Jag bor i en 30-talskåk med pelletsuppvärmning. Brännaren har strulat konstant sedan vi flyttade in och nu börjar det bli dags för den att gå till den slutliga vilan. Jag är sjukt trött på allt meck med pellets så nu tittar jag efter en ny uppvärmningslösning.

Planen har varit att skaffa en luft-vattenpump men jag har mer och mer fått upp ögonen för fjärrvärme. Fördelarna jag ser är:

-Lång livslängd (åtminstone 25 år utifrån vad jag läst).
-Billigare installation
-Underhållsfritt
-Obegränsat varmvatten
-Tar nästan ingen plats
-Mindre beroende av elpriset

Vad jag förstår så har priset per kWh värme varit något högre för fjärrvärme än för luft/vatten. Med dagens elpriser borde det väl dock jämna ut sig?

Frågan är väl egentligen: Vilka nackdelar finns med fjärrvärme? Varför är det så få som väljer fjärrvärme istället för luft/vatten?
 
S
Finns det fjärrvärme på din gata?

Har du kollat vad det kostar i i din kommun?
Hos oss kostar det ca 70 öre/kWh och med fasta avgiften blir cirka 1 kr/kWh för oss (18000 kWh/år).
 
Jämfört med bergvärme och luftvatten har fjärrvärme kostat mer men det skiljer ganska mycket mellan olika kommuner. Fjärrvärmeväxlare räknar man 20 år på. Frågan är vad el-priset blir framöver så visst framstår fjärrvärme som mer stabilt och kanske förmånligt nu.
 
S
Vi bytte vår efter 36 år. Den var fullt fungerande .
 
S sinuslinus skrev:
Finns det fjärrvärme på din gata?

Har du kollat vad det kostar i i din kommun?
Hos oss kostar det ca 70 öre/kWh och med fasta avgiften blir cirka 1 kr/kWh för oss (18000 kWh/år).
Jag har dragit en fråga till leverantören men inte fått svar än. Jag har dock för mig att det ska ligga i en av gatorna (hörntomt).

Priset har legat stabilt på 70 öre, med fast kostnad på 3800 kr/år.

Finns det något annat som är bra att tänka på innan man bestämmer sig?
 
O
M Mattias6789 skrev:
Jag har dragit en fråga till leverantören men inte fått svar än. Jag har dock för mig att det ska ligga i en av gatorna (hörntomt).

Priset har legat stabilt på 70 öre, med fast kostnad på 3800 kr/år.

Finns det något annat som är bra att tänka på innan man bestämmer sig?
Jag skjuter in en dum fråga, men varierar inte priset på fjärrvärme över året? (pris per kW alltså)
Här eldas värmeverket främst med sopor så tillgången borde vara någorlunda konstant, men jag antar att man ökar produktionen med att elda flis under vintern.

Jag tänkte såhär: sommar betyder överskott på fjärrvärme = billigt och motsatt på vintern?
 
S
Beror på avtal. Hos oss är det samma pris året om.
I Linköping har de sommarpris. Då blir det billigt att värma pool etc.

Men den prissättningen har nog att göra med att man har värme man vill göra av med även sommartid.
 
Börja med att ta in offert på fjärrvärmeinstallationen av nätägaren, annars blir det ju svårt att räkna på. Men i övrigt håller jag med dig och dina slutsatser. Skulle jag byta ut en gammal anläggning och hade möjlighet till fjärrvärme skulle jag ta den!
 
Fick svar från nätägare att de inte kan leverera till min adress. Tydligen sneddar ledningarna bort från vägen 200 m från där jag bor. Trist, men det gjorde ju beslutet lättare i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.