@Pia Rademacher ta och redigera bilderna bättre, flera namn är synliga.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
@Pia Rademacher ta och redigera bilderna bättre, flera namn är synliga.
Hur går jag till väga på dena sidan
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du är ts(trådskapare) vad isåkare menar är att det är dags att låta advokater ta över diskussionen med föreningen...
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Bilderna får du radera och lägga in på nytt.
Eftersom det bara är bilder så är det lämpligt att radera hela inlägget istället för att redigera.
Kan du ta bort dom bilderna så kan redigera dem.
Just nu känner mig bara stressad av hela händelsen.
 
Claes Sörmland
Jag ser inte att du har fått tillstånd av föreningens styrelsen att mecka med föreningens värmesystem. Har du ens ett formellt tillstånd?

Har du tillstånd så får du göra åtgärden som du har tillstånd till. Har du inte det så får du avbryta de ej tillståndsgivna åtgärderna.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag instämmer i det som skrivits ovan av Demppa, det är olämpligt att lägga ut bilder där till exempel alla namn är angivna. I sak är det inte enkelt att förstå , men som jag uppfattar det vill TS ansluta en terrass som tillhör lägenheten till föreningens vattenburna värmesystem. Detta kräver inget bygglov eller godkännande från kommunen, vilket TS fått besked om. Däremot krävs ett godkännande/ beslut från föreningen. Vi vet inte alla detaljer, men det kan anses så omfattande ingrepp att det bör beslutas på en föreningsstämma, men kanske kan man bedöma att styrelsen kan besluta. Vilket som är det flera frågor som bör bedömas. Efter installationen blir föreningen ansvarig för systemet och de åtgärder, reparationer, upprustningar som kan behövas, som för det övriga värmesystemet. Uppvärmningen av terrassen kommer även att öka föreningens kostnader, för vilket övriga medlemmar bör kompenseras. Det lämpliga är troligen en justering av andelstal som ör en process i sig. Så det avgörande här är vilket beslut som fattats i föreningen om de förändringar som TS vill göra.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inte att du har fått tillstånd av föreningens styrelsen att mecka med föreningens värmesystem. Har du ens ett formellt tillstånd?

Har du tillstånd så får du göra åtgärden som du har tillstånd till. Har du inte det så får du avbryta de ej tillståndsgivna åtgärderna.
DU HAR MISSFÖRSTÅT DET HELA.
OM JAG INTE HAR FÅTT TILLSTÅND VARFÖR SKRIVER ORDFÖRANDEN TILL OSS ATT VI SKA HÄMTA NYCKELN TILL PANNRUMMET.
Känns som många tolkar själv vad och hur.
Jag loggar ut
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inte att du har fått tillstånd av föreningens styrelsen att mecka med föreningens värmesystem. Har du ens ett
 
A
K klimt skrev:
Jag instämmer i det som skrivits ovan av Demppa, det är olämpligt att lägga ut bilder där till exempel alla namn är angivna. I sak är det inte enkelt att förstå , men som jag uppfattar det vill TS ansluta en terrass som tillhör lägenheten till föreningens vattenburna värmesystem. Detta kräver inget bygglov eller
godkännande från kommunen, vilket TS fått besked om. Däremot krävs ett godkännande/ beslut från föreningen. Vi vet inte alla detaljer, men det kan anses så omfattande ingrepp att det bör beslutas på en föreningsstämma, men kanske kan man bedöma att styrelsen kan besluta. Vilket som är det flera frågor som bör bedömas. Efter installationen blir föreningen ansvarig för systemet och de åtgärder, reparationer, upprustningar som kan behövas, som för det övriga värmesystemet. Uppvärmningen av terrassen kommer även att öka föreningens kostnader, för vilket övriga medlemmar bör kompenseras. Det lämpliga är troligen en justering av andelstal som ör en process i sig. Så det avgörande här är vilket beslut som fattats i föreningen om de förändringar som TS vill göra.
Jag har elvärme under den vattenburen golvvärme och det har jag tillstånd i 14 år. Jag kan använda det
 
Att du har fått tillträde till pannrummet betyder inte att du har fått godkännande att bygga om värmesystemet. Det är som sagt något som behöver beslutas formellt. Något sådant beslut tycks inte finnas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pia Rademacher skrev:
DU HAR MISSFÖRSTÅT DET HELA.
OM JAG INTE HAR FÅTT TILLSTÅND VARFÖR SKRIVER ORDFÖRANDEN TILL OSS ATT VI SKA HÄMTA NYCKELN TILL PANNRUMMET.
Känns som många tolkar själv vad och hur.
Jag loggar ut
Jag är ledsen att du blir förbannad på mig för att jag inte förstår läget. Jag försöker bara förstå situationen så att trådens fråga kan föras framåt. Jag menar uppriktigt inget illa.

Jag vet inte varför ordföranden skriver om en nyckel. Kan du inte bara förtydliga, har du fått ett tillstånd eller inte? Vad exakt står det i det tillståndet?

(Notera att ordföranden inte har rätt att ge tillstånd å styrelsens vägnar. Detta är ett styrelsebeslut och styrelsen fattar beslut som kollektiv.)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Jag instämmer. Tydligen finns godkänt att köra elvärmegolv ur egen plånbok vilket lär vara rejält dyrt i dagsläget. Noll risk för föreningen och det går direkt på medlemmens egen elräkning.

Att däremot på eget bevåg börja koppla in sig på föreningens värmesystem är en helt annan femma. Jag hade aldrig ställt mig bakom ett sådant beslut, bara ökad risk för strul och ökad kostnad. Är ju som att värma en hel extra lägenhet och kanske lite mer då ett uterum knappast är lika energisnålt som själva byggnaden.

Det är mycket otydligt om styrelsen godkänt inkoppling av ett jättestort värmegolv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Jag har elvärme under den vattenburen golvvärme och det har jag tillstånd i 14 år. Jag kan använda det
Det är väldig skillnad på att ha och få använda elvärmegolv och att få installera vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är väldig skillnad på att ha och få använda elvärmegolv och att få installera vattenburen golvvärme.
nja du får säkert som nån skrev tidigare montera in en slinga med vattenburen golvärme men du får definitivt inte koppla in den på huset värmesystem utan får skaffa en egen elpatron och ha ett eget slutet system.
Men utan att få se avtalet med BRF om vad som ska göras så tar ju tråden slut här och om det inte finns nåt avtal så blir det inget vattenburet värmegolv inkopplat till husets värmesystem.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.