Hej!

Jag heter David Josefsson och sitter som ledamot för Moderaterna i riksdagens civilutskott där bostadsfrågorna hanteras. Jag bor med min familj i ett radhus i Göteborg och har tidigare varit kommunpolitiskt aktiv och då jobbat med byggfrågor i Göteborg. Yrkesmässigt har jag bland annat drivit ett eget fastighetsbolag och arbetat med privatkunder på bank.

Det är extra kul att få vara här och svara på politiska frågor här på byggahus.se, särskilt som jag var aktiv här för några år sedan (men då mest diskuterade hur man enklast installerade vitvaror, målade fönster och andra typiska husägarfrågor). Bostadspolitiken är en alldeles för lite diskuterad politisk fråga med tanke på hur stor bostadsbristen är och det är en ännu mindre diskuterad fråga hur vi kan hjälpa och underlätta för framförallt småhusägare och småhusbyggande.

ENKLARE REGLER, ÖKAD VALFRIHET OCH STÄRKT ÄGANDERÄTT

Den moderata bostadspolitiken står på tre ben. Det handlar om enklare regler för att bygga, bygga om och äga sitt boende. Vi vill minska på krångliga byggregler för nybyggnation och minska tiden det tar från idé till byggstart. Vi vill också ta bort kraven på bygglov för åtgärder om man exempelvis vill hyra ut en del av sin bostad. Dessutom vill vi minska handläggningstiderna hos lantmäteriet och vi säger nej till återinförd fastighetsskatt. Vi vill öka valfriheten genom att möjliggöra för fler att hyra ut i andra hand, och möjliggöra fler boendeformer genom att exemplevis införa hyrköpsmodeller och ägarlägenheter också i befintliga bostadshus. Dessutom vill vi stärka äganderätten genom att bland annat ta bort det generella strandsskyddet och överlåta till kommunerna att skydda de stränder som verkligen behöver skyddas, öka möjligheten att bygga utan krav på detaljplan och kunna ställa krav på kommunen att få detaljplan inom rimlig tid där detta ändå krävs.

TRYGGHET - I HEMMET OCH I PLÅNBOKEN

Men det finns också två andra politikområden som berör många i deras boende; Det handlar om trygghet och privatekonomi.

Man ska alltid känna sig trygg i sitt eget hem och i sitt eget bostadsområde. Därför vill vi ha fler poliser så att polisen också kan prioritera mängdbrott som villainbrott, skadegörelse och rån. Brott som blir enorma trauman för den som drabbas men idag knappt syns i statistiken. Denna typ av brottslighet ska också leda till strängare straff och vi vill se ett systematiskt arbete mot exempelvis stöldligor från flera berörda myndigheter som Tullen, Kronofogden och Skatteverket. I många kommuner har också moderaterna varit med och drivit fram eller föreslagit men inte fått gehör för ett ökat kommunalt trygghetsarbete med allt från ordningsvakter och trygghetskameror till att man helt enkelt håller rent och snyggt, bygger bort otrygga platser och samverkar med fastighetsägare för ökad trygghet.

Idag är det också många som oroas för ökade kostnader relaterat till bostaden, jag känner den själv som boendes i ett radhus med lite för många år på nacken. Som politiker tycker jag man ska vara ärlig och säga att det kommande åren kommer bli tuffa ekonomiskt och vi politiker kan inte lova guld och gröna skogar. Men vi kan göra en del för att underlätta och vi kan framförallt avstå från att försämra ytterligare. Elpriserna är kanske den mest uppenbara. Att priserna nu skjuter i höjden är ett resultat av att såväl Tyskland som Sverige stängt ner fullt fungerande kärnkraftverk. Tyskland har istället gjort sig beroende av rysk gas medan Sverige tappat de marginaler vi tidigare haft i elnätet. När den ryska gasen nu stängs av ökar det elpriset också i Sverige samtidigt som vi inte har något att falla tillbaka på.

Vi moderater vill att man redan nu fattar de nödvändiga besluten för att bygga nya kärnkraftsreaktorer. Att det från beslut beräknas ta minst 5 - 10 år tills de är i drift är inte ett skäl att vänta med besluten, tvärtom. På kort sikt vill moderater införa ett pristak likt den modell som finns i Norge där staten tar en stor (men inte hela) kostnaden över ett visst elpris. Det är orimligt att människor ska behöva flytta från hus och hem för att elpriserna stiger långt över vad någon räknat med. Dessutom vill vi avskaffa avfallsförbränningsskatten och ge Svenska Kraftnät i uppdrag att upphandla kraftvärmeverk redan nu - det finns idag kraftvärmeverk i Sverige som har outnyttjad kapacitet och som skulle kunna sänka priserna något. Vi vill också utöka möjligheten att göra avdrag för solceller och vidga avdragsrätten till att också inkludera exempelvis isolering och värmepumpar i syfte att energieffektivisera.

