Hej. Jag har rivit ut gästtoa och ska sätta in en vägghängd toalett mitt på väggen. Golvet kommer vara plastmatta och det är enbart toa med handfat. Jag kan inte bestämma mig för vad som är rätt/fel sätt att göra avloppet på. Jag har monterat ihop och skruvat fast en variant av avlopp på bilden som är det jag egentligen vill ha. Den består uppifrån och ner av 110 90-böj, 110 grenrör 50-avstick, 110 90-böj, 2st 110 45-böj. Därefter är det raka vägen ner i stammen. 50-sticket är till handfat.

Mitt dilemma är att med alla delar så hamnar toans inlopp på gränsen till för högt för Gustavsbergs Triomont-fixtur, det ska enligt instruktion vara ca. 230mm färdigt golv till centrum avlopp. I dagsläget är det 250mm från brädgolv, på detta ska det till spån/gips och sedan flytspackel för elektrisk golvvärme. Jag ville hellre ha 90-långböjar eller flera 45-böjar men det bygger mer på höjden och inloppet för toan hamnar för högt, över 300mm. Skulle eventuellt även behöva klämma in vakuumventil på toppen men ytterligare ett grenrör ovanpå befintligt blir för högt.

Anledningen till att allt sitter i hörnet är att det ändå ska dras upp vatten där från källaren och min tanke va då att bygga ett litet "schakt" för både avlopp och vatten. Slipper då dra dessa genom plastmattan som jag monterar utanför den lila linjen. Jag vill gärna hålla allt till hörnet och tajt mot väggen för att utbyggnaden till fixturen ska sticka ut så lite som möjligt. Från brädvägg till dörren mitt emot är det 115cm och man dunkade nästan i dörren när när man skulle resa sig på den gamla sitsen, trångt som satan.

Monterar jag avloppet direkt under toan istället och drar upp 110-anslutning genom plastmattan måste röret ur 60mm från vägg, eller gäller det bara badrum?

Tankar runt detta?
 
  • VVS-installation i en byggkonstruktion med synliga rör och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alternativet är att lägga grenrör i bjälklaget och montera plastmatta på hela golvet för att sedan gå upp genom plastmattan med två separata uppstick, ett för toa och ett handfat. Men då ska även vatten med rör-i-rör komma upp genom mattan.
 
  • Installation av avloppsrör i bjälklag med två hål i golvet för uppstick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon? Är dessa tankar rätt eller fel?
 
BirgitS
Jag kan bara säga att 90 gradersböjar är som gjort för att få stopp. Även T-anslutningar bör väl undvikas och i stället ha Y-anslutningar.

Hur är det med branschreglerna och vattenrör genom golvet på toaletter?
Ska det vara tätskikt bakom cisternen när det är en toalett?
Glöm inte bort avstånd mellan rör och väggar så att det går att få ner plastmattan emellan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för input.

Jo jag har grämat mig om 90 böjarna men med hörnlösningen finns det inte plats med långa 90-böjar eller dubbla 45 både uppåt och neråt, avloppet hamnar för högt då. Skulle kanske bli något bättre om jag satte ett 110 grenrör nertill med 45 graders avstick mot toa och sedan lösa handfatet ovanpå detta.

Jag har måttat lite på att sätta uppsticken där de ska vara, alltså 110 rakt under toan istället och då skippa schaktet I hörnet, då måste röret ut minst 60mm från vägg enligt GVK. Då blir det 2 avlopp samt kall- och varmvatten som ska igenom tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.