Hör väl eg hemma i humorsektionen men…
Skärmavbild av en tweet från Carl-Oskar Bohlin om energiministerns besök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 12 till
  • Laddar…
S Skreabengt skrev:
Jag håller med honom i det mesta, han är mycket kunnig såklart. Allt som produceras i ett ögonblick måste konsumeras i samma ögonblick. Det faktum att det krävs stora generatorer som i vattenkraft och kärnkraft för att stabilisera frekvensen i elnätet gör det absolut inte enklare. Om jag förstått rätt så funkar de lite som att följa en stark metronom. Om lilla generatorn t.ex. vindkraft eller solel kopplas in med fel frekvens eller ur fas, så uppstår mycket stora krafter och strömmar som rättar in den lilla generatorn i ledet mot den stora, så att säga. Man skall dock inte underskatta världens tekniker och framtida kraftelektronik. Kanske kommer det framöver att var möjligt att för lilla generatorn istället följa en pilotfrekvens från noggranna källor synkroniserade mot globala servar... Vi har ett pågående projekt med nya 400 KV ledningar där vi har skog och jag kan intyga att det tar lång tid med ny kraftledning, säkert 10 år om inte 24 år som i hans exempel.

Jag håller med om att kraftbolagen hellre säljer elen till t.ex. 5 gånger högre pris i utlandet när våra nät är sammankopplade och att det sätter priset inom nordiska elmarknaden.

Det jag inte riktigt håller med om och det diskuterades väl inte så ingående heller, är att elmarknaden inte måste se ut som den gör idag. Vi skulle kunna ha olika priser inom och utanför landet och även om de först producerade 20000 MW kostar 50 öre/kWh och de sista 2000 MW kostar 6 kr/kWh, så måste inte alla handlas för 6 kr/kWh, utan ett bättre system vore om vi viktade priset inom landet till ett genomsnitt (20000*0,5+2000*6)/22000 => 1 kr/ kWh för produktionskostnaden, eller lägre om den dyra spetselen i huvudsak exporteras och därmed säljs till 6 kr/kWh. Detta var ett exempel och egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för en ny marknadsmodell och det är detta som politiken måste börja göra, vilket också går att förändra ganska snabbt. Att bygga ut och om elnäten och kraftverken tar säkert minst 10 år.
D djac skrev:
Jag är nog mer optimistisk än så, om något så uppenbart har blivit fatalt och grundläggande fel så tror jag nog att normala människor är öppna för att göra om och göra rätt, att det behöver sluta med en upplösning av EU tror jag är att dra för stora växlar på en sån här liten sak. Men å andra sidan, är man inte ens mogen att ta tag i sånt här så kanske man behöver göra om hela EU från grunden.
Du har fel resonemanget om generatorer. Det var även fel i presentationen. De generatorer som ger svängmassa är direktkopplade synkrongeneratorer. (Motorer också för den delen) vindkraft, solkraft och småskalig vattenkraft har inte sådana generatorer. De synkas således inte heller som du beskriver det.

Jag har svårt att se en sådan marknadsmodell som du funderar på. All el är likadan och har samma värde. Varför ska då olika leverantörer få olika mycket betalt?
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
All el är likadan och har samma värde. Varför ska då olika leverantörer få olika mycket betalt?
För mig har inte slumpkraft samma värde, jag vill ha el hela dygnet hela året;)den som driver ett elberoende företag har nog ännu större behov av jämn kraftförsörjning till rimligt pris, som privatperson kan jag ju värma min bostad med annat än el och eventuellt styra min övriga elförbrukning till tider på dygnet med vettigt pris.

Om all el hade samma värde kunde man lika gärna bygga 1450MW vindkraft som en ny reaktor av beprövad och snabbbyggd model, men kalkylen faller då det allt som oftast är låg efterfrågan och kasst betalt när det blåser.
Vi behöver stabil baskraft till förutsägbara priser, det är därför som man garanterades 1,3kr/kWh när man upphandlade ny kärnkraft i England, vi kan självklart vänta oss att ett privat bolag som ska bygga i Sverige vill ha liknande garantier, politisk stabilitet & långsiktiga villkor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
N noone70 skrev:
Hör väl eg hemma i humorsektionen men…
[bild]
Bageriet Guldkringlans kommentar till varför de inte släppte in karln säger en hel del. De är inte ensamma om att hamna i ekonomiska problem. Elpriserna är direkt samhällshotande.