Det är också viktigt att vi som politiker inte höjer skatterna i ett läge då inflationen och räntorna stiger. Vi moderater lovar därför ett skattehöjarstopp nästa mandatperiod och säger bestämt nej till såväl återinförd fastighetsskatt som avskaffat eller försämrat ränteavdrag de kommande fyra åren.


Med hopp om en trevlig diskussion!

Vill du ha fortsatt kontakt efter debatten är det bara att maila på david.josefsson (snabel-a) riksdagen.se

David Josefsson
Riksdagsledamot (M)
Göteborg
 
  • Gilla
Jakob Olofsgard och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Har ni något förslag som är evidensbaserat och om ni har det, kan du länka till dessa oberoende källor?
(Om inte så kan jag istället fråga Berra på bänken)
Ser fram emot svar så jag kan lägga rösten rätt.
 
  • Älska
Ola Johansson
  • Laddar…
Jag vet inte vad det här handlar om riktigt, men när jag ändå har en politiker på tråden så vill jag passa på att lägga fram ett förslag som skulle gynna hela landet (och framför allt mig). Nämligen att generellt tillåta solceller/solfångare på taket i "kulturmiljöområden" om det inte handlar om någon speciell, synnerligen skyddsvärd byggnad.
 
  • Gilla
Ola Johansson och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hej!
Har ni något förslag som är evidensbaserat och om ni har det, kan du länka till dessa oberoende källor?
(Om inte så kan jag istället fråga Berra på bänken)
Ser fram emot svar så jag kan lägga rösten rätt.
Jag tror att alla partier bygger sin omvärldsanalys på fakta och data men hur man sedan väljer att tolka den fakta och datan och vad man menar är den bästa politiska lösningen på problemen är just politiska avväganden.

Till vår hjälp för den omvärldsanalysen har vi bland annat Riksdagens Utredningstjänst (RUT) och Riksrevisionen. Ett väldigt tydligt exempel på där vi moderater agerade utifrån en rapport från Riksrevisionen var när de konstaterade att regeringens investeringsstöd för nya bostäder inte var särskilt verkningsfulla men väldigt dyra. Vi valde då att samla en majoritet i riksdagen för att istället lägga de pengarna på att bland annat stärka rättsväsendet.

Rapporten från riksrevisionen finns här: https://www.riksrevisionen.se/downl...a60b38/1560759787867/RiR_2019_20_ANPASSAD.pdf
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag vet inte vad det här handlar om riktigt, men när jag ändå har en politiker på tråden så vill jag passa på att lägga fram ett förslag som skulle gynna hela landet (och framför allt mig). Nämligen att generellt tillåta solceller/solfångare på taket i "kulturmiljöområden" om det inte handlar om någon speciell, synnerligen skyddsvärd byggnad.
Intressant tanke, tack! Generellt är vi för både att underlätta att bygga solceller och solfångare (det är ju i grunden bygglovsbefriat med det kan finnas hinder som kulturmiljö eller regleringar i detaljplaner som försvårar) och att man ska kunna göra mindre ingrepp också i kulturmiljöområden. Kulturmiljö är viktigt, men att kunna använda befintliga bostäder och lokaler på ett bra och effektivt sätt är minst lika viktigt.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag vet inte vad det här handlar om riktigt, men när jag ändå har en politiker på tråden så vill jag passa på att lägga fram ett förslag som skulle gynna hela landet (och framför allt mig). Nämligen att generellt tillåta solceller/solfångare på taket i "kulturmiljöområden" om det inte handlar om någon speciell, synnerligen skyddsvärd byggnad.

Det här är verkligen en viktig fråga. Vad kan riksdagen göra för att förändra och förenkla detta? Min uppfattning är att kommunerna ofta är lika frustrerade som husägarna och att länsstyrelserna/ staten är de som reglerar detta?
 
O Oxb skrev:
Det här är verkligen en viktig fråga. Vad kan riksdagen göra för att förändra och förenkla detta? Min uppfattning är att kommunerna ofta är lika frustrerade som husägarna och att länsstyrelserna/ staten är de som reglerar detta?
Delar din bild - jag blev först uppmärksammad på problemet av den moderata kommunstyrelseordföranden i Halmstad, Jonas Bergman, som var extremt frustrerad.

