Pia Rademacher skrev:
Var hittar jag dem som som TS.
Du är ts(trådskapare) vad isåkare menar är att det är dags att låta advokater ta över diskussionen med föreningen...
 
nikasp
Jäklar var rörigt att förstå. Har själv suttit i flera styrelser och ett sånt där ingrepp hade knappast gått igenom.

Jag fattar inte riktigt setupen. Skulle man bara fräckt koppla in sig på husets radiatorslinga och värma upp hela 37 kvm uterum? Eller någon slags egen krets? Fattar inte det där med att man kapat rör i lägenheten under. Någon som kan förklara?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår heller inte sakfrågan.

En sak är säker, TS får inte utan tillstånd från styrelsen fippla med föreningens ledningssystem för uppvärmning. Men jag förstår inte ens om det finns ett tillstånd från styrelsen eller inte.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Utanför juridiken tror jag följande.
Koppla in en värmeväxlare är omöjligt. Vattnet som kommer i radiatorslingorna är redan temperaturreglerat, det kommer inte räcka till för att växla värme till en separat slinga.
Ett eget system med elektrisk vattenvärmare som även behöver ett tryckutjämnade kärl. Ett sånt system kan fyllas med frostskyddsvätska (glykol)

Juridisk tror jag 2 duktiga jurister ,en som företräder TS, och en företräder föreningen skulle behöva gå igenom ärendet, för typ det mesta verkar på tok, från att radiatorer inte blivit inkopplade till att TS drar värme på balkongen.
Nej, det är fullt möjligt. En värmeväxlare har hög verkningsgrad och ett golv ska ha lägre temperatur än radiatorer. Så det är inget problem ret tekniskt.

Men det formella verkar väldigt rörigt.
Hur har ingreppet godkänts?
Det betalas väl knappast någon hyra när det är en bostadsrätt.

Ärendet måste redas ut med styrelsen.
 
nikasp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår heller inte sakfrågan.

En sak är säker, TS får inte utan tillstånd från styrelsen fippla med föreningens ledningssystem för uppvärmning. Men jag förstår inte ens om det finns ett tillstånd från styrelsen eller inte.
Nä, riktigt rörigt förklarat och man saknar bakgrund. Jag tycker att det låter superkonstigt att någon skulle ha fått grönt ljus att slå ut en yttervägg och använda, troligen mycket sämre isolerat, uterum som boyta. Sist jag bodde i nyproducerad BRF och var med i styrelsen var det väldigt noga och reglerat med vad som sker med fasad och balkonger.

Det här låter otroligt suspekt:
”Anledningen han och jag har olika uppfattning och att jag beviljades byggnadslov. Rättare sagt behövdes inte någon byggnadslov.”
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är fullt möjligt. En värmeväxlare har hög verkningsgrad och ett golv ska ha lägre temperatur än radiatorer. Så det är inget problem ret tekniskt.

Men det formella verkar väldigt rörigt.
Hur har ingreppet godkänts?
Det betalas väl knappast någon hyra när det är en bostadsrätt.

Ärendet måste redas ut med styrelsen.
Jo bostadsrätter betalar man hyra i
 
Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Nä, riktigt rörigt förklarat och man saknar bakgrund. Jag tycker att det låter superkonstigt att någon skulle ha fått grönt ljus att slå ut en yttervägg och använda, troligen mycket sämre isolerat, uterum som boyta. Sist jag bodde i nyproducerad BRF och var med i styrelsen var det väldigt noga och reglerat med vad som sker med fasad och balkonger.
Och ofta ingår ju inte ens balkonger i den upplåtna bostadrättslägenheten även om man som lägenhetsinnehavare i praktiken är den enda som kan nyttja den. Men det kan ju skilja beroende på stadgar, inglasad eller inte o s v.
 
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo bostadsrätter betalar man hyra i
Nja. Formellt betalar man en "årsavgift" som ofta aviseras månatligen så att det upplevs lite som en hyra. Men det är ingen hyra.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo bostadsrätter betalar man hyra i
Nej, är man innehavare av en bostadsrätt betalar man en avgift. Man är ju medlem i föreningen och inte hyresgäst.
Man kan dock ibland betala hyra till föreningen för externa garage eller förråd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
enklast blir att TS bygger sin egen värmepanna för uterummet separerat från gemensam värmesystem.
 
nikasp
G gaia skrev:
enklast blir att TS bygger sin egen värmepanna för uterummet separerat från gemensam värmesystem.
Jag undrar om det där uterummet ens är godkänt. Letade upp information från min gamla bostadsrättsförening i Solna:
Skärmdump av foruminlägg om riktlinjer för balkonginglasning och markiser i bostadsrättsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo bostadsrätter betalar man hyra i
Nej, det är ingen hyra man betalar när man bor i bostadsrätt, däremot så betalar man en års-/månadsavgift, en del av avgiften kan automatiskt sättas in på bostadsrättsinnehavarens ”inre reparationsfond” som innehavaren har tillgång till för underhåll av bostadsrätten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 518050
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Formellt betalar man en "årsavgift" som ofta aviseras månatligen så att det upplevs lite som en hyra. Men det är ingen hyra.
Är visst längesen jag bodde i lägenhet.. :crysmile:
Såklart är det så..
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår heller inte sakfrågan.

En sak är säker, TS får inte utan tillstånd från styrelsen fippla med föreningens ledningssystem för uppvärmning. Men jag förstår inte ens om det finns ett tillstånd från styrelsen eller inte.
Hoppas du förstår bättre nu.
 
  • Skärmdump av diskussionstråd om VVS-arbete med författade svar och frågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmbild av ett öppet dokument relaterat till kostnadsberäkning för vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av text i ett foruminlägg om problem med ett inglasat uterum och ineffektiv golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en text från ett diskussionsforum om installation av vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett förråd med tre numrerade objekt: en oansluten radiator och andra material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutningsrör som sticker upp från ett trägolv framför en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avkapade rör vid golvet nära en vägg, med text som diskuterar kapningen och installation till element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A
nikasp nikasp skrev:
Jag undrar om det där uterummet ens är godkänt. Letade upp information från min gamla bostadsrättsförening i Solna:
[bild]
nikasp nikasp skrev:
Jag undrar om det där uterummet ens är godkänt. Letade upp information från min gamla bostadsrättsförening i Solna:
[bild]
nikasp nikasp skrev:
Jag undrar om det där uterummet ens är godkänt. Letade upp information från min gamla bostadsrättsförening i Solna:
[bild]
 
  • Skärmbild av ett beslut om avvisning från Jönköpings kommun gällande ändring i flerfamiljshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en PDF med anvisningar för att överklaga beslut från stadsbyggnadsnämnden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.