Hej! Allt utanpåliggande.

ska gå från kopplingsdosa till lampa. Från samma dosa ska jag gå till strömbrytare. Från den strömbrytaren ned till dubbelt uttag.

1. behövs fyrledare mellan dosa och strömbrytare för att få upp en tändtråd? Om så, visst är det bara på den ”sträckan” jag behöver fyrledare?

2. Jag har tänkt skarvplinta fas och nolla i strömbrytaren (för att få ner fas och nolla till dubbeluttaget). Rätt tänkt? Känns då som att jag måste kunna koppla ihop ”tre faser” i strömbrytaren. In i dosan, ut (som tändtråd), ut (som fas till dubbeluttaget).

3. Finns beteckning på en strömbrytare som möjliggör de kopplingar jag ska göra? Eller brukar det finnas skarvplintar på alla brytare oavsett sort och pris?
 
Redigerat:
1. Rätt, om det handlar om en envägs och enpolig strömbrytare.

2. Avrådes. Det är säkrare att använda Wago 221 bakom strömbrytaren för att skarva N- och PE-ledaren ned till uttaget. Även fasledaren bör skarvas och fördelas i en Wago. Detta så att strömbrytaren endast får de två trådar som den själv använder. Eftersom man får byta en strömbrytare utan behörighet är det bra att hålla det så enkelt som möjligt. Sedan kan kvaliteten på strömbrytare variera. Den kanske inte alls lämpar sig för skarvning av en ledare som bär 10-16 A.

3. De flesta kronkopplare och enkla trappkopplare har blindplintar (typ 5 och 6). Men jag avråder som sagt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Rätt, om det handlar om en envägs och enpolig strömbrytare.

2. Avrådes. Det är säkrare att använda Wago 221 bakom strömbrytaren för att skarva N- och PE-ledaren ned till uttaget. Även fasledaren bör skarvas och fördelas i en Wago. Detta så att strömbrytaren endast får de två trådar som den själv använder. Eftersom man får byta en strömbrytare utan behörighet är det bra att hålla det så enkelt som möjligt. Sedan kan kvaliteten på strömbrytare variera. Den kanske inte alls lämpar sig för skarvning av en ledare som bär 10-16 A.

3. De flesta kronkopplare och enkla trappkopplare har blindplintar (typ 5 och 6). Men jag avråder som sagt.
tack för svaren!
Jag tänker dock att i många kåkar, som har utanpåliggande el, så lär det vara väldigt vanligt att ha uttag under brytaren. Är inte min idé, som du avråder, den absolut mest vanliga i de fallen? Eller finns det andra sätt?
 
Ett sätt att slippa skarva i onödan är att göra en "mittuppskalning" av kabeln och låta nolla och jord gå hela förbi brytaren, då blir det bara fasen som måste skarvas och det gör du på brytarens plint. Men som sagt försök undvika dom billiga apparaterna.
 
Jo jag förträngde ett ögonblick att det handlade om en utanpåliggande strömbrytare. Då har man inte annat val än att använda strömbrytaren som kopplingsplint för uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.