Hej
Har nyligen fått hem en fabriksny Hammer K3 Winner justersåg.
Mätte upp gjutjärnsbordet på 9 punkter nu i helgen enligt nedanstående bild.
Metallplåtar och komponenter märkta med B1-B3, M1-M3, K1-K3 för byggprojekt, skjutmått på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde mig av en rätskiva samt ett vattenpass, mätte med en digital djupmätare samt ett analogt skjutmått. Mätningarna har skett vid de vertikala markeringarna på rätskivan och vattenpasset som syns på nedanstående bilder. Har även vänt på vattenpass och rätskiva för att "kalibrera bort" eventuella fel i dessa.
Verkstadsrum med en bordscirkelsåg, två vinkelhakar och anteckningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med bordscirkelsåg, mätkärl och verktyg för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har använt B1, M1 och K1 som nollpunkt.
Mätningarna visar tyvärr att bordet inte är 100% plant (dipp på mitten). B2 är 0,1 mm djupare (känns ok) M2 är 0,3 mm djupare, K3 är 0,4 mm djupare.
Ganska dåligt tycker jag.
Ni som har likadan maskin eller liknande av andra märken. Vad har ni för toleranser på era gjutjärnsbord??
 
Redigerat:
T Trancemaster79 skrev:
Hej
Har nyligen fått hem en fabriksny Hammer K3 Winner justersåg.
Mätte upp gjutjärnsbordet på 9 punkter nu i helgen enligt nedanstående bild.
[bild]
Använde mig av en rätskiva samt ett vattenpass, mätte med en digital djupmätare samt ett analogt skjutmått. Mätningarna har skett vid de vertikala markeringarna på rätskivan och vattenpasset som syns på nedanstående bilder. Har även vänt på vattenpass och rätskiva för att "kalibrera bort" eventuella fel i dessa.
[bild] [bild]
Har använt B1, M1 och K1 som nollpunkt.
Mätningarna visar tyvärr att bordet inte är 100% plant (dipp på mitten). B2 är 0,1 mm djupare (känns ok) M2 är 0,3 mm djupare, K3 är 0,4 mm djupare.
Ganska dåligt tycker jag.
Ni som har likadan maskin eller liknande av andra märken. Vad har ni för toleranser på era gjutjärnsbord??
Vad anger hammer som tolerans i sin manual?
 
Vet inte riktigt.
Får kolla om jag kan hitta något när jag kommer hem.
Skickat info till återförsäljaren (Plan & maskin). Återkommer väl säkert i morgon
 
Har du problem när du kapar/klyver? Eller hur kom det sig att du började mäta upp.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du problem när du kapar/klyver? Eller hur kom det sig att du började mäta upp.
Jag märkte att justerbordet låg lite ovanför Gjutjärnsbordet på sina ställen (ska få det injusterat) och kolla med rätskiva och då såg det ut som det var olika "glapp" över bordets bredd. Därför kontrollmätte jag det.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
[länk]
Får väl se vad Plan & maskin säger men enligt den tråden så tyckte ju någon att 0,4 mm var ok och någon annan att under 0,25 var ok.
 
Vilka punkter vilar rätskivan på när du mäter att k3 ligger lågt?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad anger hammer som tolerans i sin manual?
Hittar inte några toleranskrav på detta i manualen.
Verkar dock som att justerbordet får diffa max 0,2 mm vid installation om jag fattar rätt.
Teknisk manual med tabell och diagram för toleranskrav vid installation av justerbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Vilka punkter vilar rätskivan på när du mäter att k3 ligger lågt?
Rätskiva vilar på ytterkanterna av skivan. Nära tex B1 & BE som jag markerat
 
T Trancemaster79 skrev:
Rätskiva vilar på ytterkanterna av skivan. Nära tex B1 & BE som jag markerat
K3 är ju en ytterpunkt så om den dippar har rätskivan inget att vila på, det var därför jag undrade. Om du har vattenpasset som i sista bilden o minsta förhöjning mellan k1 o k2 kommer det va stor glipa vid k3 utan att nödvändigtvis va en dipp där.
 
Sorry jag har skrivit fel.
Det ska så klart vara K2 som dippar 0,4 mm inte K3
 
T Trancemaster79 skrev:
Sorry jag har skrivit fel.
Det ska så klart vara K2 som dippar 0,4 mm inte K3
Ok, då e jag med(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.