Idag kom jag ner i min källare & hela skiten var fylld med mögel. Sist jag var nere var ca en vecka sedan & då var det lugnt.
Man går in/ner u källaren via en trapp utanför huset & kommer inte ner inne ifrån huset. Det enda som är där nere är tvättstugan. Jag har noterat att en vägg varit blöt i perioder men inte reflekterat över det mer & hållt ett öga på det.
Idag kom jag ner & nästan samtliga väggar vara BLÖTA & det var mögel på i princip allt som står där nere.
1. Kontaktar man någon speciell för att reda ut om det är dräneringen, ventilationen, farligt mögel, vattenskada?

2. Hur akut är detta? Jag är förstagångs ägare & alldeles för okunnig för att få lov att äga ett hus..

3. Alla erfarenhet, tips & trix välkomnas.
 
  • Mögelangrepp på tak i ett oinrett källarrum med synliga kabeldragningar och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning och skräp under ett förfallet bord i ett dammigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul byggelektrisk kabel slängd ovanpå gamla mattor och papp i en rörig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på vit gipstak i källare med synliga ledningar och oputsad betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme med bordsben i förgrunden och hyllställ i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se över ventilationen direkt och om du måste dränera grunden. Fukt letar sig in via mark/väggar och fastnar i källaren. det är en speciellt fuktig period nu, därför det blommade ut. Har du någon fläkt i källaren eller tilluftsventiler?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Klassisk råkällare med högt fukttillskottet och varm utomhusluft som kondenserar, jag har tyvärr likadant hemma hos mig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vanligt problem i "råti" som är tiden från mitten på juli till mitten av augusti. Varm fuktig luft kommer in och kyls ned och kondenserar. Ytterligare fukt kommer genom golv och väggar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du behöver en avfuktare precis som så många av oss, detta är ett mycket vanligt tillstånd.
Hos mig tränger det upp fukt i plattan som gör att kartonger som står direkt på golvet suger fukt och kollapsar. Jag håller detta i schack med avfuktare och har järnkoll på fukthalten i hela huset numera.
Skärmdump av en smart hemapp som visar olika rumstemperaturer och luftfuktighet hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juhlees
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.