Vi har precis börjat titta på frågan men självklart kan man ändra i lagstiftningen så att det möjliggörs, antingen genom ett direkt undantag för solceller, eller att man tar ett bredare grepp och tillåter fler ingrepp också i miljöer som är kulturmiljöområden. Som jag skrev ovan, kulturmiljö är viktigt men ett effektivt användande av byggnader inklusive dess tak är också viktigt.
 
  • Gilla
Oxb
  • Laddar…
David Josefsson David Josefsson skrev:
Delar din bild - jag blev först uppmärksammad på problemet av den moderata kommunstyrelseordföranden i Halmstad, Jonas Bergman, som var extremt frustrerad.

Vi har precis börjat titta på frågan men självklart kan man ändra i lagstiftningen så att det möjliggörs, antingen genom ett direkt undantag för solceller, eller att man tar ett bredare grepp och tillåter fler ingrepp också i miljöer som är kulturmiljöområden. Som jag skrev ovan, kulturmiljö är viktigt men ett effektivt användande av byggnader inklusive dess tak är också viktigt.

Tack, jag tror att det är nödvändigt att någon form av regeländring tas fram som möjliggör "kloka" ingrepp även i kulturmiljöområden.
 
  • Gilla
David Josefsson
  • Laddar…
David Josefsson David Josefsson skrev:
Jag tror att alla partier bygger sin omvärldsanalys på fakta och data men hur man sedan väljer att tolka den fakta och datan och vad man menar är den bästa politiska lösningen på problemen är just politiska avväganden.

Till vår hjälp för den omvärldsanalysen har vi bland annat Riksdagens Utredningstjänst (RUT) och Riksrevisionen. Ett väldigt tydligt exempel på där vi moderater agerade utifrån en rapport från Riksrevisionen var när de konstaterade att regeringens investeringsstöd för nya bostäder inte var särskilt verkningsfulla men väldigt dyra. Vi valde då att samla en majoritet i riksdagen för att istället lägga de pengarna på att bland annat stärka rättsväsendet.

Rapporten från riksrevisionen finns här: [länk]
Fast när man hörde Ulf i tv'n så pratade han bara om sunt förnuft mm. Längre straff förebygger inga brott. Privatskolor har inte höjt nivån hos elever eller fått fler att klara av skolan. Damberg svamlar ju likadant.
Hade jag utgått från annat än evidens i mitt arbete som tjänsteman på kommunen så hade nog IVO och Socialstyrelsen haft synpunkter på det.
Men tack för ickesvaret. Tyvärr ser det väl likadant ut från alla partier.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fast när man hörde Ulf i tv'n så pratade han bara om sunt förnuft mm. Längre straff förebygger inga brott. Privatskolor har inte höjt nivån hos elever eller fått fler att klara av skolan. Damberg svamlar ju likadant.
Hade jag utgått från annat än evidens i mitt arbete som tjänsteman på kommunen så hade nog IVO och Socialstyrelsen haft synpunkter på det.
Men tack för ickesvaret. Tyvärr ser det väl likadant ut från alla partier.
Jag tycker jag svarade väldigt konkret på din fråga om ett konkret exempel?

Att längre straff inte förebygger brott är en åsikt du får stå för, forskningen visar motsatsen: https://timbro.se/smedjan/det-hjalper-att-lasa-in-fler-brottslingar/

Och friskolereformen som infördes på 90-talet syftade inte framförallt till att höja kunskapsnivåerna utan att öka valfriheten och mångfalden inom skolan.

Om vi nu ska prata fakta och inte åsikter alltså.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för intressanta frågor och inspel! Jag hoppas jag lyckats svara på alla frågor i alla trådar. Maila som sagt gärna om ni har ytterligare frågor, inspel eller något ni vill diskutera!
 
David Josefsson David Josefsson skrev:
Jag tycker jag svarade väldigt konkret på din fråga om ett konkret exempel?

Att längre straff inte förebygger brott är en åsikt du får stå för, forskningen visar motsatsen: [länk]

Och friskolereformen som infördes på 90-talet syftade inte framförallt till att höja kunskapsnivåerna utan att öka valfriheten och mångfalden inom skolan.

Om vi nu ska prata fakta och inte åsikter alltså.
Att länka till en tankesmedja är inte oberoende fakta eller forskning. De gör ju en tolkning och vinklar den åt deras politiska riktning, vilken sammanfaller med moderaternas.

Det råder ingen tydlig konsensus i forskningen gällande längre straff. Amerikanska studier finner ofta att längre straff har liten eller ingen effekt, europeiska studier visar att de kan ha viss effekt, och vissa forskare menar att de inte har något eller motsatt effekt. Det tog mig ungefär 3 minuter att Googla fram, och källorna är Kriminalvården ”kort om straffskärpningar” och Felipé Estrada vid Stockholms Universitet.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.