Jag sitter och funderar på hur jag ska använda mina utrymmen på bästa vis. Jag har i dagsläget mitt garage som är uppvärmt där har jag snickeri maskinerna i en del på ca 18m2. Jag har ett nytt förråd på 25m2 som inte är uppvärmt.

Nu är saken så att jag saknar ett ställe att arbeta med bilar och det är något som jag behöver nu som då och jag vill gärna ha något bättre. Jag funderade tidigare på att göra förrådet till en verkstad för bilgrejer. Jag tänker gjuta en isolerad platta i förrådet så det skulle fungera som bilverkstad. Det har också högt till tak, över 3m. Men storleken är ett problem, med bara 4700mm längd att köra in en bil så blir det väldigt trångt. Inte alla bilar skulle rymmas.

Så nu funderar jag om jag skulle tänka om. Om jag skulle flytta snickeri delen till förrådet istället. Det kanske skulle fungera bättre i en fyrkantig yta. Då skulle jag istället göra om snickeri delen till en bilverkstad. Fördelarna är att bilverkstan hamnar i samma utrymme som jag har svetsarna och metallverkstan i och där finns längd så man kan gå runt bilen. Dom passar ihop. Nackdelen är takhöjden som är runt 250 cm. Jag har planer på lyft.

Det som dock är mest oklart för mig är hur snickeri maskinerna skulle tycka om att stå kallt. Jag tänker utrymmet kunde förses med avfuktare för att motverka fuktproblem. Det skulle inte heller vara omöjligt att isolera förrådet, jag byggde det så att det skulle vara möjligt ifall jag ändrade mig i framtiden.

Nån här som har sina maskiner kallt? Eller tycker ni förrådet vore bättre som bilverkstad?
 
Har alla kallt i gamla föjset iofs tjocka väggar har inte sett några problem med det
 
Jag kan inte rekommendera att ställa snickerimaskiner kallt. Min justersåg med gjutjärnsbord rostar på nolltid vid lägre temperaturer och fukt. Samma gäller bandsågen och handhyvlarna. Jag håller 16-18 grader med LLVP. Funkar fint.
 
Hmmm kanske man kunde mura en rörspis... Eller kamin.
 
Jag hade snickeri maskinerna i ett oisolerat förråd med en sorptionsavfuktare. Inga problem mer än att det är trist att snickra i minusgrader.
 
A axel_n skrev:
Jag hade snickeri maskinerna i ett oisolerat förråd med en sorptionsavfuktare. Inga problem mer än att det är trist att snickra i minusgrader.
Vad drar en sån?
 
Om du isolerar bör det räcka med lite uppvärmning, räcker att hålla temperaturen lite varmare än utomhus. Tunga gjutjärnsmaskiner förblir kalla länge och har en fördröjd ”dygnsrytm” temperaturmässigt och det kan ge kondens när varmare luft kommer in på dagen.
 
Om det ska till värme så blir det litet jobbigt dock. Vi vet ju alla hur dyrt det är med el nuförtiden. Så isåfall skulle det behöva vara ved och jag kommer inte orka elda varje dag för på vintern kan det gå veckor eller en månad utan att jag rör snickerimaskinerna. Så det kan stå kallställt och oanvänt i långa perioder. Men jag ser inga problem att elda då jag ska va där.

Jag tänkte som så att kölden är inte det värsta, det värsta är luftfuktigheten. Om luften är torr inomhus så borde man inte få kondensproblem. Så jag att det kunde gå om man ställde en avfuktare där inne som bara kör då fuktigheten stiger, borde väl då vara en sorptionsavfuktare som kan funka fast det är kallt. Fast jag vet inte vad det blir för nota i slutändan... Men om man isolerar plattan (självklart ska den isoleras) så kommer inte fukten upp igenom den och väggarna kan också isoleras och förses med ångspärr.

Jag kan tänka mig ett timrat förråd är idealiskt då timret reglerar fukthalten också.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Om det ska till värme så blir det litet jobbigt dock. Vi vet ju alla hur dyrt det är med el nuförtiden. Så isåfall skulle det behöva vara ved och jag kommer inte orka elda varje dag för på vintern kan det gå veckor eller en månad utan att jag rör snickerimaskinerna. Så det kan stå kallställt och oanvänt i långa perioder. Men jag ser inga problem att elda då jag ska va där.

