Hej, ingen aning om det här är rätt forum eller inte men men
jag har skruvat i en m12x1,75 gänga till min fram Axel på en moped men jag skulle ha haft en m12x1,25 går det o få till det på något sätt
 
Är gängan trasig är det en insats eller större som oftast blir lösningen.

Är det ingen större påfrestning kan det hålla med de varv du har i början som inte är skadade.

Hur djupt drog du in skruven?
 
R Robert-san01 skrev:
Är gängan trasig är det en insats eller större som oftast blir lösningen.

Är det ingen större påfrestning kan det hålla med de varv du har i början som inte är skadade.

Hur djupt drog du in skruven?
Jag borrade ur de gamla gängorna och ersatt dem med m12x1,75 fast jag skulle ha haft m12x1,25 då jag inte tittade så noga när jag köpte dem jag drog borren så långt tills jag kom till en glipa i framgaffeln borren som följde med till de gängorna var en ”24 HSS” medans borren jag skulle ha haft skulle ha varit en ”23 HSS” så hålet har ju blivit 1mm förstört
 
Gängpaj Gängpaj skrev:
Jag borrade ur de gamla gängorna och ersatt dem med m12x1,75 fast jag skulle ha haft m12x1,25 då jag inte tittade så noga när jag köpte dem jag drog borren så långt tills jag kom till en glipa i framgaffeln borren som följde med till de gängorna var en ”24 HSS” medans borren jag skulle ha haft skulle ha varit en ”23 HSS” så hålet har ju blivit 1mm förstört
Lite svårt att förstå vad du menar. Kan du lägga upp en bild?
 
R Robert-san01 skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar. Kan du lägga upp en bild?
Gängan som jag satt i är en m12x1,75 och bulten/axeln är m12x1,25
 
  • Närbild på en svart metallyta med ett felmatchat gängat hål m12x1,75.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång M12-gängad bult mot dekorativ metallgallerbakgrund, med finare gänga på änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en mekanisk anslutning med en M12x1,75 gänga och en icke-passande M12x1,25 bult eller axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängpaj Gängpaj skrev:
Gängan som jag satt i är en m12x1,75 och bulten/axeln är m12x1,25
Ah... Segt läge... Undra om det inte skulle vara enklast att svetsa på axeln och gänga om den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ah... Segt läge... Undra om det inte skulle vara enklast att svetsa på axeln och gänga om den.
Ah okej tack så mycket
Men jag undrar om det skulle vara en idé och borra bort de nya gängorna och sedan köpa en bakhjulsaxel som är lite för lång då den fästs med en skruv på delen som sticker ut då fram axeln är 220mm lång och jag hittade en bakhjuls Axel på ”mopedrenovering.se” som då är 244mm lång
https://www.mopedrenovering.se/vete...ul/bakaxel-suzuki-ts50x-langd-244-mm-m12.html
 
Gängpaj Gängpaj skrev:
Ah okej tack så mycket
Men jag undrar om det skulle vara en idé och borra bort de nya gängorna och sedan köpa en bakhjulsaxel som är lite för lång då den fästs med en skruv på delen som sticker ut då fram axeln är 220mm lång och jag hittade en bakhjuls Axel på ”mopedrenovering.se” som då är 244mm lång
[länk]
Kolla om det skulle gå kapa och gänga om en bakhjulsaxel? Är den släta delen på axeln 12mm borde det kunna gå.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla om det skulle gå kapa och gänga om en bakhjulsaxel? Är den släta delen på axeln 12mm borde det kunna gå.
Den släta delen är 12mm så jag tänkte slippa allt krångel med att kapa och svetsa och bara använda en bakhjulsaxel fram tror du att det skulle gå?
 
Gängpaj Gängpaj skrev:
Den släta delen är 12mm så jag tänkte slippa allt krångel med att kapa och svetsa och bara använda en bakhjulsaxel fram tror du att det skulle gå?
Mät hur mångt det är mellan utsidorna på benen så ser du om den andra axeln funkar.
 
R Robert-san01 skrev:
Mät hur mångt det är mellan utsidorna på benen så ser du om den andra axeln funkar.
Tack så mycket för din hjälp
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Gängpaj Gängpaj skrev:
Tack så mycket för din hjälp
Kan du inte borra upp hålet och gänga med M16 limma i en skruv M16 med stark Loctite och borra ett nytt hål för M12x1,25
 
Såg efteråt att svaret kom lite för sent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.