Största problemet är ifall ni flyttar isär och vill sälja eller han vill bo kvar och du vill sälja


Attefallaren borde vara förälderns. Ni har en vattenmätare och elmätare för attefallaren så kostnaderna kan delas efter byggnad

Skippa markhyra. De är lite ocker på en gammal pensionär


Om ni är gifta så kan föräldern skriva så attefallaren inte ska vara en del i bouppteckning vid giftemål
 
Tack för input! Pensionären har en högre pension än medelinkomst annars hade jag aldrig ens tänkt tanken på markhyra ifall han varit fattig på något vis :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för ditt svar! :) Har funderat mycket på de sociala aspekterna. Hur vill vi ha det med spontana besök och vad är ok och inte. Husen kommer ligga skiljt ifrån varandra på ett sätt där man inte ser in till varandra. Antingen blir det ett attefallshus på då 30 kvm eller så bygger vi något annat på kanske 40 kvm. Föräldern i fråga är helt ok med att bo litet och vi har en stor trädgård vi alla kan nyttja. Kommer naturligtvis även umgås i det stora huset (vårt) med middagar osv :) mycket att tänka på!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E Ebba9393 skrev:
Tack för ditt svar! :) Har funderat mycket på de sociala aspekterna. Hur vill vi ha det med spontana besök och vad är ok och inte. Husen kommer ligga skiljt ifrån varandra på ett sätt där man inte ser in till varandra. Antingen blir det ett attefallshus på då 30 kvm eller så bygger vi något annat på kanske 40 kvm. Föräldern i fråga är helt ok med att bo litet och vi har en stor trädgård vi alla kan nyttja. Kommer naturligtvis även umgås i det stora huset (vårt) med middagar osv :) mycket att tänka på!
det är väldigt vanligt här nere att ha päronen boende på det här sättet och trevligt för barnen (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har haft mina svärföräldrar boende hos oss 9-12 månader i taget (på besöksvisum från annat land), men i gästlägenhet i vårt förhållandevis stora hus. Har man små barn innebär det helt klart en förhöjd livskvalitet som är svår att mäta i ekonomiska termer. Visst, det kan vara jobbigt ibland att det alltid är någon i huset men det vägs upp med råge av de där dagarna när man har jättemycket att göra på jobbet och de ringer från förskolan, eller när man själv mår urdåligt och helst bara vill checka ut från föräldrarollen åtminstone några timmar…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter trevligt. Men problemet är om förhållandet tar slut.
Hur man gör med hyra och kostnader för el och vatten tycker jag beror på hur man själv känner. Jag hade nog bara tagit hyra för huset som man kommer överens om. El och vatten skulle jag baka in i hyran utan för den skul ta ocker hyra Det är trots allt ens förälder vi pratar om. Även om det är en stor pension föräldern har så behöver skulle jag ta någon slags självkostnadspris. Problemet är väl snarare med att bygga det.
För min del behöver inte skattemyndigheten veta allting man gör.
 
E Ebba9393 skrev:
Jag och min partner funderar på att låta hans föräldrar få bygga ett attefallshus på vår tomt att bo permanent i. Någon som har erfarenhet av detta? Vi ska alltså inte bo i samma bostad utan i två olika hus men på samma tomt.

Hur kan man lägga upp det rent ekonomiskt sen med löpande kostnader? Föräldern ska stå för själva attefallet men sen då? De löpande kostnaderna, hur kan man lägga upp det där på ett rättvist sätt? Är det rimligt med någon slags markhyra? Föräldern är i pensionsålder (med god pension) och vi runt 30 (inga barn). Vi har länge pratat om generationsboende och ser majoriteten fördelar med detta. Kom gärna med input! :)
En sak ni säkert redan tänkt på, men säger iallafall. Bygg så att attefallshuset är klart för den dagen svärisarna blir gamla och skröpliga. Så hjälpmedel (och personal) ryms i duschutrymme tex. Det kan gå snabbt och då vill man inte behöva rodda med sånt. Dessutom kan det vara skönt med kanske en separat uppgång/uppfart tex om de har hemtjänst så man inte störs av allt rännande.

i övrigt är jag fast besluten om att genorationsboende är TOPPEN! Framförallt när man har barn (men även annars)lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Även jag vill poängtera att det är bra att planera inför framtiden och kroppsliga förändringar vilket betyder att det är bra om vårdpersonal kan komma och gå utan att det påverkar resten av trädgården. Dels för att de ska slippa göra ett upplevt intrång men även för att det är vårdtagarens ansvar för att det är snöröjt och halkskyddat mellan fordon och dörr.
Jag tänkte lite på det och jag hade om möjligt satsat på att bygga det som ett garage fast med en bostadsinredning för att kunna konvertera till ett garage vilket kan vara mer lättsålt när den stunden kommer?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
E
Intressant! Går i exakt samma tankar med min käre mor som snart går i pension.

Drygt 1 miljon för detta boende är ju rätt så billigt, samt lagom storlek för en ensamstående pensionär.
Kompakt modernt enfamiljshus med snygg trädgård och uteplats, lämpligt för pensionärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Intressant! Går i exakt samma tankar med min käre mor som snart går i pension.

Drygt 1 miljon för detta boende är ju rätt så billigt, samt lagom storlek för en ensamstående pensionär.
[bild]
1 miljon???
 
E
M maria01 skrev:
1 miljon???
Ja, det var kostnaden hos en återförsäljare av attefallshus när jag kollade på detta för ett tag sedan. Dem hade en 3D-designer där jag ritade ovan.
 
Kör på en fin vinterbonad husvagn (y)
 
RoTe
P Pappa1986 skrev:
Kör på en fin vinterbonad husvagn (y)
Det är ändå en sinnessjuk skillnad på en liten husvagn och en maxad attefallare där man kan ha högt till tak osv. Att bo permanent i en husvagn tror jag inte många klarar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Ja, det var kostnaden hos en återförsäljare av attefallshus när jag kollade på detta för ett tag sedan. Dem hade en 3D-designer där jag ritade ovan.
det är ju helt sjukt det är vägg av leckablock med puts och plåttak och standard fönster för en mille
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är ju helt sjukt det är vägg av leckablock med puts och plåttak och standard fönster för en mille
Du kan inte jämföra med ett garage. De stora kostnaderna är uppvärmningssystem, kök, badrum, el och VVS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.