E
Hej!

Jag sitter och klurar på hur många paneler jag får plats med på mitt garagetak och en säljare uppmärksammade mig på att solcellspaneler förändrar hur snön rasar och att man kan behöva se över snörasskydd. Mitt mål är ju såklart att ha så mycket solcellspaneler som möjligt men jag inser att jag kanske måste ta hänsyn till snöras.

har ett takfall på ca 4,6m och takvinkel nånstans 25-27 grader och byggnaden är ett enplans garage om ca 125m2.

Ett fungerande snörasskydd ser gör ju taket med solcellspaneler väldigt svårskottat, å andra sidan kan det bli farligt mycket snö när hela taket släpper. I gengäld släpper det tidigare med hala paneler som underlag...

Hur tänker ni som bor i landets snörikare delar om detta? Jag har inte bott på fastigheten en vinter än så jag vet inte hur utgångsläget är.

(sitter ett snörasskydd över en sidodörr till garaget, garageportarna är på gaveln)
 
Det behövs ju bara snörasskydd om det är risk att träffas av snöras
 
E
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det behövs ju bara snörasskydd om det är risk att träffas av snöras
Den kan inte uteslutas och med barn i familjen kan jag heller inte utesluta att de sitter och leker just i högen med snö under garagetaket...
 
Vanliga V snörasskydd i takfoten, sen när taket behöver skottas så måste man ju inte skotta snörent/allra närmast panelerna. och sen sopa dom rena eller vad nu tillverkaren rekomenderar ifall man vill ha snörent.

En såndär takspade som skär lös snöbitar som sedan glider på en plast ner från taket är smidiga på sånna tak :)
 
E
L LantbrukarN skrev:
Vanliga V snörasskydd i takfoten, sen när taket behöver skottas så måste man ju inte skotta snörent/allra närmast panelerna. och sen sopa dom rena eller vad nu tillverkaren rekomenderar ifall man vill ha snörent.

En såndär takspade som skär lös snöbitar som sedan glider på en plast ner från taket är smidiga på sånna tak :)

Tack för svar. Jag jag inser ju att det är det ansvarsfulla. Innerst inne hade jag hoppats få svaret ” kötta på med paneler bara, snön försvinner automagiskt förstår du”. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.