Skärmdump av ett diskussionsinlägg om bageriet Guldkringlans ekonomiska utmaningar med stigande elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har fel resonemanget om generatorer. Det var även fel i presentationen. De generatorer som ger svängmassa är direktkopplade synkrongeneratorer. (Motorer också för den delen) vindkraft, solkraft och småskalig vattenkraft har inte sådana generatorer. De synkas således inte heller som du beskriver det.

Jag har svårt att se en sådan marknadsmodell som du funderar på. All el är likadan och har samma värde. Varför ska då olika leverantörer få olika mycket betalt?
Jag förstår att kraftverk har direktkopplade synkrongeneratorer som roterar med ett varvtal som med givet poltal motsvarar nätfrekvensen, och att de större med sin svängmassa då stabiliserar nätet. Det jag menar är att när den allmänna uppfattningen historiskt sagt att något är omöjligt, eller som här i Halland "de gaur aldrig", så har ofta innovatörer, tekniker och entreprenörer inte gett sig och till slut löst svåra tekniska problem och därmed lyft tekniken till en ny nivå, vilket då också kan öppna för större andel småskalig produktion utan risk för instabilitet.

Om vi inte kan acceptera att olika leverantörer får olika mycket betalt för el producerad på olika sätt, med olika terminslängd så måste vi acceptera att det inte går att driva företag i SE3 och SE4, att bara höginkomsttagare kan bo i småhus, etc. Vilket vore sorgligt då Sverige är EU största exportör av el, sällan har effektbrist och egentligen har utmärkta förutsättningar med så mycket stabil vattenkraft och att vi i syd med ett bättre system även borde kunnat driva fler kärnkraftverk och exportera ännu mer, men som det är nu så går ju inte det. Spetsel kostar mer att tillverka, skall betalas mer och har ofta samma ägare som vattenkraft och kärnkraft vilket t.ex. gäller Karlshamnsverket på 662 MW som ägs av Eon. Övrig spetsel är ju delvis negativ och skapas genom att industrin genom avtal kopplar bort effekt ca 200 MW.

Jag menar att vi måste våga ifrågasätta, diskutera, helst glömma partifärg och på ett intelligent och pragmatiskt sätt påverka politikerna att omarbeta marknadsmodellen för el, så att den fungerar och inte skadar vår ekonomi eller skickar oss in en omedelbar recession när köpkraften försvinner då marginalen för konsumtion hos många småhusägare istället hamnar på kontot hos utländska kraftbolag.

Det som hamnar hos Vattenfall eller hos Svenska kraftnät kan ju omfördelas, men det som lämnar landet är för alltid borta och det är våra pengar det handlar om och det är ju ingen riktig marknad om man inte kan välja, men det går ju inte då enda valet man har är ju att inte köpa någon el.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Uttalande igår: "Per Bolund i Västerås: ”Vi klarar oss utan ny kärnkraft”
UPPDATERAD 26 AUGUSTI 2022"

Undrar vad han menar med"klarar oss", enorm arbetslöshet? 10C inne? osv.

Norge verkar "klara sig" tjänar nu ännu mer på att sälja fossila bränslen. Undrar varför våra svenska klimaträddande politiker inte har något att säga om det?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S Skreabengt skrev:
Jag förstår att kraftverk har direktkopplade synkrongeneratorer som roterar med ett varvtal som med givet poltal motsvarar nätfrekvensen, och att de större med sin svängmassa då stabiliserar nätet. Det jag menar är att när den allmänna uppfattningen historiskt sagt att något är omöjligt, eller som här i Halland "de gaur aldrig", så har ofta innovatörer, tekniker och entreprenörer inte gett sig och till slut löst svåra tekniska problem och därmed lyft tekniken till en ny nivå, vilket då också kan öppna för större andel småskalig produktion utan risk för instabilitet.

