God dag,

Elpris har ju blivit något alla pratar om :(

Jag satt och bläddrade igenom vår förbrukning på villa med fjärrvärme och såg då att i sommar när vi var på semester förbrukade vi exakt 10 kWh per dygn.

Cirkulationspumpen på fjärrvärmen går ju alltid, det är dumt att slå av den säger folk.

Vi har ventilerade golv i sutterängplan så den elmotorn vill väl ha lite oxå.

Och så har vi en non-stopfläkt i köket som alltid går för att hålla lite ventilation.

Kan dessa tre förbruka 10 kWh/dygn eller ska jag leta efter något annat?
 
10kWh/24h motsvarar lite drygt 400W konstant last.
Stämmer det ned dina pumpar?
Kyl och frys också kanske?

/Höghus
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
400W kommer man nog upp i ganska snabbt, det har du rätt i. Glömde bort att räkna med kyl/frys.

Vi har bland annat ett frysskåp där temperaturinställningen gått sönder så det håller -30 (i alla fall står det så på displayen) och går inte ställa om :sweat:
 
T
Om du har möjlighet att mäta förbrukningen i realtid så bör det vara lätt att hitta bovarna genom att bryta strömmen till dem en och en.

Jag själv låg på runt 400W mer eller mindre konstant här hemma, hittade att det dels var en äldre avfuktare i krypgrunden som låg och drog hela tiden, dessvärre var den också trasig.
Slog även av min laptop som låg på ”Sleep mode” men då tydligen strömsatt dockningsstationen med runt 150W också.

Summa summarum så kan jag se att vi ligger kring 80W som lägst numera (92W lägst idag). I skrivande stund ca 220W men då sitter frun med sin laptop igång och jobbar, i övrigt är nog ingen annan större förbrukare igång.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Om du har möjlighet att mäta förbrukningen i realtid så bör det vara lätt att hitta bovarna genom att bryta strömmen till dem en och en.

Jag själv låg på runt 400W mer eller mindre konstant här hemma, hittade att det dels var en äldre avfuktare i krypgrunden som låg och drog hela tiden, dessvärre var den också trasig.
Slog även av min laptop som låg på ”Sleep mode” men då tydligen strömsatt dockningsstationen med runt 150W också.

Summa summarum så kan jag se att vi ligger kring 80W som lägst numera (92W lägst idag). I skrivande stund ca 220W men då sitter frun med sin laptop igång och jobbar, i övrigt är nog ingen annan större förbrukare igång.
Jag har beställt en Shelly plug så då kan jag mäta specifika förbrukare. Vi ska sätta in LLVP och jag är intresserad av att se vad den förbrukar vid olika utomhustemperaturer så jag kan optimera användningen mot fjärrvärme.

Laddarna till laptops är ju ständigt inpluggande här också, nu var de väl kanske inte det i somras, men det ska bli intressant att se om de drar ström också i tomgång.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
T trasker skrev:
Jag har beställt en Shelly plug så då kan jag mäta specifika förbrukare. Vi ska sätta in LLVP och jag är intresserad av att se vad den förbrukar vid olika utomhustemperaturer så jag kan optimera användningen mot fjärrvärme.

Laddarna till laptops är ju ständigt inpluggande här också, nu var de väl kanske inte det i somras, men det ska bli intressant att se om de drar ström också i tomgång.
Låter som en plan!

Bara för att förtydliga, min laptopladdare sitter fortfarande i men om jag bara satt datorn i ”Sleep mode” istället för att slå av den så skiljde det rejält i förbrukning, lite osäker på varför men orkade inte djupdyka i det utan slår helt enkelt av datorn när den inte används istället.

Jag installerade en Panasonic HZ25XKE här om veckan, har inte kört den mer än några billiga timmar på morgonen än men i appen kan jag se precis det där, har inte kollat allt för noga än men verkar som man kan se:
Bör-temp, rummets temp, ute temp, förbrukning. Bifogar bild från här om dagen :)
 
  • Graf som visar uppskattad energiförbrukning på 2.3 kWh för AC i köket över ett dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt! Det blir en Mitsubishi Hero MSZ-LN35VG2W för vår del.

Det finns ju app till den där strömförbrukning anges men det verkar råda delade meningar om hur exakt den är. Ska tydligen vara någon form av beräkning och inte en mätning. Tänkte mappa den mot Shellyn så får vi se :)
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
T trasker skrev:
Trevligt! Det blir en Mitsubishi Hero MSZ-LN35VG2W för vår del.

Det finns ju app till den där strömförbrukning anges men det verkar råda delade meningar om hur exakt den är. Ska tydligen vara någon form av beräkning och inte en mätning. Tänkte mappa den mot Shellyn så får vi se :)
Bra val, kollade själv på en sån då en gammal vän som driver egen kyltekniker-firma, så heter det säker inte men han installerar värmepumpar, (dock 80 mil från mig) rekommenderade den! Det verkade svårt att få tag på en Hero i närområdet dock och hans andra rekommendation var en Panasonic :)

Edit: vet inte hur noggrann den där grafen är heller ska väl sägas, gillar absolut inte upplösningen på den heller, verkar som de mest slängt in någon för skojs skull men inte för att man faktiskt ska kunna utlösa något vettigt
 
T tunellm skrev:
Om du har möjlighet att mäta förbrukningen i realtid så bör det vara lätt att hitta bovarna genom att bryta strömmen till dem en och en.

Jag själv låg på runt 400W mer eller mindre konstant här hemma, hittade att det dels var en äldre avfuktare i krypgrunden som låg och drog hela tiden, dessvärre var den också trasig.
Slog även av min laptop som låg på ”Sleep mode” men då tydligen strömsatt dockningsstationen med runt 150W också.

Summa summarum så kan jag se att vi ligger kring 80W som lägst numera (92W lägst idag). I skrivande stund ca 220W men då sitter frun med sin laptop igång och jobbar, i övrigt är nog ingen annan större förbrukare igång.
Imponerande. Vi ligger på 400 i konstant med kyl ovh frys, router, frånluftsfläkt och cirkulationspump. Har ni självdrag?
 
T
V Viktorbyggahus skrev:
Imponerande. Vi ligger på 400 i konstant med kyl ovh frys, router, frånluftsfläkt och cirkulationspump. Har ni självdrag?
Ja vi har självdrag, på gott och ont.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
kyl/frys + liten frys + cirkulationspump(värmesystemet) + div standby ger mig 5-6 kWh/dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.