I Ingela1978 skrev:
Inget hsr kommit överens om, men man kan väl inte montera karmar olika?
I en korridor eller ett stort rum borde väl alla anslutande dörrkarmar monteras så det ser lika ut?
Nej. Vi har i hallen på övervåningen fyra dörrar som går utåt från rummen sett och två som går inåt. Det beror på vad som är mest praktiskt i relation till rummens storlek och dörrarnas inbördes förhållande. Om alla dörrar öppnades ut i hallen skulle en del av dem slå i varandra.
 
I princip ska man montera dörrar inåt rummet för att ha möjligheten att sparka in den vid nödsituationer och för att inte slå den i ansiktet på någon som går genom korridoren. Ovanstående går ofta inte vid toaletter pga för lite utrymme.
 
  • Gilla
Lasselano och 1 till
  • Laddar…
I Ingela1978 skrev:
Inget hsr kommit överens om, men man kan väl inte montera karmar olika?
I en korridor eller ett stort rum borde väl alla anslutande dörrkarmar monteras så det ser lika ut?
Du har nog en tankevurpa där. Förstår hur du tänker men när du monterar dörren inåtgående eller utåtgående så hamnar tröskeln på in eller utsidan. Det du reagerar över är nog salningarna som ser feta och otympliga ut. Där skulle man nog beställt bredare karmar istället för sätta salningar.
 
Problemet verkar vara att TS tycker att vissa dörrar borde öppnas åt andra hållet. Det kan man tycka, men det betyder för mig inte att karmen eller tröskeln är felmonterad.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nej. Vi har i hallen på övervåningen fyra dörrar som går utåt från rummen sett och två som går inåt. Det beror på vad som är mest praktiskt i relation till rummens storlek och dörrarnas inbördes förhållande. Om alla dörrar öppnades ut i hallen skulle en del av dem slå i varandra.
Ja att dörrar öppnas inåt och utåt har ju inte med hur man bygger ihop karmen och hänger dörren.
Har pratat med en till byggfirma nu som intygar att karmarna är helt felmonterade.
Tack för svar
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Problemet verkar vara att TS tycker att vissa dörrar borde öppnas åt andra hållet. Det kan man tycka, men det betyder för mig inte att karmen eller tröskeln är felmonterad.

Nej du har missförstått mig helt
 
I Ingela1978 skrev:
Nej du har missförstått mig helt
Ja tydligen. Bra att det löste sig.
 
Jag blir dock lite förvirrad när det blir olika svar här på forumet..
Jag vet att basic är att badrums dörrar öppnas utåt och sovrumsdörrar inåtm
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja tydligen. Bra att det löste sig.

Ja jag pratar absolut inte om hur dörrarna öppnas inåt eller utåt. Jag pratar om karmarna.

Vet att basic är att badrum öppnas utåt och sovrum inåt.
 
N Nickesågen skrev:
Du har nog en tankevurpa där. Förstår hur du tänker men när du monterar dörren inåtgående eller utåtgående så hamnar tröskeln på in eller utsidan. Det du reagerar över är nog salningarna som ser feta och otympliga ut. Där skulle man nog beställt bredare karmar istället för sätta salningar.
+karmen kommer ju i lösa delar som man monterar hur man vill.
 
I Ingela1978 skrev:
+karmen kommer ju i lösa delar som man monterar hur man vill.
nej dem kan inte monteras på olika sätt. Endast om den ska vara höger eller v hängd.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Kort kan man säga att dörren sitter jämnt med väggen dit den öppnas, det är för att annars går den inte öppna mer än rakt ut.
 
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
nej dem kan inte monteras på olika sätt. Endast om den ska vara höger eller v hängd.
På Beijer sa dom att det endast finns ett utförande? Och att det är fel gjort som bilderna visar?

Är det bara för att det är en +karm det ser ut som det gör?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kort kan man säga att dörren sitter jämnt med väggen dit den öppnas, det är för att annars går den inte öppna mer än rakt ut.
Tycker du att bilderna är korrekta då?
 
Ja, det är så det blir när dom öppnas åt olika håll. Men nu ska byggfirman lösa ditt problem och det ska bli spännande och se faktiskt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det är så det blir när dom öppnas åt olika håll. Men nu ska byggfirman lösa ditt problem och det ska bli spännande och se faktiskt.
Hur menar du?
Tycker du jag är ute o cyklar eller har dom gjort fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.