Grannen vill borra för bergvärme, borrhålet överlappar med vårt vinklade hål. Om vi godkänner placeringen, riskerar vi sänkt effekt för vår pump?
Karta med markeringar för buffertzoner och borrförslag för ett byggprojekt, täckt av en svart penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt borrhål markerat med rött, grannens i lila.
 
  • Gilla
Kubben33 och 4 till
  • Laddar…
Excel
Snarare är det väl så att ditt hål är felplacerat jämfört med övriga grannar?
 
  • Gilla
Zakalwe och 10 till
  • Laddar…
V
Excel Excel skrev:
Snarare är det väl så att ditt hål är felplacerat jämfört med övriga grannar?
Det betyder ju inte att han borde godkänna en ännu sämre placering
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Han godkände väl ditt så är det upp till dig att godkänna sitt. Rekommendationen är ju att alltid vara 10m från tomtgräns.

Är ju inte så många alternativ som grannen har.
 
  • Gilla
CatharinaX och 6 till
  • Laddar…
G
Ja, så här ser det ut på många ställen nu, även där jag bor. Tveksamt om ditt eventuella nej kan stoppa grannen att borra.
Nr 18, är det en annan fastighet?
Vad har ni för KB temp in slutet vintern.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Snarare är det väl så att ditt hål är felplacerat jämfört med övriga grannar?
Vårt hål borrades för nästan 20 år sedan av tidigare ägare, svårt att ändra det nu:)

Frågan gäller alltså grannens föreslagna placering, jag motsätter mig absolut inte att de borrar givet elpriserna. Går det att föreslå en alternativ placering/vinkling som inte påverkar vårt hål?
 
  • Gilla
Kemiläraren och 5 till
  • Laddar…
Excel
Ser ut som grannen valt en bra placering givet förutsättningarna, vore jag grannen skulle jag borrat extra djupt med tanke på antalet energibrunnar i närheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Finns nog inget bättre alternativ givet hur små tomterna är samt hur välpepprat det är.
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Borrar han snett så kommer han i samma konflikt med sin granne på andra sidan.

Skulle få grannen att borra lite djupare om något.

Hur djupt är ditt hål och hur djupt har grannen tänkt att borra?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att förstå mig på kartan, men visst är det så att grannens borrhåls mittpunkt hamnar utanför 20meters radien? I så fall har han väl gjort helt rätt?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Hade jag varit din granne har jag borrat i den östra delen av tomten och gradat så mycket det går.
 
  • Gilla
gorcot och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Borrar han snett så kommer han i samma konflikt med sin granne på andra sidan.

Skulle få grannen att borra lite djupare om något.

Hur djupt är ditt hål och hur djupt har grannen tänkt att borra?
Mitt hål 170 m och grannens föreslagna 160m.
 
J JockeHX skrev:
Svårt att förstå mig på kartan, men visst är det så att grannens borrhåls mittpunkt hamnar utanför 20meters radien? I så fall har han väl gjort helt rätt?
Mitt borrhål är vinklat och mittpunkten hamnar precis på radien 20m från grannens föreslagna placering. Alltså hamnar den första hälften av mitt hål inom radien där det kan förväntas sämre effekt.
 
Är ditt hål vinklat så mäter man placeringen som att det är mellan hållet i dagen och borrhållets slut.

Och är det utanför så är det inga problem. Speciellt om granne vinklar det lite bort och ut mot det som är förmodad allmäning
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Exakt detta problem har jag haft på en fastighet med flertalet borrhål i området. Den närmsta grannen godkände inte hålet men det spelar ingen roll för kommunen. Jag sökte för vinklat hål på 2gr mot tomtgräns, 170m djupt och på mitten 25m från allas hål med avslut inom egen tomtgräns, borrhålets startpunkt 5m från tomtgräns och fick godkänt för detta.. Funkar teoretiskt! Borraren säger att hålet kan hamna lite hur som helst beroende på berget och dess ev sprickor. Sämre energiutbyte ju fler som borrar.
 
  • Gilla
Tsarpeter thegreat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.