Vill kraftigt varna för Bauhaus växter i största allmänhet speciellt om man köper online.
Jag köpte 200st Tuija 100-125cm.
72st slarvades bort redan i frakten och när de kom så var de svampangripna och dog.

Dessa 72st fick jag tillbaka pengarna för efter flera månaders väntan.
Jag fick dessutom äran att köra iväg skiten till tippen själv då bauhaus absolut inte hämtade tillbaka produkter.

De övriga 128st planterades och direkt efter vintern så började de dö i mängder.
Nu är merparten döda och jag har reklamerat redan i våras utan att fått höra ett ord som svar mer än undanflykter.

Nu kom svaret....
Baserat på några vidosnuttar jag skickat in så kan LEVERANTÖREN avgöra att de har inte vattnats.
Det känns ju otippat att leverantören just skulle hävda det...:rolleyes:
Det är ingen som vart och kontrollerat något på plats.
Leverantören säger att det är "enstaka" som är döda lite här och där trots att det i en rad är 25st i rad och på ett annat ställe 13st i rad som är döda. Sedan varierar det från 2-5st i rad som dött, på enstaka ställen är det varannan.
Det är enstaka plantor som faktiskt lever förutom i en rad där de flesta lever och enstaka är döda.

Häcken har vattnats ordentligt hela tiden så torka är helt uteslutet.
Jag har grävt och kollat i jorden regelbundet ända sedan de planterades tills maken frös och direkt efter när tjälen släppte. Alltid lagom fuktigt, efter ösregn kanske lite blött.

Bauhaus går bara på vad leverantörer svarar och tar aldrig ansvar själva.
Jag och övriga kunder har ingått avtal med Bauhaus och inte deras leverantörer.
Jag har vid ett flertal tillfällen påtalat detta för Bauhaus att jag är inte intresserad av deras leverantörer utan vill att Bauhaus ska hantera ärendet och sedan bråka med sin leverantör själva.

Bojkotta Bauhaus. 11st :thumbdown: av 10 möjliga.

Jag har recenserat köpet hos Bauhaus men de sorterar bort kritiska recentioner så jag har ingen förhoppning om att det ska komma med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Gå till arn
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
En riktigt tråkig erfarenhet och jag beklagar uppriktigt det du råkat ut för.

Men... detta är min käpphäst som jag predikat i många år, köp inte växter från Bauhaus, matbutiken Lidl och liknande för de har varken intresse eller kunskap av och om växter. Detta har blivit en "big business" för olika företag som säljer - billigt - växter till lockpriser i marknadsföringssyfte. Det går en karavan av långtradare från olika länder, fyllda med växter till företag som inte har någon som helst kunskap eller anknytning till växtmarknader. Dessa växter, kan man med fog anta, har inget seriöst ursprung. De drivs upp snabbt (dåligt för växter) för det blir billigt, de har ingen koll på växtsjukdomar eller skadeinsekter och de är packade till bristningsgränsen i fordonen de transporteras i. Väldigt ofta är de också felaktigt namnsatta. Klagar man hos återförsäljaren är det mer än svårt att få gehör.

Det är tillräckligt problematiskt att vi har två eller tre stora kedjor som numera dominerar marknaden så alla trädgårdar ser snart likadana ut. Samma växter år efter år, skillnaden är mindre än mellan Coop och ICA.

Att plantera en häck är en stor investering, både i arbete och rent ekonomiskt och går det fel, vilket det kan göra med levande material behöver man uppbackning från leverantören.

Det jag har försökt göra under alla år med trädgård är att gynna små privata entusiaster, jag skulle aldrig någonsin köpa en växt i en matbutik. Även om en privat handelsträdgård inte kan sälja till samma pris som Bauhaus får man goda råd av kunnig personal och stöd ifall något går fel. Om inte vi som kunder bojkottar dessa skojare så har vi ett växtutbud som visserligen är billigt men vi förlorar ändå i slutändan.
 
  • Gilla
mandarine och 6 till
  • Laddar…
Jag har köpt Tujor i omgångar på 3 olika försäljningsställen, totalt ca 150 st.

Det är svårt att veta var man ska köpa tujor då marknaden är så stor och det finns plats för många aktörer.

Om man inte är betala ett högt pris blir det en chansning. Plantskolan i Skåne visade sig vara en fasad för billiga växter från Polen med låg kvalitet. Då är dom specialister och säljer endast Tujor med tillbehör.

Tujorna från Bauhaus var mycket fina för samma pris som de svaga klena från plantskolan.

Bäst var dock Blomsterlandet med kraftiga välväxta exemplar, men priset var då ca det dubbla.

Totalt har jag betalat ca 25 tkr för Tujorna av sorten Smaragd.
 
Fråga, täckte du buskarna innan tjälen gick ur marken på våren?

Låter som buskarna har drabbats av tjältorkning..
 
B
1 / 80 av mina thujor från blomsterlandet dog. Några har fått lite mindre skador (misstänker hjort), och så här när de är lite äldre ser man vilken skillnad det är på näring i jorden, och hur det påverkar växten, men dem från blomsterlandet är i alla fall jag nöjda med, och skulle köpa igen. Tyckte de var rätt överkomliga prismässigt också.

Bauhaus är rätt dåliga på reklamationer, har varit med om ett flertal tillfällen där det fungerat mycket dåligt.
 
B Björkdahl skrev:
Fråga, täckte du buskarna innan tjälen gick ur marken på våren?

Låter som buskarna har drabbats av tjältorkning..
Ja det gjorde jag.
Tjältorka dödar ju ytterst sällan hela växten, oftast längst ut på grenarna
 
P petererlandsson1194 skrev:
Ja det gjorde jag.
Tjältorka dödar ju ytterst sällan hela växten, oftast längst ut på grenarna

Tjältorka dödar hela växten om den är nyplanterad,
Nyplanterade buskar är ju känsliga första 1-2 åren för just tjältorka innan den fått ner rötterna på rätt djup

Dessutom kan du aldrig se det för än det är försent, växten kan va grön och fin tills den ska börja växa..
 
Uppdatering....
När jag tog ärendet till ARN så tvärvände Bauhaus och helt plötsligt så fick jag tillbaka pengarna för 100st plantor. Det var 65st som jag reklamerade så det blev även kompensation i det.

Nu är nya plantor planterade som INTE köpts på Bauhaus
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.