Jag tänkte som så att kölden är inte det värsta, det värsta är luftfuktigheten. Om luften är torr inomhus så borde man inte få kondensproblem. Så jag att det kunde gå om man ställde en avfuktare där inne som bara kör då fuktigheten stiger, borde väl då vara en sorptionsavfuktare som kan funka fast det är kallt. Fast jag vet inte vad det blir för nota i slutändan... Men om man isolerar plattan (självklart ska den isoleras) så kommer inte fukten upp igenom den och väggarna kan också isoleras och förses med ångspärr.

Jag kan tänka mig ett timrat förråd är idealiskt då timret reglerar fukthalten också.
Ja, och torkat fulvirke i ett hörn kan också suga till sig fukt vb? För att jämna ut lite
 
Ekovilla skivor som isolering tror jag vore bäst, då skippar jag ångspärr. Den isoleringen kan ta upp och avge fukt, så den skulle även agera som en fuktmoderator.

Fast jag undrar om det är värt det, jag mätte i garaget utrymmet där för att få exaktare siffror och jag skulle tjäna in en halv meter på längden genom att arrangera om allting. Sen tappar jag takhöjden som vore användbar om man vill ha lyft och det vill jag.
 
Jag flyttade in maskinerna i höstas. Förrådet har inte isolerats, bara försökt täta det men det slipper nog in på flera ställen, måste göra ett bättre jobb...

Jag har inte haft problem tills efter den här smälkalla perioden som vi hade nyligen, då blev det frost på maskinerna, sen blev det töväder och då jag kollade var det fuktigt och vattendroppar och rost på gjutjärnsytorna, trots jag vaxat dom tidigare.

Jag har förvarat några takplåtar uppe i taket och dessa hade det även bildats kondens på som droppat ner på golvet. Själva taket har kondensskydd.

Så nu är frågan hur skyddar man maskinerna bäst. Borde man täcka över dom med nånting, finns det något bättre rostskydd, eller ska man satsa på en avvfuktare som funkar i kalla temperaturer?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag flyttade in maskinerna i höstas. Förrådet har inte isolerats, bara försökt täta det men det slipper nog in på flera ställen, måste göra ett bättre jobb...

Jag har inte haft problem tills efter den här smälkalla perioden som vi hade nyligen, då blev det frost på maskinerna, sen blev det töväder och då jag kollade var det fuktigt och vattendroppar och rost på gjutjärnsytorna, trots jag vaxat dom tidigare.

Jag har förvarat några takplåtar uppe i taket och dessa hade det även bildats kondens på som droppat ner på golvet. Själva taket har kondensskydd.

Så nu är frågan hur skyddar man maskinerna bäst. Borde man täcka över dom med nånting, finns det något bättre rostskydd, eller ska man satsa på en avvfuktare som funkar i kalla temperaturer?
Min krassa erfarenhet är att det behövs ett isolerat utrymme med minst 10 grader, helst minimum 14 grader, med viss ventilation. Jag har provat med kallställt isolerat garage och det går snabbt med ytrosten på handhyvlar, gjutjärnsbord och liknande. Ytrosten kommer ju åt överallt även där man inte ser. Det är möjligt att det skulle kunna funka om man plastar in maskinerna (hermetiskt) ihop med en kraftig fuktslukare men jag har inte testat det själv.

Det är dyrt att snickra och det blir rätt dyrt med uppvärmning även om man inte snickrar alls.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Min krassa erfarenhet är att det behövs ett isolerat utrymme med minst 10 grader, helst minimum 14 grader, med viss ventilation. Jag har provat med kallställt isolerat garage och det går snabbt med ytrosten på handhyvlar, gjutjärnsbord och liknande. Ytrosten kommer ju åt överallt även där man inte ser. Det är möjligt att det skulle kunna funka om man plastar in maskinerna (hermetiskt) ihop med en kraftig fuktslukare men jag har inte testat det själv.

Det är dyrt att snickra och det blir rätt dyrt med uppvärmning även om man inte snickrar alls.
Jag ser att jag hade redan svarat i tråden.
 
Nå nä har haft dom i 8 år i ett garage som värmdes till 5 grader utan rost eller fuktproblem så 10-14 är bara lyx
 
Men oavsett uppvärmning av detta förråd är inte på tapeten, åtminstone inte på flera år ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.