Hej!

Vi projekterar nytt energisnålt hus. 2 x 72 kvm i rektangulär form med ~32 cm isolering i väggarna, "passivhusgrund", fönster med u-värde 0,8-0,9. Huset ska byggas helt lufttätt och ska provtryckas för att klara täthetskrav.

Har diskuterat värmedistribution genom ftx istället för radiatorer på övervåningen med hustillverkare men många verkar tveksamma.

Samtidigt har vi pratat med andra som bor i liknande hus (formmässigt) från 90-talet med frånluftvärmepump som säger sig knappt behöva elementen på övervåningen. Detta trots flvp och kalluftintag i rummen på övervåningen. När jag lyssnar på dem och tänker på vår högre prestanda (ftx, väggar, fönster) så är jag inte alls orolig.

Någon med erfarenheter här? Om vi ska ha värmedistribution genom FTX på övervåningen, ska tilluftdonen placerera i golvet/mellanbjälklaget för att öka luftblandningen? FÅr man "skiktad värme" i huset om man tillför värme i taket eller sprider det sig hyfsat bra ändå?

VÄrmekälla kommer att vara fjärrvärme + kamin.

Tacksam för all hjälp och erfarenheter.
 
Det kommer funka utmärkt med luftburen värme antar att du tänkt sätta ett vattenburet värmepaket efter ftxen så du kan styra temperaturen på tillluften .
 
Tänk på att man behöver avsevärd större luftmängd för att värma ett hus med luft via ftx än vad som behövs för vanlig grundventilation.
Ni bör nog kontakta en vvs konsult som räknar på det för att få en bra anläggning.
 
Tjoa skrev:
Tänk på att man behöver avsevärd större luftmängd för att värma ett hus med luft via ftx än vad som behövs för vanlig grundventilation.
Ni bör nog kontakta en vvs konsult som räknar på det för att få en bra anläggning.
Dels beror väl det på tilluftens temperatur, sen tror jag inte det är ett problem med 320 mm väggar bra fönster och en bra isolering på vinden. Min erfarenhet är att övervåningen är väldigt lättvärmd och huvudvärmesystemet är som jag uppfattar det någon form av vattenburen värme nere.
 
Mikael_L
Men du tänker dig alltså frånluftsventilation på NV och FTX på ÖV?

Kan det bli några problem med att de två olika systemen vill ha (eller medför) olika lufttryck ?

Jag bara spekulerar alltså ....
 
Mikael_L skrev:
Men du tänker dig alltså frånluftsventilation på NV och FTX på ÖV?

Kan det bli några problem med att de två olika systemen vill ha (eller medför) olika lufttryck ?

Jag bara spekulerar alltså ....

Jag uppfattar det som att det ska vara ftx i hela huset men att det blir med tillskottsvärme på övervåningen
 
larsbj skrev:
Dels beror väl det på tilluftens temperatur, sen tror jag inte det är ett problem med 320 mm väggar bra fönster och en bra isolering på vinden. Min erfarenhet är att övervåningen är väldigt lättvärmd och huvudvärmesystemet är som jag uppfattar det någon form av vattenburen värme nere.
Jo, men tycker nog att man ska ta ett snack med någon som räknar på det.
Bygger man ett nytt hus för ex antal pengar ska man inte chansa på en vital del av huset som uppvärmningen.
Sen att det kan fungera med rätt flöden är det ingen tvekan om. Men man ska inte överskatta lufts värmebärande egenskaper.
 
larsbj skrev:
Jag uppfattar det som att det ska vara ftx i hela huset men att det blir med tillskottsvärme på övervåningen
Du har rätt larsbj, det är givetvis FTX i hela huset. Vattenburen golvvärme i plattan på nedervåningen. Vattenbatteri på FTX-aggregatet för övervåningen (eller hela huset?).

larsbj, har du någon praktisk erfarenhet att dela med dig av? Jag har läst mycket, varit på seminarier och kurser om lågenergihus/passivhus, men har liten praktisk erfarenhet.

En erfarenhet är när jag under en vintersäsong bodde i en stuga med loft i Sälen. Där kunde jag stänga av värmen på loftet och klara mig på stigande värme från nedervåningen och varmvattenberedarens spillvärme (som också låg på loftet) + att jag lät dörren stå öppen till sovrummet på loftet. Har svårt att tro att ftx+varmvattebatteri inte skulle kunna ge det lilla tillskott som krävs.

Jag funderar även mycket på hur tilluftdonen ska placeras. I gamla hus med luftburen värme sitter de ofta i golvet (ofta också nån slags varmgrundkonstruktion med all rördragning under huset). Värme stiger och därför känns det ju korkat att blåsa in varm luft från taket på övervåningen. Å andra sidan har vi ganska mycket värme som kommer från första våningen och dess golvvärme. Man vill ju inte ha 25 grader i taket och 18 vid fötterna.

Har för mig att jag har läst att ett standard-ftx blåser in nån grad kallare (även om det är förvärmt) än vad rumstempen är ställd till. Om man har 21 grader så blåser man in 18. Detta för att luften ska blanda sig. Spalt under dörrar borde ju se till så att luften blandar sig hyfsat mellan tak och golv även om man blåser in 25, fast kanske inte tillräckligt? Golvytor under fönster mot ytterväggar kanske hamnar utanför draget och på så vis blir kallare. Vad tror ni?

Å andra sidan har jag för mig att någon under en passivhuskurs nämnde att det inte spelar så stor roll var i huset värmekällan är. Detta eftersom läckaget i skalet är väldigt litet och att ftx-en blandar luften väldigt bra. Det enda passivhus jag har varit in i hade inte placerat utlbåsen för tilluft annorlunda, alltså högt.

