"Min" elektriker är inte superentusiastiskt inställd till mitt förslag av anslutning och/eller placering av laddbox.

Jag hoppas att forumet kanske kan förklara varför min ide är opraktisk eller olämplig, eller är bara elektrikern grinig?

Till garaget har jag endast en treledare 1.5mm² med skärm, den är inte enkel att byta, behöver riva upp en del gips för att hitta var den kommer in i garaget och det är inte säkert att den är dragen i ett rör i marken, mellan huset där centralen sitter och garaget är det asfalterat.

Ändå tycker elektrikern jag ska sätta upp en undercentral i garaget och koppla laddaren monterad på garaget till den nya undercentralen.

Vi parkerar på rad framför garaget, det blir opraktiskt med laddaren på garaget eftersom hemkomsten varierar från dag till dag, den som kommer hem först parkerar så klart närmast garaget och blockerar laddaren. Vi kan skaffa en 7.5m kabel som når bilen bakom. Men att betala för 2 laddare (när vi skaffar en andra laddbil) som delar på 1.5mm² kan vi lika gärna skippa och ladda via 2 schuko. (Jag tänker inte göra det, men för sammanhang)

Mitt förslag enligt kladd på bilden:
Gräva ner ett gult rör direkt från inkommande elskåp till en stolpe placerad mitt emellan bilarna och dra en 5G6, montera en laddbox och lämna plats för en andra laddbox vid behov.

Det jag inte vet (och undrar) är hur man skulle göra rent praktiskt vid elskåpet. Alltså vart tar man hål? Drar man kabeln bakom panelen och ner eller på utsidan av panelen? Behöver elektrikern bryta någon plombering för att ta ut ström till fördelningsplintar? Får det plats med plintar, dvärgar JFB?

Spelar det någon roll om jag bygger ett eget litet "hus" med tak till laddboxarna, eller behöver det promt vara tillverkarens tillbehör till avsedd montering på stolpe?

Utomhustrappa med gult streck som markerar planerat räckesförlopp från gräsmatta till träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppet skåp visande elräknare, kablar och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z
Byt elektriker, ta dit en riktig.
 
Z Zharz skrev:
Byt elektriker, ta dit en riktig.
Verkar saknas DIN skena i fasadmäterskåpet - Våra installatörer brukar bli på ganska dåligt humör då. :)

Vet inte om TS själv vill gräva ner röret, men asfalt + stenplattor brukar inte utlösa glädeskutt heller....
 
Om du gräver ned röret själv så går det nog lite bättre. Lyft platta och sten närmast stupröret och snedda sedan under trallen, kanske måste du skruva loss ett par plankor temporärt för att komma åt bra. Kabel från elcentral ner till röret bör gå bakom panelen. Det finns ett skyddsrör som redan går så ser det ut som.

Nu har du krattat manegen lite och elektrikern borde vara mycket mer medgörlig.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Tesen skulle alltså vara att han inte är sugen på att gräva ner röret? Jag hade gärna gjort det själv, men det är ju behörighetskrävande...;)

Jag justerar min frågeställning nästa gång jag talar med gubben och frågar om jag gräver ner röret om han då är mer sugen på att komma och koppla in kabeln.

Tittade närmare på min egen bild och inser att allt är plomberat, kan det vara något som upplevs som jobbigt? Vem gör om plomberingen? Elektrikern eller nätägarens utsända? Är det byråkrati min elektriker inte är sugen på?

Det här med saknad dinskena förstår jag inte om du är ironisk kring eller om jag missar något, då skruvar man väl dit en?
 
Bra förslag med gul slang upp bakom panelen (bryt bort några brädor ) I MÄTARSKÅPETS BOTTEN
FINNS HÅL ATT BRYTA BORT FÖR 50 slangen
I mätarskåpet kanske ELDON längst ner finns ju plats för centraltillsats med 3 gängsäkringar för att
utöka till laddbox jag har säkert monterat ett 30 tal i mätarskåp
OBS HOPPAS ATT ELLEVERANTÖREN SOM GÅTT IN MED INKOMMANDE SERVIS HAR LAGT
KABELN BRA FÖR DEN GÅR JU UPP TILL HUVUDBRYTAREN I LÅDAN OVANFÖR
BE EN ELEKTRIKER KOLLA BRYTER HAN PLOMBERING FÅR HAN ANMÄLA PLOMBERING
TILL ELLEVERANTÖREN
Du kan avsäkra med 10-25 Ampere gängsäkringar
JORDFELSBRYTARE FINNS SÄKERT I LADDBOXEN
SÅDÄR SKULLE JAG SJÄLV GÖRA
ELINSTALLATÖR I 55ÅR
 
  • Gilla
emni0032 och 1 till
  • Laddar…
Långsamt går det.
Någon gång nästa år ska jag nog se till att färdigställa.

Men jag har grävt ett dike och förlagt slangen samt grävt ner plinten till laddstolpen.
Dike grävt för elinstallation med gul slang, wheelbarrow med gräs och plint vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att bygga en egen stolpe under vintern som terapi snickeri.

Naturligtvis stack det ut en klack från berget vilken doldes strax under gruset, det gick åt en heldag att spräcka berget för att kunna lägga slangen.
Ett grävt dike vid en husgrund med en gul slang och en borrhammare på en träaltan, bredvid en hög med jord och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt dike bredvid en träveranda och betongplint, med synlig grus och klippblock, samt en tjock svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick låna borrhammaren, fullkomligt livsfarlig budgetmaskin som lämnade ett knytnävsstort blåmärke (lila märke?) på mitt lår vid ett hugg, den lämnar jag gärna tillbaka och lånar aldrig mer igen, men den fick jobbet gjort.

Har inte talat närmare med elektrikern men förlagt slangen så vi i samråd kan bestämma om jag borrar hål i muren och drar den genom krypgrunden till elcentralen eller direkt upp till mätarskåpet.

Eftersom jag inte kom djupare än knappa 30cm vid berget kommer jag sannolikt föredra att lägga en EKKJ till laddboxen.

Har insett att om stolpen ska avsäkras endast i matande ände, alltså central/mätarskåp behöver jag dra 2 kablar eftersom jag vill ha ett eller 2 Schuko intill laddaren, avsett för gäster med portabel laddare eller möjlighet att ladda egna bilar via både portabel laddare samt laddbox samtidigt t.ex över natten. Annars behöver jag få plats med en liten normcentral i laddstolpen för att säkra av Schuko uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.