M merbanan skrev:
Och det är detta jag inte riktigt tror behöver vara sant. Nu har jag inte byggt en enda batteribank så jag talar inte av någon erfarenhet. Förra året skulle jag avfärdat detta som frikopplat från verkligheten men om man bor i SE3/SE4 så kanske man kan få ekonomi på det hela. Jag skulle dock gå på Ferroamps Energilager produkt.

"Laddas från solceller eller från nätet när priset är gynnsamt".

Sen på nätet hittar jag en lösning från SolarEdge + batteri (ca 115tkr):

"Paketet gör så du kan lagra elektrisk energi från solcellerna och använda den senare konsumtion. "

Dvs en lösning som är klar och det finns en tillverkare som kan ge support på.


Men jag tycker du ska gräva vidare med det du tänker på. Du kanske hittar något bra som andra helt missar.
Ferroamp är ca dubbla kostnaden mot mitt tänkta system.
Ja, det kommer jag att göra, för jag tror att detta är den vettiga lösningen för mig.
 
S
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, och några 3 kr/kWh med de rörliga nätkostnaderna kommer det inte att kosta framöver. Räkna med 6-8 kr/kWh levererat till ditt hus. Det är mer sanningsenligt, och vips så stämmer det med 10-20 månader. Vi har haft närapå 6 kr/kWh bara för elen här nere nu i sommar. Sedan kommer de rörliga nätkostnaderna ovanpå det.
Då är det väl mycket bättre att du säljer överskottselen.

Om du vill lagra energi från solen men inte behöver kunna räkna hem det ekonomiskt så är det bättre du satsar på vätgas.


https://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran-elnatet-med-egen-vatgas-6344197
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag antar att växelriktare är lite smarta, så det som inte används till batteri eller "förbrukning" stoppas väl av växelriktaren? Alltså energin kommer inte in i anläggningen. Hur fungerar annars mindre off-grid system?
Används inte energin så skapas den heller inte... Men varför inte sälja den på nätet är ju frågan...
 
En 3fas ups på 15-20kVA med externa batterier och ladda denna batteribank externt via solcellerna kanske vore nått?

En kontaktor för att bryta inkommande el till upsen (den går då över på batteridrift utan avbrott)

men frågan är hur den reagerar på att ny energi matas in i batteribanken när den ligger på batteridrift.
Räkna också med att du antagligen behöver/bör gå över på nätdrift varje natt när elen är billig (timavtal på elen) för att skydda batterierna mot för djup urladdning.
 
Matthias Jeppsson1 Matthias Jeppsson1 skrev:
En 3fas ups på 15-20kVA med externa batterier och ladda denna batteribank externt via solcellerna kanske vore nått?

En kontaktor för att bryta inkommande el till upsen (den går då över på batteridrift utan avbrott)

men frågan är hur den reagerar på att ny energi matas in i batteribanken när den ligger på batteridrift.
Räkna också med att du antagligen behöver/bör gå över på nätdrift varje natt när elen är billig (timavtal på elen) för att skydda batterierna mot för djup urladdning.
Absolut! En ups hade fungerat.

Jag har förstått det som att en ATS hade varit bättre? Jag har varit inne på kontaktor också, men har nästan förstått det som att en ATS är lite smartare? Det kan ju vara dumt om reläet är smart. Det kanske är bättre att styra en kontaktor. Hmmm...

Ja, det får man ju kika på, men som sagt; vi kommer att göra av med 12-15 kWh per dygn som mest. Natten kommer att vara väldigt lite "förbrukning". Tanken är ju att köra på solpanelerna på dagarna "genom" batteribanken, så hålls batterierna maximalt laddade. När solen går ner så laddas de inte längre, utan laddningen börjar sjunka. När de når en av mig inställt min-laddning så skall de kopplas bort och nätet tar över. Jag skulle tippa att vi kanske behöver köpa max 5 kWh per dygn, men oftast 0.
 
J
Blybatterier är inte gjorda för fulla cykler, det finns en orsak att man använder litiumbattrier i solcellsanläggningar.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Blybatterier är inte gjorda för fulla cykler, det finns en orsak att man använder litiumbattrier i solcellsanläggningar.
Vem har pratat om fulla cykler?
 
J
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vem har pratat om fulla cykler?
Nej det kanske du inte har, fel av mig, hur ska du låta batteriet jobba då?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Nej det kanske du inte har, fel av mig, hur ska du låta batteriet jobba då?
Laddas under dagtid av solcellerna, laddas ur under natten. Jag uppskattar att energin som behövs till natten blir ca 5-8 kWh som mest. När de är urladdadade till lämplig nivå skall de kopplas bort och nätet in istället. När solen går upp laddas de på nytt och kan ta över driften igen (samtidigt som de laddas). Rinse and repeat.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Läs och begrunda, kanske kan vara till hjälp.
[länk]
Ja, om jag skulle ladda ur till 90 % på ett blybatteri så håller det ca 2000 cykler (enligt fig 4 i pdf:en). Det är alltså ca 6 år. De kostar 1/10 av litiumbattrier. Jag är inte med på vad du menar? Jag får köra 60 år för att komma upp i kostnaden för motsvarande litiumlösning. Tro mig...litiumbatterier håller inga 60 år.
 
J
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, om jag skulle ladda ur till 90 % på ett blybatteri så håller det ca 2000 cykler (enligt fig 4 i pdf:en). Det är alltså ca 6 år. De kostar 1/10 av litiumbattrier. Jag är inte med på vad du menar? Jag får köra 60 år för att komma upp i kostnaden för motsvarande litiumlösning. Tro mig...litiumbatterier håller inga 60 år.
Jag har inte sagt att du har fel, jag bara gav dig en länk med information.

99% av inläggen i ett forum är för att säga att någon annan har fel men i detta fallet var det bara information.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Jag har inte sagt att du har fel, jag bara gav dig en länk med information.
Aha! Jag tolkade det som att du menade att jag var ute och seglade; "läs och begrunda"...dvs tänk om.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Intressant:

"Summarizing, comparing a similar battery bank size in a PV-battery standalone sys-
tem, the LiFePO4 battery life is expected to be around two times the OpzS lead-acid one.
As the LiFePO4 battery cost at the end of 2020 can be around two times the OPzS cost, this
means that economically LiFePO4 batteries can be competitive with the OPzS technology."

Kan det vara så att LiFePO4-batteriers frälsa de status är gravt överdrivet när det kommer till installationer som i bostäder? Dubbla livslängden mot 10-dubbla priset... Mitt val blir enkelt i alla fall, och troligen grönare än litium.
 
Men nu snackar vi inte längre om det där Amazonbatteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.