Stämmer det att lufttillförseln stryps om man bygger in pumpen i en låda avsedd för pumpen? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad? Om det är glesa ribbor borde väl inte effekten bli mindre? Vad säger ni?
 
Bara fläkten för tillräckligt med luft så funkar en låda. Kolla in färdiga lådor som du kan ha som mall
 
Tomture61
K Kakan53 skrev:
Stämmer det att lufttillförseln stryps om man bygger in pumpen i en låda avsedd för pumpen? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad? Om det är glesa ribbor borde väl inte effekten bli mindre? Vad säger ni?
För att klargöra , pumpen är vad för ngt ?
 
Gissar på att det är en LLVP?
 
Blir ju lite rundgång på luften i en sådan låda med vilket medför kallare luft till värmepumpen än utan.
 
E Emanuel01 skrev:
Blir ju lite rundgång på luften i en sådan låda med vilket medför kallare luft till värmepumpen än utan.
Inte nödvändigtvis. Man bygga en skiljevägg mellan kalla och varma sidan.
 
Finns det utedelar som inte tål att stå ute?

Ska man behöva en låda som kostar typ 10% av en LLVP till utedelen?

Jag har haft/har 4 AC och/eller värmepump(ar) i tre hus och ingen av dem har behövt nån extra "låda".
 
D Dilato skrev:
Finns det utedelar som inte tål att stå ute?

Ska man behöva en låda som kostar typ 10% av en LLVP till utedelen?

Jag har haft/har 4 AC och/eller värmepump(ar) i tre hus och ingen av dem har behövt nån extra "låda".
Det är av estetiska skäl. Jag gissar att sagda låda är billigare än att låta lackera utedelen. Däremot är det väl mer vanligt än ovanligt att det står i dokumentationen till utedelen att den ska vara under tak om det kan komma snö?
 
S Svante Svenson skrev:
Det är av estetiska skäl. Jag gissar att sagda låda är billigare än att låta lackera utedelen. Däremot är det väl mer vanligt än ovanligt att det står i dokumentationen till utedelen att den ska vara under tak om det kan komma snö?
Lackering kostar ju inte mycket om du gör det själv...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte nödvändigtvis. Man bygga en skiljevägg mellan kalla och varma sidan.
Det sitter det inte i de lådor man köper samt att man riskerar vibrations ljud om man skulle försöka fixa det. Rent krasst så sänker man cop värdet.
 
S Svante Svenson skrev:
Det är av estetiska skäl. Jag gissar att sagda låda är billigare än att låta lackera utedelen. Däremot är det väl mer vanligt än ovanligt att det står i dokumentationen till utedelen att den ska vara under tak om det kan komma snö?
De borde ju finnas vp skal som man hade till mobilerna förr! :)
Bara att klicka dit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.