Min son har varit i kontakt med eon för att fråga om det kunde gå att säkra upp ingående kabel, göra undercentral till gäststugan. Han får då beskedet att vår Attefallare /gäststuga måste ha egen kabel in/elmätare/abonnemang.
Kan det verkligen stämma?
Det verkar ju helt orimligt?
 
Nej det är inte rimligt. Då har han beskrivit fel för dem.
 
Be bara om uppsägning av abonnemanget. Om de frågar om anledning säg att det är för elbil.
 
M merbanan skrev:
Be bara om uppsägning av abonnemanget. Om de frågar om anledning säg att det är för elbil.
I och för sig ja, men då får man inte reda på om man har en korrekt och laglig installation eller inte
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
I och för sig ja, men då får man inte reda på om man har en korrekt och laglig installation eller inte
Ring en elektriker som kopplar in en extra mätare i befintliga huset så ni enkelt kan läsa av attefallarens förbrukning
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
K
M merbanan skrev:
Be bara om uppsägning av abonnemanget. Om de frågar om anledning säg att det är för elbil.
Varför ska han säga upp abonnemanget? Det verkar ju inte ens finnas något än?..
 
*Uppsäkring.
 
RoTe
Ring en elektriker, inte eon.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ring en elektriker, inte eon.
Tack, visst skall göra det.
Dock, inte får man säkra upp utan att meddela även om kabeln in skulle räcka?
Just nu 3x25A
 
K
Varför skulle inte 3x25 räcka?
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Tack, visst skall göra det.
Dock, inte får man säkra upp utan att meddela även om kabeln in skulle räcka?
Just nu 3x25A
Elektrikern gör uppsäkringen och meddelar elbolaget. Det är det normala sättet att säkra upp.

Men om du har 25A idag, så skulle jag föreslå att du provar ett tag om inte det räcker. Se till att ha ett par askar med 25A proppar i beredskap, om det visar sig vara för klent.
 
3x25 villa 200m2
Till värme, spis, torktumlare och allt annat
Tillkommer då ytterligare ett hushåll med värme, spis varmvatten och annat.
Redan idag så går en fas emellanåt.
Det kan ju i och för sig bero på snedbelastning.
 
Kommer inte ihåg exakt hur lagen är skriven men Eon har rätt i att en separat bostad ska ha separat abonnemang.
Men som skrivits, en elektriker säkrar gärna upp utan att hänga upp sig på vart elen ska.
 
Här är frågan om det är en komplementbyggnad, eller en komplementbostad. Om huset ska vara för permanentboende fick jag beskedet att eget abonnemang behövs då det kan användas för uthyrning. Komplementbyggnad, t ex gäststuga behöver inte ha eget abonnemang var svaret.

Angående säkring kör jag huvudbyggnad, garage, friggebod som är snickeri och Attefallshuset i två våningar på 3x25 A. Fungerar hittills. Viktigt med bra lastbalansering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.