Hej!

Jag brände ogräs med gasolbrännaren. När jag efter ett tag tittade upp på den så rykte det underifrån. Längst ner på tuben såg det ut som frost och det droppade fukt. Givetvis slutade jag bränna direkt.

Vad berodde det på? Det kändes som att den började tappa kraft i brännandet, men det brände fortfarande så jag tänkte att jag kör på tills det är slut.

Vad gör jag nu? Om det berodde på att gasen snart är slut, kan jag fortfarande återanvända tuben och fylla på ny gas? Eller är den skadad på något vis?

Närbild på en röd brandpost med kondens och en kedja mot trottoarplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en röd brandsläckare med kedja och skum vid foten på ett tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
En gasolflaska kan leverera en viss mängd gasol per timme. Tummregeln är 1kg/timme. Ex. om en spis förbrukar 2,5 kg/h skall 3 st. flaskor parallellkopplas. Tar man ut för mycket gasol så hinner inte gasolvätskan att koka av ny gas utan den kyls ner och det bildas frost/is på utsidan av flaskan och trycket sjunker. Tillslut är flaskan trycklös trots att det finns vätska kvar. Du tror att flaskan är tom, och kanske byter en halvfull flaska. Då blir det väldigt dyrt att använda gaso
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
P
När vätskan i tuben ska bli gas så behövs värme och tuben blir kall.
Helt enligt fysikens lagar.
Inget har gått sönder och frosten kommer att tina. Sedan kan du fortsätta att bränna en stund.
Protte
 
Ah, då förstår jag!

Först brände jag nämligen granntantens tomt och sen kom jag halvvägs med vår, så den hade varit igång en bra stund.

Hur lång tid bör jag vänta tror ni?
 
Till dess tuben är varm = utomhustemp.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.