Hej.
Lite funderingar, dags för förnya avtal eller byta. Har fortum och ellevio just nu.
Som vilja hjälpa och har koll på eon, Fortums, ellevio, dalakrafts elavtal och priser ser ut?
Eller finns det nåt bättre än dem? Bor i Dalarna.
Men vad för tips har ni?
Fast eller rörligt?
Tex dalakraft visar inga priser på sin hemsida.
 
Går jag in under "Teckna elavtal" hos Dalakraft så står ju priserna där, de erbjuder av allt att döma inte fast avtal så det är ju bara pris till och med förra månaden.
Annars finns ju elpriskollen, den är tänkt att vara neutral.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Kollar lite, såg ut som eon är billigast?
Men först, vad borde man satsa på rörlig eller fast? Och år?
 
T The_Nyll skrev:
vad borde man satsa på rörlig eller fast?
Verkar inte finnas några fungerande kristallkulor, tror inte det finns någon som kan svara på det.
Normalt sett är fasta priser ett sätt att betala en liten premie för att försäkra sig mot överraskningar. Just nu är inget normalt på elmarknaden.
De som tecknat fast pris innan den gångna vintern var ju stora vinnare, i år har de elbolag som fortfarande erbjuder fasta avtal tagit i lite extra för att minimera risken att behöva ta samma smäll igen. Men vem vet, det kan bli ännu tokigare än de förutspått och då är det återigen kunderna som är vinnare.
 
Känns jobbigt, ingen chans att om man förnyar sitt nuvarande avtal kan få samma pris?

Men rörligt eller fast är en klurig fråga.

Och tex skriver man ett avtal nu men det måste starta senare för ens gamla inte gått ut, får man priset som man skrev på för sen eller nytt?
 
du får det priset som gäller när du skriver avtalet, tidigare har man kunnat teckna avtal max 2 månader innan det gamla gått ut. vet inte om det är så fortfarande
 
Jämför även fasta avgiften skiljer mycket mellan elhandelsbolagen t.ex EON 660/år Eksjö Energi 150/år
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
En till fråga då, sköter elbolaget bytte? Tex om jag vill byta från ett bolag till ett annat, sköter det ny bolaget bytet efter jag tecknat avtalet eller måste man göra nåt mer lixom?
Om ni förstår vad jag menar.
 
Dom löser det.
 
T The_Nyll skrev:
En till fråga då, sköter elbolaget bytte? Tex om jag vill byta från ett bolag till ett annat, sköter det ny bolaget bytet efter jag tecknat avtalet eller måste man göra nåt mer lixom?
Om ni förstår vad jag menar.
kolla om du har någon uppsägningstid på dit avtal , för säkerhetsskull så meddela 30 dagar innan att du inte vill ha dit gamla avtal längre
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Nej jag väntar och ser om hottentottarna i riksdagen beslutar något om max eller ersättningar till privat personer i år också.
Oberoende på vilka som hamnar i regeringssits så måste det till ett avtal/erbjudande mellan alla för så här kan det inte fortsätta.

Nu skall ju elbolagen få 250 miljarder i bidrag, ja 250.000.000.000kr.
Synd om dom som gjort dåliga afärer och riskerar att förlora pengar, hoppas dom betalar tillbaka när det går bra.

Samma som bankerna, oj det gjorde dom ju inte heller.
 
L Lunneborg skrev:
Nej jag väntar och ser om hottentottarna i riksdagen beslutar något om max eller ersättningar till privat personer i år också.
Oberoende på vilka som hamnar i regeringssits så måste det till ett avtal/erbjudande mellan alla för så här kan det inte fortsätta.

Nu skall ju elbolagen få 250 miljarder i bidrag, ja 250.000.000.000kr.
Synd om dom som gjort dåliga afärer och riskerar att förlora pengar, hoppas dom betalar tillbaka när det går bra.

Samma som bankerna, oj det gjorde dom ju inte heller.
Varför skulle det inte fortsätta på samma sätt? Den här energipolitiken har ju i princip samtliga europeiska regeringar kört i 20 års tid. "Klimatet" ska räddas, endast eliten ska ha tillgång till el. Folk fortsätter ju att rösta på rödgrön politik, då vill dom också ha dessa priser. Som förövrigt bara kommer att öka. Tippar snittpriser på runt 2€/kWh nästa vinter.
 
L Lunneborg skrev:
Nu skall ju elbolagen få 250 miljarder i bidrag, ja 250.000.000.000kr.
det är inte bidrag staten går i borgen för banklån
 
T tergo skrev:
det är inte bidrag staten går i borgen för banklån
Det är väl inte ens banklån det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.