Nattsänkning ska det stå i rubriken.

Vad tror ni?!

VP Thermia Eko Classic från 2002, ok enl service i våras.
Timprisavtal.
Hack för att styra nattsänkning från mobilen!

Om man bryggkopplar två poler I panelen på VP:n får man nattsänkning.
Använder Philips Hue mobilapp och Smart plug för att mata 220V till ett relä som sluter kretsen till panelen så jag får nattsänkning.
Det så att jag kan programmera tider för nattsänkning eller slå på/av den från mobilen.
Tidigare blivit avrådd från att ibland sänka tempen men om nu priserna svänger under dagen styr jag vilka timmar jag villa ha kallare.
Kan dessutom slå på/sv nattsänkning tempen från mobilen om jag är bortrest eller eldar i kaminen.

Vad tror ni?

Kvarstående problem.
Önskar en termometer.
-VP:n har trög styrning. Bara ute och ingen innomhusgivare och styr på utgående vatten temp. Det gör att eldaejag eller solen lyser in blir det alldeles för varmt.
Har en rörelsedeckare som anger temp men jag kan inte använda temp värdet för att styra Smart Plug.
 
  • Transparent elbox med etiketter och inställningsreglage nära en lindad kabel och en Philips Hue smartplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett dokument som visar termisk data och inställningar för värmejusteringar i en manual eller bruksanvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en liknande värmepump (Thermia Eko 105) och funderar på en liknande lösning. Förutom nattsänkning vid höga timpriser funderar jag även på att stoppa varmvattenproduktionen med hjälp av kontakt 33-34 enligt bild.

Schema över tilläggsfunktioner för Thermia värmepump med kontaktlist och förklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra idé att bygga en stoppa in allt i en ordentlig låda med prydligt uppmärkt omkopplare.

Jag har beställt en Shelly Uni som har 2 inbyggda reläer som går att styra via wifi. Nästa steg är att automatisera via Home Assistant eller Athom Homey.

https://www.styrahem.se/p/641/shelly-inbaddad-modul-wifi-shelly-uni
0001662_2775_300.jpeg
 
Bra där! Noterade ytterligare plintar men hade missat att man både kunde stoppa varmvattnet och tilläggs värmen.
Sätter nog tre extra brytare så man kan välja vilka funktioner som ska styras...
 
Ha, ha, många liknande projekt på gång nu... Jag har byggt ett som styr på elpriset istället med en RaspberryPI och en relämodul kopplad på GPIO...

Vill man bara styra på tid är det ju förstås enklare och då räcker det ju med ett Philips Hue on/off relä och så kan du sätta en "scen" i Philips Hue appen.
 
anders07 anders07 skrev:
Ha, ha, många liknande projekt på gång nu... Jag har byggt ett som styr på elpriset istället med en RaspberryPI och en relämodul kopplad på GPIO...

Vill man bara styra på tid är det ju förstås enklare och då räcker det ju med ett Philips Hue on/off relä och så kan du sätta en "scen" i Philips Hue appen.
För oss som har en begränsad teknisk kunskap är det ju relativt enkelt med Hue och ett relä.
Stor fördel för mig kunna slå på och av via telefonen på avstånd.
Vad man skulle önska vore qtt man även fick bekräftat på värmepumpen att nattsänkning är aktiverat men jag kan inte hitta det i någon meny.
Varmvattnet och tillsatsvärmen har ju däremot egna kontrolllampor när de är i drift.
Ska kompletterar med en iPad som får stå på i köket och visa Nordpool 24/7 i realtid.
 
anders07 anders07 skrev:
Ha, ha, många liknande projekt på gång nu... Jag har byggt ett som styr på elpriset istället med en RaspberryPI och en relämodul kopplad på GPIO...

Vill man bara styra på tid är det ju förstås enklare och då räcker det ju med ett Philips Hue on/off relä och så kan du sätta en "scen" i Philips Hue appen.

Skulle du kunna dela ditt program till Raspberry så att man kan göra någon liknade lösning där hemma? :)
 
Sittställning
Coolt! Detta kickstartar nog mitt projekt, jag kommer bygga det på nedis system för där kan jag ställa in att vid en viss temp från en tempgivare stänga av eller sätta på smart pluggen.
 
B Bence skrev:
Nattsänkning ska det stå i rubriken.

Vad tror ni?!

VP Thermia Eko Classic från 2002, ok enl service i våras.
Timprisavtal.
Hack för att styra nattsänkning från mobilen!

Om man bryggkopplar två poler I panelen på VP:n får man nattsänkning.
Använder Philips Hue mobilapp och Smart plug för att mata 220V till ett relä som sluter kretsen till panelen så jag får nattsänkning.
Det så att jag kan programmera tider för nattsänkning eller slå på/av den från mobilen.
Tidigare blivit avrådd från att ibland sänka tempen men om nu priserna svänger under dagen styr jag vilka timmar jag villa ha kallare.
Kan dessutom slå på/sv nattsänkning tempen från mobilen om jag är bortrest eller eldar i kaminen.

Vad tror ni?

Kvarstående problem.
Önskar en termometer.
-VP:n har trög styrning. Bara ute och ingen innomhusgivare och styr på utgående vatten temp. Det gör att eldaejag eller solen lyser in blir det alldeles för varmt.
Har en rörelsedeckare som anger temp men jag kan inte använda temp värdet för att styra Smart Plug.
Hej,

Varför inte aktivera sänkning med Nordpools spotpris som underlag? Futurehome.no > strømkontroll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.