Hej funderar med min fru kring varmvattentemperaturen, vi har olika tankar om det och tänkte se om hör finns mer fakta :)

80 grader i tanken, 80 liter via jordvärme. Sparar man mycket på att sänka till 60 grader? jag tänker att det räcker inte lika länge och då får jordvärmen jobba hårdare än att hålla åttio från början men samtidigt ska det hållas högre även nattetid så man förlorar kanske där i stället?

och en sidofundering., är det bättre att ta 80 grader ur kranen till makaronerna än att värma från kallt på induktionshällen ? jag tror ju 80 ur kranen är bättre effektivitet eftersom jordvärmen redan höjt tempen ..
 
hEJ OCH VÄLKOMMEN TILL DETTA FORUM.
Bergvärmepumpen klarar aldrig att värma vatten till 80 grader. Då är det en elpatron som hjälper till, med höga kostnader. Försök att sänka till 60 edller 50 grader och se hur långt ni kommer med duschen. Räcker det inte kan ni fundera att ändra duschvanor.
Sidofundering: Om du kan ta 80 grader från kranen för pasta är det fel. Du behöver ha en blandare närmare pannan så att vattnet till kranen är högst 40 grader för att förhindra brännskador.
Vad gäller effektiviteten har du rätt men jag dras fört att använda vv för matalgning (gammal vana?). En vattenkokare är mycket effektift att koka pastavatten, speciellt jämfört med metoden "öppen kastrull".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Spelar det någon roll om jag häller kallt eller varmt vatten i vattenkokaren? Och kan man använda varmt vatten från kranen till matlagning? Få svaret här.

Det bör du undvika eftersom du kan bli sjuk av det. Du har säkert hört från din mamma eller någon som är hemma i köket att du inte får ta varmt vatten för att ge potatisen eller tevattnet ett försprång, men vad är egentligen problemet?

https://iform.se/nyttig-mat/kostrad/kan-jag-halla-varmt-vatten-i-vattenkokaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.