Hej,

Om man skrivet ett avtal me den entreprenör som skall renovera ett badrum efter en fuktskada artt han skall bygga det i enlighet med branchregler gällande från 1/7 2007 (de kom nya då) och han skall dokumentera med foto, och det visar sig när atllt är klart att många saker avviker från branchreglerna och således avtaltet.

Har man rätt att hålla inne slutbetalningen då? Vilken ersättning har man rätt till? I princip har de ju inte levererat de de skulle.......
 
Hmm, är det förändringarna i reglerna som han inte gjort riktigt, för vad jag förstått så gäller övergångsregler till 1/7 -2008 och att det tex. är ok att sätta gips i våtrum fram tills dess.

Är det så att dom fuskat med tex. icke godkända tätskikt eller annat som inte var godkänt före 1/7 -2007 så är det ju en annan sak.......
 
Så vitt jag förstår så gäller det golvets konstruktion (läst en annan av dina trådar). Jag tror att den korrekta vägen att gå är att få ett besiktningsutlåtande på att det är fel. Därefter kan ni kräva åtgärdande hålla inne påengar etc. Dokumnetera så mycket som möjligt själva.

Allra först bär ni ju försöka få entrepenören att rätta frivillgt.
 
pappskallen skrev:
Hmm, är det förändringarna i reglerna som han inte gjort riktigt, för vad jag förstått så gäller övergångsregler till 1/7 -2008 och att det tex. är ok att sätta gips i våtrum fram tills dess.

Är det så att dom fuskat med tex. icke godkända tätskikt eller annat som inte var godkänt före 1/7 -2007 så är det ju en annan sak.......
Felaktigtheterna är mycket värre - de hade inte vrit ok enligt förra branchreglerna heller. Dessuton har vi i avtalet specat ett par skaer utöver branchregler: Tex att de inte skall använda gips trots övergångsregler och att tätskiktet skall ha ett s/m värde på minst 1.000.000 s/m i enlighet med de branchregler som träder i kraft 2008.....´

De använder inte gips och efter påtryckningar från oss (trots avtalet) valt ett ok tätskikt.....

Felen kommer säkerligen bli många självfallet är vi där o påpekar det vi kan se är fel, men vi är lekmän och tycker att de borde veta.

Tex har de lagt osb på glvet, inte reglat upp efter branchregler vad skivtillverkaren säger mm mm ALLA dessa fel har vi avvärjt genom att vara där o titta, men vi undrar ju hur mycket annat de missat som vi inte ser - eller hunnit se????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.