Hej!

Vi har just köpt en taklampa till köpet som ska kopplas till en nyinköpt dimmer. Tyvärr är den gamla dimmern bortmonterad sedan länge så vi vet inte vilken kabel som är vilken. Vi bor i ett 40-talshus och det är tre kablar i väggen, en svart, en brun och en vit. Jag har en multimeter hemma. Kan jag ta reda på vilken kabel som ska vart i dimmern med er hjälp? Tagit en bild på vägguttaget och en på dimmern.

Tack!
 
  • Öppet hål i en vit vägg med synliga elektriska kablar och skadade isoleringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en LED-dimmer (VADSBO VD100) sedd uppifrån, med teknisk information och varningsmärkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver titta i angränsande kopplingsdosa och eventuellt i taket för att avgöra. Försök identifiera vilken ledning som matar allting och därifrån lista ut vad som är fas och nolla. Det var ursprungligen troligen en kronkoppling till taklampan, eller om det mot förmodan handlar om en trapp eller hall, en trappkoppling. Sedan vet man inte vad som hänt de senaste 80 åren. Det har troligen skett omkopplingar. Ledningarna är ju uppenbarligen bytta på senare halvan av 1900-talet. Hur länge sedan satt det en fungerande lampa där med dimmer?
 
Tack för svar!

Kablarna i taket har modernare standard, gröngul, brun, blå om jag inte minns fel. Kollat närmaste dimmer (vardagsrum), också där helt andra färger. Förra ägarna hade fungerade lampa kopplad till dimmern, dvs 1,5 år sedan, men dimmern kopplades ur i samband med målning och fix då vi skulle flytta in, och kablarna märktes aldrig upp (eller noterades ner).
 
Den gamla dimmern, har ni den kvar så att det går att se vilken typ av dimmer det är map inkopplingen?
Den kan vara trappkopplad som er nya eller av en typ som kräver nolla, i vilket fall någon av ledarna är en neutralledare.
 
Ja, eller inte DEN dimmern men exakt samma modell sitter i vardagsrummet. Se bilder bifogat.
 
  • Eluttag under installation med synliga ledningar och dimmermodul monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ELKO ljusdimmer monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med öppna kablar och dosa i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, samma typ som förut. Eftersom ni vet att det har fungerat och att inga ändringar i installationen har gjorts efter det så kan ni prova er fram. Ta två trådar i taget och anslut till vågen med pil igenom och L1. Fungerar det inte, prova en annan kombination av två trådar.

Isolera den tredje eller parkera den på X. Det är troligen en oanvänd tändtråd vid tidigare kronkoppling.
 
Tack!

Och det finns ingen risk att göra lamparmaturen strömförande om man kopplar fel menar du?
 
Jo det finns alltid en risk om man gör fel, därför finns en skrivning hos esäkerhetsverket i samband med vilka jobb man får göra utan behörighet. Där står det att man ska ha "nödig kännedom".
 
Okej. Jag kanske får ändra min frågeställning lite. Kan jag på något sätt, exempelvis med en multimeter eller på något annat sätt, ta reda på vilken kabel som är vilken eller är det helt kört?
 
Det bästa, enklaste och säkraste är att göra anläggningen spänningslös och öppna dosorna och rycka i trådarna för att se vart dom går. Ska man mäta finns det en mängd fallgropar och det ställer betydligt högre krav på att utövaren kan tolka resultatet av mätningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Alexanderlabrea skrev:
Och det finns ingen risk att göra lamparmaturen strömförande om man kopplar fel menar du?
Utifrån vad du själv säger så är risken tillräckligt låg för att jag skulle rekommendera er att prova. Det bygger på svaren på de frågor jag ställde. Den risk som finns kvar är att någon trots allt gjort en omkoppling så att den ena tråden som syns på bilden i #1 har fått en helt annan funktion, t.ex skyddsledare. Det är i så fall en grovt felaktig ändring.

Alternativet är att ni följer instruktionen i #2 eller #10. Ni bestämmer.

Att försöka mäta utan kunskap, det är farligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.