Om vi inte kan acceptera att olika leverantörer får olika mycket betalt för el producerad på olika sätt, med olika terminslängd så måste vi acceptera att det inte går att driva företag i SE3 och SE4, att bara höginkomsttagare kan bo i småhus, etc. Vilket vore sorgligt då Sverige är EU största exportör av el, sällan har effektbrist och egentligen har utmärkta förutsättningar med så mycket stabil vattenkraft och att vi i syd med ett bättre system även borde kunnat driva fler kärnkraftverk och exportera ännu mer, men som det är nu så går ju inte det. Spetsel kostar mer att tillverka, skall betalas mer och har ofta samma ägare som vattenkraft och kärnkraft vilket t.ex. gäller Karlshamnsverket på 662 MW som ägs av Eon. Övrig spetsel är ju delvis negativ och skapas genom att industrin genom avtal kopplar bort effekt ca 200 MW.

Jag menar att vi måste våga ifrågasätta, diskutera, helst glömma partifärg och på ett intelligent och pragmatiskt sätt påverka politikerna att omarbeta marknadsmodellen för el, så att den fungerar och inte skadar vår ekonomi eller skickar oss in en omedelbar recession när köpkraften försvinner då marginalen för konsumtion hos många småhusägare istället hamnar på kontot hos utländska kraftbolag.

Det som hamnar hos Vattenfall eller hos Svenska kraftnät kan ju omfördelas, men det som lämnar landet är för alltid borta och det är våra pengar det handlar om och det är ju ingen riktig marknad om man inte kan välja, men det går ju inte då enda valet man har är ju att inte köpa någon el.
Om man lämnar partifärg därhän är det stor risk att den styrande konstellationen får fortsätta montera ner elsystemet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Om man lämnar partifärg därhän är det stor risk att den styrande konstellationen får fortsätta montera ner elsystemet.
Det är väl i ständig uppmontering, om något?
 
Jag beställde just ett nytt kylskåp. Det tio år gamla elektrolyx skräpet låter som en traktor och kompressorn går nästan jämnt. Mätte upp förbrukningen, 1,48kWh per dygn. Köpte ett Bosch skåp med energiklass D (tidigare A++ eller A+++?) som förbrukar 93kWh per år.

Då jag har solceller i ödrift så räknar jag att skåpet måste ligga på griden ca sju månader i året under vinterhalvan. Med inköpskostnad på 699€ och inbesparing på [1,48 - (93/360)] * 30 * 7 = 256,5kWh så räknar jag med att spara ~128€ i året med 0,50€ kostnad per kWh om vintrarna framöver. Inbesparingstiden blir 699/127 = 5,46år. Inbesparingen blir antagligen ännu lite större då jag kan köra kylen över ödrift under en större del av året än med elektrolyxen som har så hög förbrukning.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Lagring av energi i svänghjul nämns här ibland. Det är troligen den sämsta lösningen annat än för väldigt kortvarig lagring. Det enda exemplet jag hittade har 7% förlust per timme och lagrar 30 kWh på 4 x 4 meter. Någon prislapp för underverket går som vanligt inte att hitta. Samma som för vätgas. De här lösningarna är främst användbara för att finansiera verksamheter med skattepengar liksom slumpkraften.

Batterier blir nog konkurrenskraftiga någon gång i en ganska avlägsen framtid. Tillsvidare är de dyra och många typer klarar alltför få cykler.

Lagring av energi i ackumulatortankar slår alla andra sätt att lagra energi när det gäller uppvärmning av hus om kostnaden har betydelse.

[länk]
Ja och jag har redan skrivit om detta men problemet är att inte alla bergvärmepumpar verkar förberedda för detta driftfall uran installstionshandböckerna verkar endast skrivna för kontinuerlig drift.
 
C cbrolin skrev:
Om man lämnar partifärg därhän är det stor risk att den styrande konstellationen får fortsätta montera ner elsystemet.
Ja
 
F Finndjävel skrev:
Jag beställde just ett nytt kylskåp. Det tio år gamla elektrolyx skräpet låter som en traktor och kompressorn går nästan jämnt. Mätte upp förbrukningen, 1,48kWh per dygn. Köpte ett Bosch skåp med energiklass D (tidigare A++ eller A+++?) som förbrukar 93kWh per år.

