J Jomp3 skrev:
Mitt borrhål är vinklat och mittpunkten hamnar precis på radien 20m från grannens föreslagna placering. Alltså hamnar den första hälften av mitt hål inom radien där det kan förväntas sämre effekt.
De djupaste metrarna är de varmaste och de ligger på rätt sida för dig, du kommer inte påverkas mer av grannens hål än om du hade haft ditt hål rakt ner vid mittpunkten.

Grannsämja är bra.
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
J Jomp3 skrev:
Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
[bild]

Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
jo det hade jag godkänt, med reservation att man tar gemensamt ansvar om det blir strul med grannens borra...
 
P
Inte mycket att välja på grannen din har samma rätt som dig till att borra oavsett vem som var först och oavsett vem som gjorde vad och när..

Det borde ha tagits i beaktande redan när första hålen skulle borras i ett så trångt område..

Hade jag varit grannen som ska borra nu sist så hade jag borrat 230-240 meter för att säkerställa att mitt hål inte tappar effekt / ger låg effekt , även fast mitt hus kanske ska klara sig med mindre..just pga det höga antalet brunnar och små tomter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
B
J Jomp3 skrev:
Vårt hål borrades för nästan 20 år sedan av tidigare ägare, svårt att ändra det nu:)

Frågan gäller alltså grannens föreslagna placering, jag motsätter mig absolut inte att de borrar givet elpriserna. Går det att föreslå en alternativ placering/vinkling som inte påverkar vårt hål?

be dem borra djupare, dels bättre för dem, men också för er. avstånd mellan borrhål kan kompenseras med djupare hål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jomp3 skrev:
Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
[bild]

Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
Var hittade du kartan över borrhål?
 
SGU's databas saknar en hel del hål dock, oklart för mig om det är en fördröjning (i så fall med flertalet år) eller något annat. Ett exempel från Stockholms kommuns info (första bilden) jämfört med SGU's tjänst som bara för detta lilla utsnitt saknar 3 hål varav ett är minst 15 år gammalt. De som du måste söka tillstånd hos, gissningsvis kommunen, ska tillhandahålla info kring omkringliggande hål

Karta som visar borrhål med markeringar och informationslager, nära en väg och tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utdrag ur en karta från Stockholms kommuns informationstjänst markerar tomter och potentiella boringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
konne och 1 till
  • Laddar…
K konne skrev:
Inte samma karta men en annan jag ramlade över förrut om den är till någon glädje
[länk]
K konne skrev:
Inte samma karta men en annan jag ramlade över förrut om den är till någon glädje
[länk]
Tack, men den visar inte var på tomten borrhålet är vad jag kan se.
 
  • Gilla
Sala08
  • Laddar…
M myrstack skrev:
SGU's databas saknar en hel del hål dock, oklart för mig om det är en fördröjning (i så fall med flertalet år) eller något annat. Ett exempel från Stockholms kommuns info (första bilden) jämfört med SGU's tjänst som bara för detta lilla utsnitt saknar 3 hål varav ett är minst 15 år gammalt. De som du måste söka tillstånd hos, gissningsvis kommunen, ska tillhandahålla info kring omkringliggande hål
Vad jag vet, så bygger denna på att man anmäler sin brunn efter Borrning
på min fastighet t.ex. är den utsatt ca 30m fel....
jag har bett om rättning för ca ett år sedan, men det har inte hänt något....
 
P P-son83 skrev:
Vad jag vet, så bygger denna på att man anmäler sin brunn efter Borrning
på min fastighet t.ex. är den utsatt ca 30m fel....
jag har bett om rättning för ca ett år sedan, men det har inte hänt något....
Hur gjorde du när du bad om rättning? Var det hos SGU eller kommunen?
Ett tips om du inte redan vet så kan man registrera sin brunn på nedanstående länk och även ändra läge eller andra uppgifter på redan registrerade brunnar.
https://apps.sgu.se/brunnsinventering/
 
Be han borra utanför din cirkel, om grannsämjan tillåter det.
J Jomp3 skrev:
Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
[bild]

Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
 
Borra lite djupare än det var tänkt från början.
Den merkostnad det innebär när man ändå är igång är försumbar gentemot vad man får tillbaka i energi.
Själv ökade jag på från ursprungliga ca 150 meter till ca 230. Ingenting som man ångrar idag.
Och borrhålets placering stämmer exakt överens med SGU: s borrhålskarta.


Brunnsidentitet 913508013
Kommun BORÅS
Fastighet
Läge på fastigheten 10M V 6M N SV HUSHÖRN
Ort BORÅS
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20130125
Vattenmängd (liter/timme) 200
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20130130
Totaldjup (m) 226
Jorddjup (m) 2.5
Bottendiameter (mm) 112
Rörborrning till (m) 6
Stålfoderrör till (m) 6
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning 200L/TIM VID 72M
N 6397388
E 377976
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Sgu register verkar bygga helt på frivilligt att anmäla till och ska nog därför ses som ett komplement att hitta brunnar INTE en komplett lista.

Jag vet flera som borrat och ingen av dessa finns med alls trots att det är lagliga brunnar som kommunen känner till och dom äldsta är mer än 10 år sen och dom sista är nu i somras . ingen finns med där..
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
J Jomp3 skrev:
Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
[bild]

Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
Nej jag skulle inte vilja att dom borrar nära ditt hål alla hål tappar effekt påsikt
 
P polaris78 skrev:
Sgu register verkar bygga helt på frivilligt att anmäla till och ska nog därför ses som ett komplement att hitta brunnar INTE en komplett lista.

Jag vet flera som borrat och ingen av dessa finns med alls trots att det är lagliga brunnar som kommunen känner till och dom äldsta är mer än 10 år sen och dom sista är nu i somras . ingen finns med där..
Lite märkligt att det inte finns med i dagens ”kontrollsamhälle” där våra myndigheter verkar ha järnkoll på det mesta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.