C cbrolin skrev:
Expertpanelen i kvartal pratade om dagens situation och de uppskattade att 5%/800 MW är vad som fattas för att få ner priserna till normala nivåer. Alltså det hade räckt med hälften av R1+R2.
Då är vi tillbaka där. ”Din data och din rapport är felaktig. Min är korrekt”. Det här är ett stort problem om vi inte har enkel tillgång till samlad data och tolkningsmodell. Jag kan inte utmana dig. Jag har min uppfattning baserad på min tolkning av welfare-modellen, rapporten, deltat i världsläget och överföringskapaciteten. Du har din. Vi har kanske båda rätt. Hur som helst. out.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Alltså. Vi blandar lite äpplen och päron. Eller så har jag fel. Mycket möjligt. Jag pratar om att givet att gazprom strypt gastillförsel + att överföringskapaciteten ökat så räcker inte r1+r2 för att kompensera så att priserna i se4 håller sig som de brukar år efter år.

Ol3 + r1 + r2 och ohamn 1+2 skulle ju kunnat lösa detta. jag vet inte om ol3 i sig räcker. Kanske inte? se3 har 9000mw överföringskapacitet ut (om vi inte räknar länken tillbaka till finland. Så det beror på hur stort underskott vi har för att uppnå mättnad. Finland behöver ju elen själva. Men de vill ju sälja el också. För de får bra betalt för den.
SE3 har ju även 7.000MW in från SE2. Och vi behöver bara exportera 70% av exportkablarnaskapacitet.
 
Vad valutakursen påstås vara har ingen betydelse när det inte finns någon handel.
Om du lyfter blicken lite så är det inte svårt att hitta rapporter om hur det egentligen står till.
Industrin står i princip still. Då kan du ju gissa hur det går med ekonomin.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad valutakursen påstås vara har ingen betydelse när det inte finns någon handel.
Om du lyfter blicken lite så är det inte svårt att hitta rapporter om hur det egentligen står till.
Industrin står i princip still. Då kan du ju gissa hur det går med ekonomin.
Ingen handel med väst nej men halva Asien är ju mer än villiga att köpa av ryssarna, bl.a. gasen som Europa numera inte får. Om nu "experterna" är så överrens om att Europas elkris kommer bestå i minst 10 år framöver så förutsätter jag att dom då också räknar med att ryssen inte kommer checka ut under samma period. Men med det sagt, det var inte mitt huvudspår här.. jag siade mer om att röstboskapen i Europa kommer bli alltmer egoistiska under kommande vinter och stödet för Ukraina (eller mer korrekt, hatet mot Ryssland) kommer successivt att minska.
 
D Dayangel skrev:
Ingen handel med väst nej men halva Asien är ju mer än villiga att köpa av ryssarna, bl.a. gasen som Europa numera inte får. Om nu "experterna" är så överrens om att Europas elkris kommer bestå i minst 10 år framöver så förutsätter jag att dom då också räknar med att ryssen inte kommer checka ut under samma period. Men med det sagt, det var inte mitt huvudspår här.. jag siade mer om att röstboskapen i Europa kommer bli alltmer egoistiska under kommande vinter och stödet för Ukraina (eller mer korrekt, hatet mot Ryssland) kommer successivt att minska.
Ryssland gas är mestadels i gasform & inte i flytande form, så att sälja den till Asien går inte i dagsläget mer än i pyttesmå mängder.
Ryssland har knappt heller några pipelines för varken gas eller olja åt Asien, utan har byggt ut sitt "pipeline-nät" mot Europa.

Svårt att sälja det man har när man inte kan leverera produkten, och i dagsläget bränns rysk gas för ca 80-100 milj om dagen upp för att den inte har någon "köpare"/friendly countries


/Jawen
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Då är vi tillbaka där. ”Din data och din rapport är felaktig. Min är korrekt”. Det här är ett stort problem om vi inte har enkel tillgång till samlad data och tolkningsmodell. Jag kan inte utmana dig. Jag har min uppfattning baserad på min tolkning av welfare-modellen, rapporten, deltat i världsläget och överföringskapaciteten. Du har din. Vi har kanske båda rätt. Hur som helst. out.
Vi kan inte båda ha rätt. Antingen har en rätt eller ingen, men då vi kommit fram till diametralt motsatta resultat så kan inte båda vara rätt.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med den logiken har vi inte ett gemensamt elnät i Sverige heller. Det finns flera nätägare även inom Sverige.

