HOBBY ARCHITECT
Vad är det fulaste ni vet? Jag har väldigt svårt för tegel.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Miljonprogramsområden är fula.
De hyreshus och hyreshusområden som byggdes på 50-talet har ofta en någorlunda arkitektonisk klass, men miljonprogrammet manifesterar bara människofientlighet.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är det fulaste ni vet? Jag har väldigt svårt för tegel.
Jag tycker du hade bra exempel på bilderna, men inget av de husen var byggda i tegel!
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker du hade bra exempel på bilderna, men inget av de husen var byggda i tegel!
Och?
Fotografen Fotografen skrev:
Miljonprogramsområden är fula.
De hyreshus och hyreshusområden som byggdes på 50-talet har ofta en någorlunda arkitektonisk klass, men miljonprogrammet manifesterar bara människofientlighet.
Ja dom är verkligen en av historiens dödssynder.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är det fulaste ni vet? Jag har väldigt svårt för tegel.
Jag älskar tegel (ibland). Följer ett insta-konto som heter tegelbiten. Där får man ofta se exempel på helt fantastiska arkitektritade hur från 50-60-70-talen. Där ser man ofta tegel både på ut- och insida.

Annars kan/vill jag inte sätta fingret på specifika material och liknande. Jag tycker att var sak har sin plats.

Det fulaste jag vet är när man har tappat greppet om helheten. T.ex tillbyggnader som helt förstör husets proportioner. Eller när man bara renoverat/rustat ett rum helt utan känsla för hur det hänger ihop med husets ålder och stil.
 
  • Gilla
BaltzarH och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra exempel i dina bilder.

Det jag tycker är den vidrigaste modellen av alla, är liknade dessa med förskjutna pulpeter på taket mm. Gärna med vinkelhus också. Gräsligt.

[länk]

[länk]
Ja, det är väl inga höjdare precis.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är det fulaste ni vet? Jag har väldigt svårt för tegel.
Tegel är bara ett material, det är arkitekturen som avgör om det blir fult eller vackert.
Jag tycker t.ex. att både Stockholms stadshus och KTHs borggård är rätt snygga tegelbyggnader.
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Tegel är bara ett material, det är arkitekturen som avgör om det blir fult eller vackert.
Jag tycker t.ex. att både Stockholms stadshus och KTHs borggård är rätt snygga tegelbyggnader.
Ja det är klart, men dom tegelhus jag gillat kan jag nog räkna på en hand.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Nåt som är fult och som man ser mer och mer, gigantiska altaner! :cry:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Snacka om kinkiga, vad är det som är så fult med dessa hus? Känns mer som nå Jante. :rofl:

Fula hus för mig är ovårdad hus.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TheGame skrev:
Snacka om kinkiga, vad är det som är så fult med dessa hus? Känns mer som nå Jante. :rofl:

Fula hus för mig är ovårdad hus.
Ful design.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.