Tokslut Tokslut skrev:
ah, hjulen kan väl trilla av pga. otal anledningar då ägare/ICA-parkeringsmekaniker byter hjul då och då. Jag tänkte på bärarmsproblemen som det också pratades om här. Sorry om jag blandade ihop det
Det här problemet...
Närbild på ett bilupphängningssystem med synbara slitage- och skadetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Cjnilsson2 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan ju skilja lite hur väl det fungerar på bilarna också. I mitt fall är det en A6 Allroad från 2016 så den tekniken är ju inte purfärsk längre. Även dynamiska farthållaren blir jag lite förbannad på för vi är aldrig sams om hur nära man ska få åka en bil innan man kör om, dock fungerar den svinbra i tätare trafik, tex på essingeleden. På motorvägen kör jag hellre själv om jag inte är ensam på vägen, då är farthållaren bra. Egentligen är det väl så att om jag kör lika fort som alla andra, ungefär, så fungerar den som det är tänk och när jag kör lite fortare än alla andra så blir den lite irriterande vid omkörningar.......
Har testat en A6 för något år sedan och kan hålla med om att förar assistansen är lätt att irritera sig på. Jag tyckte att bilen ryckte alldeles för hårt och tidigt i ratten om man försökte köra över mittlinjen.
Kör nu en V60 och tycker att förar assistansen hjälper till precis lagom mycket.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Hittade några gamla skolfotokataloger häromdagen och blev då påminnd om något jag glömt att det fanns - elevhem.

I den kommun jag växte upp i fanns det bara en högstadieskola och den låg i centralorten vilket innebar att de elever som bodde i någon av fjälldalarna hade 10-15 mil till skolan när de skulle börja 7:e klass. Det var ju för långt för att åka dagligen och därför fanns det elevhem som de bodde på under veckorna. Det var en form av korridorboende med en anställd husfru som skulle sköta mat och hålla ordning. Vilket väl funkade sådär. Det var mycket bus och för många en miljö där de ofta kom i kontakt med alkohol och cigaretter. Som boende på centralorten var man ibland lite avundsjuk på dem som bodde där och "slapp" föräldrarna.

Känns lite osannolikt idag att tänka sig att barn som i vissa fall inte fyllt 13 år skulle börja bo borta på veckorna. Vad skulle Barnombudsmannen säga??
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nä, det var bättre förr!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte riktigt. Det sista fotot är för manuell virning, och det är ganska svårt idag att få tag på utrustning för det. Det är en teknik som i stort sett helt dött ut. Av goda skäl skall sägas; den duger inte mycket till för de frekvenser som är aktuella idag (eller rättare, den klarar inte ens en bråkdel av de frekvenser som är aktuella idag).
Blev nostalgisk över virverktyget som jag använt lite. Jag har det och även ett med trådrullehållare där man kan vira med speciell oskalad tråd.

Virsocklar är inte roliga. Jag gillade kretskort med virstiften på samma sida som socklar och komponenter.
1 megahertz är inga problem…

Övers till vänster. Datorkort. Det blir ”små gator” för virtråden. Allt virat med det där enkla virverktyget från bilden i inlägget tidigare.
Tangentbordet kommer från en Esselte 100. Ett av alla svenska misslyckade (skol)datorprojekt på 80-talet.
Vintage elektronikprojekt med virad tråd, kretskort, EPROM-programmerare och blått tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första dator med rack.
Vintage datordelar inklusive ett tangentbord från Esselte 100 och olika elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Programmerades med tangentbord/display till vänster.
Till höger ett projekt med alfanumeriskt display och tangentbord samt interface för en tvåradig LCD-display.
I högra hörnet syns även en EPROM-programmerare (krävde extra +12V vill jag minnas).
Hårdvaran fungerade med det blev aldrig något operativsystem. :rolleyes:

Allt var så meckigt utan lagringsmedia och bra hexadecimalt användarinterface. Någon som minns vad som hände när man provkörde sina assemblerprogram och de löpte amok på dessa burkar? :seenoevil: :lying:

Arduino, RaspberryPi och OpenSource är fusk… :giggle:
 
  • Gilla
  • Älska
JuggeH och 8 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det här problemet...
[bild]
Jodå, såg filmen Grufmanbil gjorde innan de "vart stämda/hotade av Tesla"
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä, det var bättre förr!
men det var inte bra då heller.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men det var inte bra då heller.
Det är de som säger att det var bättre förr som var bättre förr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men det var inte bra då heller.
jo framtiden såg ljusare ut förr än i idag
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är de som säger att det var bättre förr som var bättre förr.
Japp det är tyvärr sant det också.
 
T tergo skrev:
jo framtiden såg ljusare ut förr än i idag
Tillochmed framtiden var bättre förr. Aldrig får man vara riktigt nöjd.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
sak någon kanske glömt: amerikaner kan inte bygga bilar.
OT: Toyota kan bygga bra bilar oavsett var i värden de har produktionen, att amerikanska bolag har kvalitetsproblem är en annan sak.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä, det var bättre förr!
Det blir bättre sen, demokratin har fördelar och vi kan snart rösta
Har du glömt tiden när ASEA ATOM byggde en fungerande reaktor på 5 år?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä, det var bättre förr!
När var förr? Pratade med en biolog om återställa natur som det var "förr". Fick då motfrågan, "är det som när vi var små och minns, för 100 år sedan, som det var på medeltiden, för 2000 år sedan, etc". Fick mig att tänka till att vi alltid levt i en föränderlig värld och hade inget svar på motfrågan.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
När en individ säger "det var bättre förr" brukar denne mena förr under dennes livstid, t ex barndom :)
Jag kan helt klart peka ut flera ställen i mitt samhälle som var "bättre förr" under min livstid, både natur och... annat...

Det som gör mig mest ledsen är att stora delar av den skog jag växte upp i inte existerar längre... Det är bara ett kalhygge kvar :(
Jag hoppas iaf att kvarstående skog får vara kvar under min livstid...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.