Hej, jag planerar att måla om i vår bostadsrätt och har börjat hyvla ned tapetskarvarna för att kunna spackla till en mer jämn yta. Upptäckte dock att det har uppstått sprickor i gips(?)väggarna under tapeten. Någon idé om hur man bäst åtgärdar detta? Finns det risk för att sprickorna återkommer kort efter avslutad renovering? Stort tack på förhand!
 
  • Vägg med sprickor och flagande färg i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vit vägg med en lång vertikal spricka och flagnande målarfärg avslöjar underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalad och skadad vit väggmålning som exponerar underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser då mer ut som lättbetong
Och du skaffar dig en enorm mängd arbete om du river ned tapeten ända in till lättbetongen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där ser då mer ut som lättbetong
Tack, det stämmer säkert, jag är väldigt novis. Är det något man kan fixa själv eller bör man anlita hjälp?
 
T ToveH skrev:
Tack, det stämmer säkert, jag är väldigt novis. Är det något man kan fixa själv eller bör man anlita hjälp?
Låt bli att riva bort något från väggarna. Spackla, slipa och tapetsera över.
 
GoC GoC skrev:
Låt bli att riva bort något från väggarna. Spackla, slipa och tapetsera över.
Tack! Tror du att sprickorna kommer att synas igenom om jag väljer att måla istället för att tapetsera?
 
Ja det gissar jag på. Bäst skulle jag tro är att sätta upp en bra kvalitetstapet.
Dom är av tjockare papper och döljer lite skavanker mycket bättre
 
Aj då, vill verkligen måla istället för att tapetsera.
 
T ToveH skrev:
Aj då, vill verkligen måla istället för att tapetsera.
Så sätter du upp en renoveringstapet och målar på den
 
Jag hade liknande problem i en lägenhet, eller ja något värre. Det var även puts som lossnade vid sprickorna. Föreningen reglade på en ny gipsvägg.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade liknande problem i en lägenhet, eller ja något värre. Det var även puts som lossnade vid sprickorna. Föreningen reglade på en ny gipsvägg.
Intressant, har inte tänkt på det! Har även rejält värre än detta i ett annat rum så ska absolut höra av mig till dem!
 
T ToveH skrev:
Intressant, har inte tänkt på det! Har även rejält värre än detta i ett annat rum så ska absolut höra av mig till dem!
Jag kände väl att det låg på föreningens ansvar att bedöma om mina sprickor påverkar huset hållfasthet och att jag inte skulle gömma dessa sprickor. Sprickorna var ganska nära yttervägg mellan två lägenheter.

De bjöd till och med på tapeten. Jag kanske hade lite tur.
Hörde andra historier om tak som ramlat ner där föreningen inte hade hjälpt till.

Men det är ju inte ditt fel att väggen spruckit? Hör efter vad de anser behöver göras och var ”lite orolig” för den spruckna väggen. Inte menat att skrämma upp dig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.