Hejsan!
Jag har planerat att bygga ett matbord nu till hösten och skulle behöva hjälp med virket jag tänker använda.

Jag ska använda björkplankor som har legat inomhus i en lada i ungefär 10 år. Men jag är rädd för att brädorna kommer spricka i framtiden, därmed till min fråga. Jag har ingen fuktmätare tillgänglig så därför undrar jag hur jag ska gå till väga? Ska jag ta in brädorna till ett fuktfritt rum och isf hur lång tid, eller tror ni att virket är torkat och är redo för att hyvlas och redan nu använda till bordet?
 
  • Gammal trägolvkonstruktion och bjälkar med synligt slitage i ett renoveringsobjekt, sett inifrån ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp!
 
Troligen är de ganska torra redan men de kommer behöva aklimatisera sig till verkstaden och huset de ska stå i på sikt.
Har du en våg borde du kunna väga en planka när du tar in dem och sedan upprepa vägningarna så länge du får betydande skillnader på vikten. När vikten stabiliseras har fuktkvoten nått jämvikt i det utrymme virket är i.
 
P Pettman skrev:
Troligen är de ganska torra redan men de kommer behöva aklimatisera sig till verkstaden och huset de ska stå i på sikt.
Har du en våg borde du kunna väga en planka när du tar in dem och sedan upprepa vägningarna så länge du får betydande skillnader på vikten. När vikten stabiliseras har fuktkvoten nått jämvikt i det utrymme virket är i.
Okej tack för svaret! Så om jag uppfattat det rätt så tror du att virket inte är optimalt att använda som det är ju nu utan skulle behöva få ner fuktkvoten en del?
 
Det behöver komma i jämvikt med luften i din verkstad innan du börjar bearbeta det. Har det legat på tork under tak i tio år borde det inte ta jättelänge. Se till att det ligger luftigt bara med små ribbor eller något annat emellan.
 
P Pettman skrev:
Det behöver komma i jämvikt med luften i din verkstad innan du börjar bearbeta det. Har det legat på tork under tak i tio år borde det inte ta jättelänge. Se till att det ligger luftigt bara med små ribbor eller något annat emellan.
Vi hittade en fuktmätare och det visade sig att virket höll en fuktkvot på ca 14%. Hur ställer du dig till det? Är det tillräckligt för att använda redan nu?
 
Troligen torrt nog att ta in i verkstaden. När du tagit in det mäter du sedan fukthalten dagligen tills den stabiliseras.
Sen ska du ha klart för dig att om du inte gjuter in virket helt i epoxy kommer det att följa luftens fukthalt och röra på sig så välj förband som tillåter rörelse där du har breda (tvärs fiberriktningen) delar. Välj om möjligt bräder med årsringarna vinkelräta mot bredsidan till bordsskivan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.