Men faktum var är att elnätet i delar av Danmark, Sverige, Norge och Finland har ett gemensamt synkront elnät. Det är vi gemensamt som måste hålla nätet i balans hela tiden. Länderna är i princip inte mer separerade än elområdena.

Norges export påverkar oss definitivt. Tidigare importerade vi i allmänhet el från Norge när priset var lite högre. Nu exporterar Norge i söder och har höga priser. Det leder till att de importerar och även Sveriges energibalans påverkas.
Oavsett hur du definierar ordet "gemensam" så är anslutningen till Norge begränsad. De kan inte köpa mer än vad kabeln tillåtet och Sverige behöver inte sälja mer än 70% av det.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Tycker det är fascinerande när Jan säger tvärtom i föreläsningen och säger att vi sällan kommer upp i 70%. Varför har vi så olika data för samma fråga.
Det är när vi inte kommer upp till 70% som priserna är höga i Sverige och det händer ganska ofta nuförtiden! Hade vi haft hela den planerbara effekten kvar hade vi kunnat leverera minst 70% hela tiden, i alla fall när det inte är svinkallt i Sverige.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Som lök på laxen så vill Norge dra ner sin export pga. låga vattennivåer. Frankrikes problem fortsätter ända in i vinter också, fast majoriteten av reaktorerna ska vara startade innan november. Är svårt att vara positiv nu :(, mycket som kan gå fel.
Norge har dessutom den lyxen att de kan skita i vad EU tycker.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Norge har dessutom den lyxen att de kan skita i vad EU tycker.
Nej, det kan de inte. De är med i EES med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Kolla och jämför elpriserna inatt mellan Tyskland och Sverige.
Varför har vi inte tyska priser då tror du?
För att vi oftast fyller ledningarna till 70% då.
 
J JockeHX skrev:
Kanske kan energiforsks rapport hjälpa dig. Där säger de att om vi sparar in 5% på elen hade vi påverkat priserna så vi fått billigare räkningar i vinter.

Och det är förmodligen dit vi kommer gå. Direkt efter valet så kommer kampanjen om elransonering.
Vi och vi, det är ju isåfall hela EU som måste spara 5%. Och det känns ju sådär med tanke på hur välinformerade folk på kontinenten är om tex värmepumpar.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Kolla och jämför elpriserna inatt mellan Tyskland och Sverige.
Varför har vi inte tyska priser då tror du?
Redan nu är det låga priser i Sverige SE1-3: 10
SE4: 20
Kontrollrummet visar inte priset i Tyskland men det måste vara högre än Danmarks pris på 607 eftersom de också exporterar till Tyskland.

Enheterna är Euro/MWh vilket är ungefär samma som öre/kWh.
 
K karlmb skrev:
Vi och vi, det är ju isåfall hela EU som måste spara 5%. Och det känns ju sådär med tanke på hur välinformerade folk på kontinenten är om tex värmepumpar.
Kvartals expertpanel uppskattade också att det skulle räcka med att vi (i Sverige) sparar 5% för att få tillbaka normalt låga elpriser. Anledningen är att vi då har tillräckligt med el för att fylla exportkablarna så mycket som vi är skyldiga. Övriga länder behöver inte spara alla för att vi ska få lågt elpris. De kan fortfarande ha högt elpris. Det är deras problem.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Kvartals expertpanel uppskattade också att det skulle räcka med att vi (i Sverige) sparar 5% för att få tillbaka normalt låga elpriser. Anledningen är att vi då har tillräckligt med el för att fylla exportkablarna så mycket som vi är skyldiga. Övriga länder behöver inte spara alla för att vi ska få lågt elpris. De kan fortfarande ha högt elpris. Det är deras problem.
Ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.