Pga av lite omdisponeringar här hemma så behöver vi flytta vårt arbetsrum - nu blir det istället en hörna av ett rum där jag tänker mig tunnaste möjliga skärm, tangentbord och mus, gärna med USB-uttag tillgängligt. I ett angränsande teknikrum har vi server, ADSL-modem och router. Mellan teknikrummet och "hörnan" går det dubbla flexrör (av den tunna sorten) där det ena nu rymmer vanlig Cat5e-kabel.

Nu till min fråga - jag vill helst inte ha själva datorburken i hörnan - hellre i teknikrummet, både med tanke på ljudnivå, utrymmen och möjligheter för klåfingriga barnfingrar att förstöra den (senaste offret är DVD-enh - den innehåller numera både en halväten macka och 2 cd-skivor. Det tålde den inte. )

Det finns ju KVM-extenders att köpa, men för mig verkar det overkill för mina behov. Kabeln/kablarna blir på sin höjd 5 m lång. Löda eller på annat sät fixa kablar och kontakter kan jag fixa med lite hjälp - finns det någon smart lösning på mitt problem?
 
Om du inte är 16 år och storspelare med "extrema" krav på prestanda från mus och tangentbord så kanske du kan skaffa dig ett blåtands-tgb och mus?

Skaffade just det till vardagsrummet för att kunna styra mediapcn som står i ett angränsande rum.

Ett annat alternativ är ju att pillra in en USB kabel för att lösa den delen.

Skärmen är ju värre. Har du bara dragit 16mm flexrör lär det ju vara knepigt att få i något användbart....
 
Det finns förlängningssladdar för just det du beskriver. Kolla tex Kjell&Co. Du kan använda USB t-bord och mus, eftersom USB-kablarna är mindre känsliga för störningar. Sen har du alternativet med trådlöst t-bord+mus. Det funkar ju upp till 5 meter.
 
Om skärmen ansluts med DVI-kontakt är ju ett alternativ att använda HDMI-kablage genom flexröret. Vet inte om det går igenom men kontakten är ju mindre än vga iallafall. HDMI till DVI kablage finns i ganska rejäla längder.
Går HDMI igenom borde USB också gå att klämma igenom, en USB-hub gör att du bara behöver en USB-kabel och kan ansluta kamera o dyl vid arbetsplatsen.

Fast kablar och omvandling mellan olika kontakttyper är inte gratis, kan mycket väl bli billigare med en KVM-extender.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.