Jag har en AC i bilen, utan automatik. Alltså ingen "klimatanläggning" utan bara PÅ/AV. Jag kan styra fläktens hastighet bara. Kommer ACn producera mer kyla om jag drar upp fläktvarvtalet, eller ger den samma "effekt" oavsett?

Övrigt: Min motor är på 1,6 liter, men blir så trött när ACn är på. Får nästan(nåja) motorstopp när jag ska iväg efter ett rödljus. Väl på motorvägen så är det inga problem.
 
Om ac'n funkar som den ska kyler den mer ju fortare fläkten går.
Högre hastighet, dvs mer avkylning av den varma kondensorn i maskinrummet, ger också bättre effekt.
Om du kan sätta ventilationen på återcirkulering av luften hjälper det till att kyla.
Och, ursäkta att jag säger det men...
Värmereglaget mot lägsta temperatur.

Det kan också finnas en funktion att en elfläkt går igång när du står still för att hjälpa att kyla kondensorn.

/Höghus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om ac'n funkar som den ska kyler den mer ju fortare fläkten går.
Högre hastighet, dvs mer avkylning av den varma kondensorn i maskinrummet, ger också bättre effekt.
Om du kan sätta ventilationen på återcirkulering av luften hjälper det till att kyla.
Och, ursäkta att jag säger det men...
Värmereglaget mot lägsta temperatur.

Det kan också finnas en funktion att en elfläkt går igång när du står still för att hjälpa att kyla kondensorn.

/Höghus
AC funkar perfekt. Men, när jag sätter funktionen där luften ska cirkulera i kupén så vill jag minnas AC inte fungerar - dock inte helt säker, men detta fick jag för mig för en tid sedan.
 
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
AC funkar perfekt. Men, när jag sätter funktionen där luften ska cirkulera i kupén så vill jag minnas AC inte fungerar - dock inte helt säker, men detta fick jag för mig för en tid sedan.
Min erfarenhet är att det brukar vara tvärt om. När man sätter återcirkulering så startar ac. Detta är för att torka luften.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Min erfarenhet är att det brukar vara tvärt om. När man sätter återcirkulering så startar ac. Detta är för att torka luften.
Märkligt. På mina två Volvo startar ac när man sätter i defrost-läge för att torka luften bättre. Sätter jag på recirc kyler ac bättre men rutorna immar lätt igen. Recirc är bara lämpligt om det är soligt och inte så fuktig väderlek.

/Höghus
 
Om man kör kupefläkten på max så bidrar även luftrörelsen till att man upplever svalka, däremot så "försvinner" mer kall luft ur bilen. Recirkulation ger svalare bil när utetemperaturen är högre än kupetemperaturen.
AC:n har en given effekt vid ett givet varvtal, så låg fläkthastighet ger kallare luft (men mindre mängd)
Vid körning så ger AC:n mer effekt eftersom varvtalet på kompressorn ökar. Så känslan av sval bil varierar, många i varmare länder stänger av AC:n och öppnar fönstret istället
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.