Hej,

För 6 år sedan kraschade vår gamla varmvattenberedare. Vi valde då att skaffa en stor NIBE då vi var 5 i familjen och dessutom skulle vara 6 under närmaste framtiden.
Ett år senare byggde vi ut huset och vi satte då in en NIBE Frånluftsvärmepump, F750. Dock så valde jag få att koppla FVP till att fylla på den stora NIBE VVB. Det kändes tokigt att inte använda den. Nu är ju elpriset ett helt annat och jag har kopplat upp FVP via Nibes smart price adaption med mellanhög påverkan på varmvattnet (och högre på värmen).
Frågan dock som jag inte lyckas knäcka är om jag förlorar på detta med den kopplingen jag har. Blir det då elen till VVB som kickar in? Jag kan inte styra den på något klokt sätt idag vad jag lyckas förstå.
Jag tar tacksamt emot råd på vad jag borde göra nu? :)

Mvh Johan
 
Redigerat:
Eller kan det vara så här att det inte blir någon skillnad mot dagens läge för VVB? Jag tänker att vattnet ändå först flyttas från FVP till VVB när det används så länge inte FVP töms på varmvatten? :)
Då kanske det blir ett genomslag ändå via Nibe smart price adoption?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
B
Har du funderat på att sätta en vvc-krets mellan din stora nibe vvb och din fl750? Då borde ju frånluftsvärmepumpen kunna nyttja hela vattenvolymen på ett annat sätt. Den stora beredaren borde man bara kunna slå av helt elektriskt.
 
B BSOD skrev:
Har du funderat på att sätta en vvc-krets mellan din stora nibe vvb och din fl750? Då borde ju frånluftsvärmepumpen kunna nyttja hela vattenvolymen på ett annat sätt. Den stora beredaren borde man bara kunna slå av helt elektriskt.
Nej inte ens tänkt på det! Något du rekommenderar i mitt läge?

Spännande tanke med att helt enkelt slå av VVB. Jag funderar på vart vattnet då kommer ifrån, finns det en risk att det kommer väldigt mycket kalltvatten innan varmvattnet från LVP kommer igenom VVB?
 
B
Sätter du en vvc mellan dessa så hålls ju stora beredaren varm av din f750. Så det kommer inte vara nån skillnad i tid innan du får varmvatten I kranen.

Skillnaden är väl att din elförbrukning borde gå ner (antar att elpatronen går på då och då?), samtidigt som den ökade volymen som din flvp kan värma innebär ökad möjlighet att flytta din vv produktion till timmar med lägre pris via nibe smart price adaptation.
 
Grejen med Smart Price Adaptation är att den verkar fläska på rejält med elpatronen när den väl värmer. Har testat den några veckor nu (på F370 visserligen) och jag föreställer mig jag har ökat energiförbrukningen. Tidigare gick elpatronen endast in vid legionellakörning varannan vecka och värmepumpen ensamt underhöll varmvattnet dessemellan (nu i sommartid alltså). Nu körs elpatronen en stund varje natt och värmepumpen går bara in under en knapp timme efter en dusch. Kostnaden bör dock ha sjunkit och det var ju syftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.