Då jag har solceller i ödrift så räknar jag att skåpet måste ligga på griden ca sju månader i året under vinterhalvan. Med inköpskostnad på 699€ och inbesparing på [1,48 - (93/360)] * 30 * 7 = 256,5kWh så räknar jag med att spara ~128€ i året med 0,50€ kostnad per kWh om vintrarna framöver. Inbesparingstiden blir 699/127 = 5,46år. Inbesparingen blir antagligen ännu lite större då jag kan köra kylen över ödrift under en större del av året än med elektrolyxen som har så hög förbrukning.
Jag har ett isberg i min kyl så det är nog dags att köpa nytt för mig också :)
 
T TommyC skrev:
Lagring av energi i svänghjul nämns här ibland. Det är troligen den sämsta lösningen annat än för väldigt kortvarig lagring. Det enda exemplet jag hittade har 7% förlust per timme och lagrar 30 kWh på 4 x 4 meter. Någon prislapp för underverket går som vanligt inte att hitta. Samma som för vätgas. De här lösningarna är främst användbara för att finansiera verksamheter med skattepengar liksom slumpkraften.

Batterier blir nog konkurrenskraftiga någon gång i en ganska avlägsen framtid. Tillsvidare är de dyra och många typer klarar alltför få cykler.

Lagring av energi i ackumulatortankar slår alla andra sätt att lagra energi när det gäller uppvärmning av hus om kostnaden har betydelse.

[länk]
Tror på kombinationen för den enskilde konsumten. Dvs en acktank som möjliggör värmetillgänglighet efter kompressorn stannat i kombination med ett batteri för uppvärmning på dagen när tankarna laddats ur, och det laddas på natten.

Givetvis behövs en väl dimensionerad bvp och djup borra. Detta har de flesta husen inte. De har inte plats för 1000-2000 liter vatten heller. Så batteri är nog mer rimligt.

Bonus är vattenmantladkamin och solfångare och solceller samt ftx.

men detta är ett värmesystem för 600k-700k+. Vi tittar faktiskt på hur vi kan bygga detta i nästa hus.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Tror på kombinationen för den enskilde konsumten. Dvs en acktank som möjliggör värmetillgänglighet efter kompressorn stannat i kombination med ett batteri för uppvärmning på dagen när tankarna laddats ur, och det laddas på natten.

Givetvis behövs en väl dimensionerad bvp och djup borra. Detta har de flesta husen inte. De har inte plats för 1000-2000 liter vatten heller. Så batteri är nog mer rimligt.

Bonus är vattenmantladkamin och solfångare och solceller samt ftx.

men detta är ett värmesystem för 600k-700k+. Vi tittar faktiskt på hur vi kan bygga detta i nästa hus.
I vårt gamla hus hade vi
Ecozenith, l/v vp, solceller, acctank på 550l (med möjlighet att ansluta 2000-3000l), vattenmantlad kamin och förberett för solpaneler(de satt på plats innan vi satte dit solceller i samband med takbyte)
 
Har du några aktuella priser på batterier? Ett Tesla 85kWh batteri kostade lite över 200kkr för inte så länge sedan. En ackumulatortank 500 liter med "alla" anslutningar kostar t ex 23130kr och med två expansionstankar á 500 liter för 9380kr styck landar det på totalt ca 42kkr. Det är ca 1/5 av batteriet med alla dess nackdelar. Med delta-T på 50 grader så lagrar 1500liter vatten 87kWh. Teslabatteriet lagrar 85kWh. I båda fallen tillkommer en hel del utrustning men i tankfallet blir inte detta speciellt dyrt (två elpatroner, shunt, styrsystem, rör och kopplingar).

Varför vill ni lägga upptill 700k+ på detta istället för ca 60k? Jag funderar på att ladda tankarna med 15kW under 5-6 timmar under natten när el är som billigast. Hur bra eller dåligt detta kommer att fungera prismässigt i framtiden vet ingen men troligen kommer det ofta att vara väsentligt billigare under natten än under dagen.


https://www.rinkabyror.se/artikel/ack-tank-ts-kv500-9-5fv-15vv-15sol/
https://www.rinkabyror.se/varumarke/stromsnaspannan/artikel/ack-tank-ts-500-utan-eluttag/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.