J
Hej!

Vår golvbrunn i duschen (från runt 2006) skulle behöva rengöras. Problemet är att vi inte vet hur man ”öppna den”. Den lilla runda plastluckan går att öppna och där kan man komma ner med en tandborste, men ska det inte gå att rengöra mer än så? De två skruvarna i ytterkanten verkade inte göra någon skillnad att lossa.

Någon som har en liknande eller vet hur man gör?

Tack!

/J
 
  • Öppet golvbrunnshål med synliga rör och skadad kant, omgiven av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig och sliten golvbrunn med synliga rester och kalkavlagringar på kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är nog meningen att man ska rensa med hjälp av ett rensband i det lilla hålet. De två skruvarna ser ut att vara till för att hålla klämringen på plats, dvs. se till att det blir vattentätt.

Det verkar finnas diverse beteckningar och annat kring luckan och om du kan skriva av vad det står går det kanske att få fram vad det är för sorts vattenlås/golvbrunn.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Testat att köra ner fingrarna i det halvcirkelformade hålet, få fingertopparna under kanten och dra.

Äckligt men enkelt.

/ Hälsningar, Fredrik
 
Jag killgissar att den cirkelformade saken i mitten är ett lås för locket till vattenlåset. går det att låsa upp mha tex en skruvmejsel som förs in i spåret/skåran? dvs du snurrar cirken med skåran typ ett kvarts varv e.d
 
Det är nog tyvärr bara hål för rensband. Finns äldre lås som är likadana. Då får man rengöra på plats och tvätta med lämpliga borstar. Det finns alltså inget att ta isär.
 
J
Tack för alla svar!

Det enda som det står på plasten är något i stil med:

IDO Badrum
Sweden
Patented Sitac 1422
Made by Maheni(?)

Jag provade att dra lite i den men den satt hårt (kanske provar igen, fast lite hårdare). I annat fall är det kanske som någon säger att enda sättet att rengöra den är genom det där lilla hålet, även om det känns lite märkligt/dumt.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JJson skrev:
Tack för alla svar!

Det enda som det står på plasten är något i stil med:

IDO Badrum
Sweden
Patented Sitac 1422
Made by Maheni(?)

Jag provade att dra lite i den men den satt hårt (kanske provar igen, fast lite hårdare). I annat fall är det kanske som någon säger att enda sättet att rengöra den är genom det där lilla hålet, även om det känns lite märkligt/dumt.
Skaffa en sån här och kör ner i hålet och veva runt, lär garanterat fixa stoppet.
https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/Pr308666000
 
D Dublin skrev:
Skaffa en sån här och kör ner i hålet och veva runt, lär garanterat fixa stoppet.
[länk]
Fast ts menar nog bara normal rengöring. Att som på andra vattenlås kunna lyfta ur insatsen och diska separat. Nu får man ju gno med borstar i brunnen.
 
Claes Sörmland
Flaskborstar är toppen i de här sammanhanget. De tar sig ju genom renshålet.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det nog en IDO Secur som rensas genom den lilla plastpluggen. Dra inte i den.

[bild]
[länk]
Om jag förstår dokumentet rätt så är golvbrunnen tillverkad innan 1990 och därmed har det funnits krav på att byta den vid alla renoveringar som gjorts senare. Dvs. den som renoverade badrummet kring 2006 gjorde fel som inte bytte ut golvbrunnen och man kan inte vara säker på att det är tätt mellan golvets tätskikt och brunnen, vilket leder till att man inte ska duscha direkt på golvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag förstår dokumentet rätt så är golvbrunnen tillverkad innan 1990 och därmed har det funnits krav på att byta den vid alla renoveringar som gjorts senare. Dvs. den som renoverade badrummet kring 2006 gjorde fel som inte bytte ut golvbrunnen och man kan inte vara säker på att det är tätt mellan golvets tätskikt och brunnen, vilket leder till att man inte ska duscha direkt på golvet.
nja det är ju inte så att alla gamla brunnar som inte uppfyller dagens krav automatiskt läcker............De kan fungera utmärkt i evigheter typ men om det blir vattenskada och skadan ev kan härledas till brunn som ej är bytt så kan man ju få nedsättning på ersättningen. Vid en ev besiktning så kan man ju även få plumpar i protokollet men det betyder ju inte heller att de läcker eller garanterat kommer att göra.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
nja det är ju inte så att alla gamla brunnar som inte uppfyller dagens krav automatiskt läcker............De kan fungera utmärkt i evigheter typ men om det blir vattenskada och skadan ev kan härledas till brunn som ej är bytt så kan man ju få nedsättning på ersättningen. Vid en ev besiktning så kan man ju även få plumpar i protokollet men det betyder ju inte heller att de läcker eller garanterat kommer att göra.
Precis, det var därför jag skrev "man kan inte vara säker" och inte "det läcker".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det var därför jag skrev "man kan inte vara säker" och inte "det läcker".
nja du skrev ju även att man inte ska duscha direkt på golvet..............
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
nja du skrev ju även att man inte ska duscha direkt på golvet..............
Okej, det beror ju på vilka risker man vill ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.