A
Jag är spekulant på ett LB-hus. Byggt 1973 med krypgrund.
Tidigare ägare tog över huset för ca 6 år sedan, det var då problem med dålig
lukt i bostaden. Då sattes krypgrundsavfuktare och undertrycksventilation in i grunden. (2016-17).

Nu menar ägaren att det är betydligt bättre/mindre lukt.
På visning känner man viss lukt i delar av huset. Främst när man kommer in i huset.
Mäklaren menar att det förmodligen är asfaboarden i krypgrunden som är orsaken.

Är det någon som har kunskap/erfarenhet av liknande problem?
Vilka ingrepp behöver göras? Vad rör de som om för kostnader?
Bör det hjälpa att byta ut asfaboarden och möjligtvis isolering?

Kan de vara så att lukt sitter i andra delar i grunden?
 
A Jeppsonshus skrev:
Jag är spekulant på ett LB-hus. Byggt 1973 med krypgrund.
Tidigare ägare tog över huset för ca 6 år sedan, det var då problem med dålig
lukt i bostaden. Då sattes krypgrundsavfuktare och undertrycksventilation in i grunden. (2016-17).

Nu menar ägaren att det är betydligt bättre/mindre lukt.
På visning känner man viss lukt i delar av huset. Främst när man kommer in i huset.
Mäklaren menar att det förmodligen är asfaboarden i krypgrunden som är orsaken.

Är det någon som har kunskap/erfarenhet av liknande problem?
Vilka ingrepp behöver göras? Vad rör de som om för kostnader?
Bör det hjälpa att byta ut asfaboarden och möjligtvis isolering?

Kan de vara så att lukt sitter i andra delar i grunden?
Den där typen av lukt har en benägenhet att "fastna" i material som fiberskivor, isolering, men även i trä. Ofta är enda sättet att få bort lukten att byta ut smittat material. Avfuktare och undertryck är bra, då kommer det inte upp mer lukt. Men det kommer inte ta bort det som "sitter i vägarna". Det är ju inget litet jobb att byta ut isoleringen i golvet. Om det går att göra underifrån behöver det ju inte kosta en förmögenhet. Men att bryta upp alla golv och byta inifrån är astronomisk kostnad.
Finns väl de som skulle föreslå ozonbehandling, men det tror jag inte på med så stora skador..
Är det bara luktproblem, eller finns det också antydan till mögel? Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
A
Tack för svar,
Jag är spekulant på bostaden, så inte köpt än.
Försöker förstå vad man ger sig in på gällande kostnader. För lukten vill man ha bort helt, annars är de inte värt det.

Så när man satt in undertrycksventilation kan man vara ganska trygg med att ingen lukt fortsätter stiga uppåtfrån grunden?

Men arbetat kan alltså gälla att byta ut isolering och blindbotten.
Men man vet inte vart de slutar. De kan var lukt i syllar och resterande golvkonstruktion?
 
Köp inte ett hus med lukt, det är nära nog omöjlig att få bort om det pågått ett tag.
Hyrde ett hus som hade mögel i en vägg, det åtgärdades innan jag flyttade in, men lukten satt kvar. Allt jag hade i huset tog lukt, kläder, möbler mm.
Många försök gjordes för att få bort lukten ur grejerna när jag flyttade efter ett år. Hårda saker gick att få luktfria, men allt i tyg fick kastas, kläder, gardiner, lakan, kuddar, täcken handdukar, flytvästar mm.
Tex 2 helt nya arbetsjackor tvättades 3 gånger i 90 grader med förtvätt i klorin och sköljmedel. Väl tvättade luktade de gott, men efter nån vecka var lukten tillbaka.
Jackorna hade bara hängt i en garderob, och den stod inte ens i rummet med mögelskadan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Köp inte ett hus med lukt, det är nära nog omöjlig att få bort om det pågått ett tag.
Bästa rådet, lyssna på detta (y)!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.