J
Fundering 1

Kan jag som har fast elavtal köpa el och lagra i batterier och sedan sälja tillbaka det till spotpris?

Samma princip som med solceller fast utan solcellerna.

Fundering 2

Kan jag sälja el, och hur skulle det kunna gå till?

Skapa en elbilstankstation?

Kabel till grannen?
 
Attitudeswe
J Jerald Stuartson skrev:
Fundering 1

Kan jag som har fast elavtal köpa el och lagra i batterier och sedan sälja tillbaka det till spotpris?

Samma princip som med solceller fast utan solcellerna.

Fundering 2

Kan jag sälja el, och hur skulle det kunna gå till?

Skapa en elbilstankstation?

Kabel till grannen?
Varför gå via batterier? Köp till fastpris och sälj i en annan mätare som "solproducerat" - möjligheterna till fusk är oändliga...

Teckna 5år fastpris för 1kr och skriv över elen på nån annan i huset nästa sommar om dom fick ordning på kaoset så att du kommer ur avtalet i förtid.
 
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför gå via batterier? Köp till fastpris och sälj i en annan mätare som "solproducerat" - möjligheterna till fusk är oändliga...

Teckna 5år fastpris för 1kr och skriv över elen på nån annan i huset nästa sommar om dom fick ordning på kaoset så att du kommer ur avtalet i förtid.
Svårt att se att det är fusk, orsaken till prisdifferensen är efterfrågan och effekttopparna. Kan någon med batteri göra nätnytta och samtidigt tjäna pengar vinner alla på det.
 
Attitudeswe
J Jerald Stuartson skrev:
Svårt att se att det är fusk, orsaken till prisdifferensen är efterfrågan och effekttopparna. Kan någon med batteri göra nätnytta och samtidigt tjäna pengar vinner alla på det.
Det är ju stöld om du köper för fastpris och i samma sekund säljer 4ggr dyrare till rörligt spotpris. Du har inte längre den förbrukningsprofil den som sålt dig fastpriset antagit att du som villakund bör ha.

Om du köper för timspot och senare säljer till timspot så är det helt ok - men nog inte så lätt att räkna hem ett batteri som tål 4000 cykler. Med prisdiff på 1.2kr över 10år samt 0% förluster så får batteriet med tillhörande inverter bara kosta 5000kr/kwh för break even.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är ju stöld om du köper för fastpris och i samma sekund säljer 4ggr dyrare till rörligt spotpris. Du har inte längre den förbrukningsprofil den som sålt dig fastpriset antagit att du som villakund bör ha.

Om du köper för timspot och senare säljer till timspot så är det helt ok - men nog inte så lätt att räkna hem ett batteri som tål 4000 cykler. Med prisdiff på 1.2kr över 10år samt 0% förluster så får batteriet med tillhörande inverter bara kosta 5000kr/kwh för break even.
Förlorar elbolaget på att TS skulle sälja på spotpris?
 
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förlorar elbolaget på att TS skulle sälja på spotpris?
Självklart. Tänk dig ett elbolag som bara har en villa kund. Dom har köpt 20000kwh jämnt fördelat över året och dygnet av ett kärnkraftverk för att leverera till denna kund. För det fick dom betala säg 1kr/kWh när kunden tecknade detta avtal nov 2021.

Plötsligt förbrukar kunden 60000kwh sammtidigt som spotmarknaden rusat till 3-4kr. När elbolaget måste köpa 40000kwh extra på spotmarknaden för att kunna stå för sitt fastpris får dom en rejäl förlust.
 
Du skulle ju kanske jämna ut effektkurvan i systemet beroende på när du laddar och säljer.
Om du laddar på natten och säljer på dan blir du en hjälte :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Självklart. Tänk dig ett elbolag som bara har en villa kund. Dom har köpt 20000kwh jämnt fördelat över året och dygnet av ett kärnkraftverk för att leverera till denna kund. För det fick dom betala säg 1kr/kWh när kunden tecknade detta avtal nov 2021.

Plötsligt förbrukar kunden 60000kwh sammtidigt som spotmarknaden rusat till 3-4kr. När elbolaget måste köpa 40000kwh extra på spotmarknaden för att kunna stå för sitt fastpris får dom en rejäl förlust.
Har man verkligen rätt att köpa obegränsad mängd el till fastpris?
 
Man får nog kolla vad avtalet säger. Troligtvis så står det något som ger dom rätt att säga upp avtalet om förbrukningen avviker signifikant från någon form av normalförbrukning.
 
Iaf om man köper el till lågt pris och matar ut på nätet till högt pris så är nog alla inblandade glada (förutom de som måste köpa till högt pris men de bryr sig nog inte vem som säljer elen).
 
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är ju stöld om du köper för fastpris och i samma sekund säljer 4ggr dyrare till rörligt spotpris. Du har inte längre den förbrukningsprofil den som sålt dig fastpriset antagit att du som villakund bör ha.

Om du köper för timspot och senare säljer till timspot så är det helt ok - men nog inte så lätt att räkna hem ett batteri som tål 4000 cykler. Med prisdiff på 1.2kr över 10år samt 0% förluster så får batteriet med tillhörande inverter bara kosta 5000kr/kwh för break even.
Du hittar ju bara på, jag har inte skrivit något om att köpa och sälja samma sekund.
 
Attitudeswe
J Jerald Stuartson skrev:
Du hittar ju bara på, jag har inte skrivit något om att köpa och sälja samma sekund.
Jag förenklade. Men visst om du köper när spotpriset är under ditt fasta pris så skadar du ju inte elhandlaren.
 
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag förenklade. Men visst om du köper när spotpriset är under ditt fasta pris så skadar du ju inte elhandlaren.
Nu hittar du på igen, ingen har skrivit om att skada en elhandlare.
 
Attitudeswe
J Jerald Stuartson skrev:
Nu hittar du på igen, ingen har skrivit om att skada en elhandlare.
Jag tycker mig ha skrivit precis detta... (Att man köper mer el på sitt fastpris avtal än normalt kan förväntas av en privatkund (sett till dennes historik) och dessutom när spotpriset är högre än fastprisavtalet - då det tvingar elhandlaren att köpa till spotpriset vilket skadar densamme)
 
A
Borde det inte vara lönsamt att köpa ett stort batteri snart (för eget bruk)? Elen kostar 20 öre på natten och 600 öre på dagen. Borde väl finnas några trådar om detta misstänker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.