det gröna avdrag som finns idag är en del. Sedan finns ju möjlighet till ROT avdrag. Vi tittar vidare på om ytterligare stöd behövs
 
M
Varför subventionera byte av uppvärmningssystem idag? Har det någon sin varit lönsammare att byta än idag?

Problemet idag är materialbristen, hur gärna man än vill byta så är ledtiden ett år och marknaden är fullständigt överhettad, en subvention nu lär bara öka priserna precis lika mycket.

Att återinföra någon form av energisparlån kan däremot vara en väg framåt för de som har dåligt med kapital och för dåligt kassaflöde för att kunna låna i bank.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Varför subventionera byte av uppvärmningssystem idag? Har det någon sin varit lönsammare att byta än idag?

Problemet idag är materialbristen, hur gärna man än vill byta så är ledtiden ett år och marknaden är fullständigt överhettad, en subvention nu lär bara öka priserna precis lika mycket.

Att återinföra någon form av energisparlån kan däremot vara en väg framåt för de som har dåligt med kapital och för dåligt kassaflöde för att kunna låna i bank.
Vi i Liberalerna tror detta också, att byta är i sig självt ekonomiskt lönsamt. Subventioner är alltid en sista utväg så alla andra vägar prövats. Och de ska i så fall vara oerhört riktade.
Ett statligt energilån skulle absolut kunna vara en sådan väg att gå. Den tar jag med mig :)
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Alla: Ska hushåll kunna få konverteringsstöd för att byta ut direktverkande el mot tex. värmepump, bergvärme, fjärrvärme?
Såg att jag missat svara tidigare:
Nej, SD vill generellt undvika särskilda stöd för vissa åtgärder. ROT vill vi stärka och ha kvar samt ser hellre skattesänkningar än höjd skatt och massor med olika subventioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.