Han nämnde dock att det var lite kallt i halva deras badrum pga att frånluften där satt mitt i badrummet och lämnade alltså halva badrummet "ur drag".

Niklas
 
Jag har inga egna erfarenheter av passivhus med ftx ännu dom ska jag skaffa mig from i vår då vi ska börja bygga.

Men jag har bott i flera 2 planshus och erfarenheten är att det krävs lite tillskottsvärme på övervåningen
 
Igår snackade jag med den första hustillverkaren som trodde på att ersätta radiatorerna på övervåningen med värme genom ftx! :)

Vi har inte gått in i några detaljerade prisdiskussioner/offerter än. Någon som har erfaranhet av kostnad för att installera radiatorer på övervåning? Jag har uppskattat det till 40 kkr för vårt hus som är 70 kvm x 2 plan när vi har gjort våra grovkalkyler. Räknar med att varmvattenbatteriet i ftx kostar runt 10 kkr. Alltså 30 kkr besparing.
 
Jag är oerhört tveksam till ett FTX-system som uppvärmning.

Som någon redan sagt, luft är en dålig värmebärare.
Det betyder att tilluftens temperatur måste vara väldigt hög alternativt måste flödet vara stort.
Som bekant stiger värme. vanligtvis vill man ha en lägre tilluftstemperatur än inomhustemperatur.

En omblandande ventilation (mer eller mindre uteslutande den ventilation man bygger i bostäder med FTX) bygger på att luften sprutas in med relativt hög hastighet ovan vistelsezonen (kastlängd), när den kalla luftens hastighet minskas kommer den att sjunka (p g a det termiska förhållandet, kall tilluft/varm inomhusluft) ned till vistelsezonen, den gamla och varma luften stiger upp i ett sugande frånluftsdon placerat högt. På så sätt får man en omblandning av luften som bygger på lika delar naturens termiska lagar som tilluftens hastighet.

I min värld låter det som att man både vill ha kakan och äta den, med värmning av huset med tilluften. Antingen får du en fungerande ventilation med kallare tilluft än inomhusluft. Eller så får du ett uppvärmande ventilationssystem som är ett dåligt fungerande ventilationssystem som dessutom riskerar att ge ett högre flöde och därmed ett större aggregat, större inköpspris och större driftkostnad än säg ett vanligt radiatorsystem.
För att överhuvudtaget få ett fungerande värmande system med tilluft måste man in med den varma luften lågt. Vilket känns som ett ytterligare fördyrande, speciellt om man inte är beredd att kompromissa med ett installationstak i det nedre planet.
Att denna ventilation på något sätt ska bli omblandande har jag väldigt svårt att se.

För att få ett värmande tilluftssystem måste tilluftens temperatur vara högre än rumstemperaturen. Om man då bara har ett batteri, hur gör man för att få ett fungerande system tillsammans med ett radiatorsystem? Som sagt, luft är en dålig värmebärare, varför ett högt flöde med ett högt delta-T mot rumstemperaturen är ett måste. Du kommer då alltså få två värmande system på nedervåningen i det här fallet. Alternativt ett system med två batterier och fler kanaler, d v s dyrare.

En annan stor skillnad blir att uppvärmning med tilluften bygger uteslutande på konvektion. Till skillnad från alla övriga uppvärmningssystem som också bygger på strålningsvärme. Man riskerar därmed att få temperaturskillnader på relativt små ytor.

Jag vill tillägga att detta är endast mina funderingar. Jag har själv aldrig jobbat med uppvärmning genom tilluft som primärt värmesystem.
 
Redigerat:
Hej Niklas,

Jag ska bygga hus snart och funderar på samma sak. Hur gick det?

N Niklas_1 skrev:
Hej!

Vi projekterar nytt energisnålt hus. 2 x 72 kvm i rektangulär form med ~32 cm isolering i väggarna, "passivhusgrund", fönster med u-värde 0,8-0,9. Huset ska byggas helt lufttätt och ska provtryckas för att klara täthetskrav.

Har diskuterat värmedistribution genom ftx istället för radiatorer på övervåningen med hustillverkare men många verkar tveksamma.

Samtidigt har vi pratat med andra som bor i liknande hus (formmässigt) från 90-talet med frånluftvärmepump som säger sig knappt behöva elementen på övervåningen. Detta trots flvp och kalluftintag i rummen på övervåningen. När jag lyssnar på dem och tänker på vår högre prestanda (ftx, väggar, fönster) så är jag inte alls orolig.

Någon med erfarenheter här? Om vi ska ha värmedistribution genom FTX på övervåningen, ska tilluftdonen placerera i golvet/mellanbjälklaget för att öka luftblandningen? FÅr man "skiktad värme" i huset om man tillför värme i taket eller sprider det sig hyfsat bra ändå?

VÄrmekälla kommer att vara fjärrvärme + kamin.

Tacksam för all hjälp och erfarenheter.
 
  • Gilla
Mulleson
  • Laddar…
D Damien Bennett skrev:
Hej Niklas,

Jag ska bygga hus snart och funderar på samma sak. Hur gick det?
Hej. Funderar på detta med ftx och nyttja detta som värme på ovanvåningen. Detta i ett gammalt timmerhus vi renoverar. Har bergvärme redan och skippar gärna radiatorer och golvvärme känns inte heller värt det.

Vattenbatteri på ftx eller finns någon annan bra lösning. Kommer vara två sovrum uppe och ett större rum plus badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.