Vi funderar lite smått på att bygga ut huset. Bor i hus från 1770, timmer stomme m. panel. Vill bygga ut ca 30 kvm i enplan. Förstår att priser för sånt är olika men någon som kan säga ungefär hur man brukar räkna kostnad/kvm vid utbyggnad? Blir inget avlopp eller andra rör att dra.
 
Hemmakatten
10.000 minimum per kvadratmeter om arbetet läggs ut på entreprenad.
 
tack för svar. Huuuu, det blir svid i plånboken... men å andra sidan vill vi ju bo kvar....
 
För mig kostade det 10000 kr/kvm att bygga ut, och jag gjorde i princip allt själv. Räkna därför mer åt 14-15000kr/kvm vid en entreprenad.
 
Annie skrev:
Vi funderar lite smått på att bygga ut huset. Bor i hus från 1770, timmer stomme m. panel. Vill bygga ut ca 30 kvm i enplan. Förstår att priser för sånt är olika men någon som kan säga ungefär hur man brukar räkna kostnad/kvm vid utbyggnad? Blir inget avlopp eller andra rör att dra.
Torde inte utbygge bli ungefär samma som nybygge - möjligen lite mindre eller mer beroende på komplexiteten ?

Hus från 1770 = svårt att veta hur det är byggt och stor risk för komplikationer vid sammanfogning ?! Å andra sidan inget vatten, och kanske endast enkel el = billigare ?

Gör ni allt själv kan ni nog komma nedåt 3000-5000 kr/kvm skulle jag tro. Enterpenad så får du nog tredubbla detta. Jag bygger ett fritidshus själv, och det kommer att gå på ca 4000 kr/kvm inklusive VVS,el och inredning...

/K
 
Har byggt ut ca 35 kvm i en plan, platta på mark, inga avlopp. Kommer troligtvis att sluta på strax under 200000. Har gjort det mesta själva med hjälp av snickare på timpenning. Fick även hjälp med gjutningen av plattan.
 
Mycket intressanta uppgifter. Vi planerar också att bygga ut vår lilla stuga (57+27 kvm) med ytterligare några kvadrat. Vi funderar dock på att utföra tillbyggnaden i 2 plan. Då borde man väl få ner kvm priset antar jag, grundläggning och sådant är väl dyrt. Eller är jag fel ute i mina antaganden? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.