förhandsdiskussion tillåts även parallell gavel).

Vi prioriterar stort kök och tvättstuga, kommer ibland att jobba hemifrån så kontor måste finnas, men får även fungera som gästrum.

Alla råd och synpunkter mottages tacksamt, även på tomtplanering mm.
 
  • planlösning_hussvalan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Min spontana reaktion är följande:

Trappan: Om det inte är ett 2-planhus bör du nog kolla hur höjden klarar sig vid det 'förhöjda vägglivet' i Öv där trappan slutar. (Man ritar alltid trappor med pil i gångriktningen uppåt, om du händelsevis har misslett mig.)

Matplats/matsal: Matplatsen är tillräckligt stor för att duga i både vardagslag och till fest. Varför då ha en separat matsal som dessutom ligger diagonalt från köket? (Det blir en väldig massa spring vid dukning/avdukning.)

Kontor/gästrum: Vore det inte bättre att det hamnade på BV i.s.f. matsalen?
Men om det nu ska ligga på ÖV, vore då inte en placering och byte diagonalt mot sovrummet en bättre placering m.h.t. solljus i datorskärmen etc.? (Jag kan visserligen förstå att ni vill ha ostört kring juckarverkstaden, men ändå :))

I övrigt ser det rätt okej ut.
__________________
Byggaren
 
Tack för dina synpunkter, du har sett de saker vi diskuterat hur vi skall lösa.

Trappan: Takhöjden är 193 cm och sedan är det en "frontespis" vid balkongen så det blir nog inga problem

Matplats/Matsal: Ett par ggr per år är hela släkten hos oss och då behövs en matsal (eller två!). Visst blir det en del spring, men det är många som kan hjälpa till också... Detta är vårt huvudproblem: att både ha entré och rummen vända åt söder. Tänker oss att även utnyttja matsalen för spel/pussel, syhörna eller andra aktiviteter som man inte alltid vill plocka bort varje dag. Kan även finnas behov av att ställa upp den bärbra avskilt från kontoret om en vill sitta vid den stationära.

Kontor/Gästrum: Visst vill vi att ett lite mer avskilt föräldrasovrum och därför valde vi denna lösning

Fler synpunkter vill vi gärna ha!

Myrlejon
 
Har ni provat hur det skulle bli om ni byter plats på matsalem och delen med tvättstuga/toalett?
Då får ni en mer sammanhängande sällskapsyta som är närmare köket. Jag tror också att det blir jobbigt att gå genom hela huset med all mat och all disk till matsalen. Dessurom är jag också skeptisk till att bygga ett hus anpassat för ett besök som kommer 2 ggr per år. Ni borde kunna få till en lösning som passar er bättre under all annan tid också.

Vi kommer t.ex att ha en vardag/fest-matplats som rymmer ungefär 8 personer. Om hela släkten ska komma kan vi möblera om våra soffor och få till ett långbord genom hela husets längd. Jag tycker att ni i första hand ska prioritera att huset fungerar för er till vardags.
 
Ja, så var det från början men vi vill inte ha tvättstugedelen i vårt bästa läge på tomten mot sydväst. Då hamnar matsal och tvr-um mot norr och skogen, det känns lite för mörkt tycker jag, nu får den in ljus fårn söder.
Tack ändå för dina synpunkter, känns som jag bara avvisar era råd men ös på med mer förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.