richardtenggren richardtenggren skrev:
Hade vi inte varit mitt i en renovering så hade detta varit en fin kandidat;
[länk]
Jättetrevligt och fint hus, men Engeltofta? Utsikt över cisternerna i oljehamnen och lukten från pappersbruket...
 
richardtenggren
K Kirre2 skrev:
Jättetrevligt och fint hus, men Engeltofta? Utsikt över cisternerna i oljehamnen och lukten från pappersbruket...
Precis det är ju det som är problemet kanske, närmare till stan, men för att slippa se pappersbruk behöver man komma utanför Bönan. Jag hade nog missat var det låg, trodde det låg lite längre ut :)

Jag har ju många ”potentiella” objekt här i byn också, i dagsläget har vi ju utsikt rakt österut nästan, inga pappersbruk så långt ögat kan nå.
Men det hade varit charmigt att se båtarna som ska in till hamnen, vilket går att göra i södra Utvalnäs, vid oss passerar mest mindre båtar som troligen ska till Norrsundet eller Vallvik kanske.
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis det är ju det som är problemet kanske, närmare till stan, men för att slippa se pappersbruk behöver man komma utanför Bönan. Jag hade nog missat var det låg, trodde det låg lite längre ut :)

Jag har ju många ”potentiella” objekt här i byn också, i dagsläget har vi ju utsikt rakt österut nästan, inga pappersbruk så långt ögat kan nå.
Men det hade varit charmigt att se båtarna som ska in till hamnen, vilket går att göra i södra Utvalnäs, vid oss passerar mest mindre båtar som troligen ska till Norrsundet eller Vallvik kanske.
Jag har inte jättekoll, men har varit på Engeltofta några gånger och i hamnen är jag flera gånger i veckan. Det är inte alltid det luktar pappersbruk, men ibland ligger det som en dimma över stan. Och cisternerna lär du väl se.
Tänkte på det när de byggde lyxfritidshus i Engeltofta.
 
richardtenggren
K Kirre2 skrev:
Jag har inte jättekoll, men har varit på Engeltofta några gånger och i hamnen är jag flera gånger i veckan. Det är inte alltid det luktar pappersbruk, men ibland ligger det som en dimma över stan.
Tänkte på det när de byggde lyxfritidshus i Engeltofta.
Jaha kul! Jag har aldrig varit i hamnen eller Engeltofta fast man bor här :D Har gjort några jobb till hamnen dock! :)

Ja, om jag inte minns fel var väl även själva Engeltofta ett ”sommarhus”, dock var hamnen lite annorlunda då :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jaha kul! Jag har aldrig varit i hamnen eller Engeltofta fast man bor här :D Har gjort några jobb till hamnen dock! :)

Ja, om jag inte minns fel var väl även själva Engeltofta ett ”sommarhus”, dock var hamnen lite annorlunda då :)
Ja, det var nog ett sommarställe från början. Sen var det semesterhem där man fick bo en vecka på sommaren. Var där som litet barn med mina föräldrar.
 
HOBBY ARCHITECT
M -MH- skrev:
[bild]

Inte ofta man ser en gård med mangårdsbyggnad i funkisstil! Byggt 1939. Inomhus var det renoverat -78, så det var inte så spännande.

[länk]
Ja, det var verkligen udda. Älskar balkongräcket.
Har dom inte lagt upp planlösning?
 
HOBBY ARCHITECT
M maria01 skrev:
[länk]
Underbart anspråkslöst men ändå snyggt.
Ingen planlösning där heller?
 
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hade vi inte varit mitt i en renovering så hade detta varit en fin kandidat;
[länk]
Fina detaljer, men konstig form på huset tycker jag.
 
K Kirre2 skrev:
Jag har inte jättekoll, men har varit på Engeltofta några gånger och i hamnen är jag flera gånger i veckan. Det är inte alltid det luktar pappersbruk, men ibland ligger det som en dimma över stan. Och cisternerna lär du väl se.
Tänkte på det när de byggde lyxfritidshus i Engeltofta.
Det är väl ett "problem" som många orter längs norrlandskusten får dras med. Ofta är det mest tillresta som reagerar på lukten medan de som bor där permanent har vant sig och fått härdade näsor och inte ens tänker på lukten längre. Man får också tänka på att det är just bruken som ofta är anledningen till att det ens finns samhällen på dessa platser. Man byggde där jobben fanns.

Jag rör mig ofta upp över Engeltofta och Bönan på sommaren när det är badväder och kan inte påstå att det är särskillt många gånger jag reagerar på nån lukt från bruket. Men håller med om att utsikten från Engeltofta inte är särskillt njutbar. Jag fortsätter gärna en bit till norrut innan jag viker ut picknickfilten.

Lukten är ju inget specifikt för Engeltofta utan den kan ju hela Gävlebukten drabbas av beroende på hur vindarna ligger. Å andra sidan finns det många trevliga dagar när vinden sprider en härlig doft av nyrostat kaffe från Gevalia.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Håller de fortfarande på och säljer detta hus, det var ju tillsalu för nåt år sen? (eftersom mina föräldrar har bott i en villa som angränsade till denna och sen flyttade 200m bort till ett hus där jag bodde ända till jag flyttade hemifrån så har jag hyfsad koll på hur området ser ut, även om föräldrarna inte bor kvar där jag växte upp utan flyttat till ett annat område. Husen är skitfina och jag har förstått de går för kring 15-20MSEK. Enl min far var detta hus jättefint när de bodde granne... Men sett till bilderna är det totalförstört nu. Så 49 mille för ett hus som är sönderbyggt är ju inte rimligt. Borde nog kosta max 20-25. Dessutom känns detta hus lite mindre och enklare, lägre takhöjd, mindre eleganta rum mm än många av de andra husen som oftast är byggda på början/mitten 20-talet.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.