Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nykter alkolist. Det är väl fine, men du behöver ju intr kasta skit på oss som kan hantera det. Oh well.

Kanske dags återgå till ämnet varför facket är sämst?
Du tycker själv att du kan hantera det när du dricker upp till en flaska vin på luncherna? :)
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tycker själv att du kan hantera det när du dricker upp till en flaska vin på luncherna? :)
Undantagsfall jag dricker mer än ett glas. På Sosta tex som har vinpaket blir det två små glas som iofs är ett vanligt glas. Men ibland kör man stora paketet som är två glas
 
Skulle vi inte lämna diskussionen kring tragiska och charmanta lunchätare?
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
K
Alla är vi olika en del vill ta lång lunch och dricka vin andra inte . Och bara man ger fan i att köra och att det är ok med arbetet så är det väl ok. Även om det i mitt tycke inte är ok men det gäller som sagt mitt personliga tycke Jag själv tycker lång lunch är överskattat. Behöver 15-20 min lunch sen jobba igen allt annat är meningslöst för mig.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett glas om dagen är bra för hjärtat, kanske det som är problemet;)
Fast insatsen är hög;)
 
K Krux skrev:
Alla är vi olika en del vill ta lång lunch och dricka vin andra inte . Och bara man ger fan i att köra och att det är ok med arbetet så är det väl ok. Även om det i mitt tycke inte är ok men det gäller som sagt mitt personliga tycke Jag själv tycker lång lunch är överskattat. Behöver 15-20 min lunch sen jobba igen allt annat är meningslöst för mig.
Jag åt oxå på en kvart sedan sov jag middag
so många andra
 
K
K kortis skrev:
Jag åt oxå på en kvart sedan sov jag middag
so många andra
Tar 20 min idag äter på 15 sen en kaffe på det sen är det lagom att gå tillbaka och jobba
 
K Krux skrev:
Tar 20 min idag äter på 15 sen en kaffe på det sen är det lagom att gå tillbaka och jobba
Var rädd om dig lätt o köra slut på sig
 
K
K kortis skrev:
Var rädd om dig lätt o köra slut på sig
Ingen fara där eftersom rasterna är korta så slutar jag även tidigare
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
O
makhno_ makhno_ skrev:
Håller med om att fackens relation till S är problematisk. Främst för att topparna alltid propagerar för S politik även när den, som alltid på senare tid, helt tar arbetsköparnas eller statens parti. Problemet är även hur facket integrerats i staten på andra sätt via tex. a kassa, svenska modellen och snärjade regler.

Att på något sätt mena att fackföreningar måste släppa in medlemmar i rasistiska högerpartier är dock idioti. Fack är en förening med intressen och historik.

Att tvinga föreningar att ta emot medlemmar som verkar emot föreningens mål går ju inte. Då omöjliggör man föreningar överhuvud taget.

Att vissa SD medlemmar inte förstår vem de är och vad deras parti står för beytyder bara att de saknar kunskap. eller bara att de inte vill ta konsekvenserna av sitt agerande. Vill de vara med i fackföreningar får de skapa sina egna.
Fast fackförbunden är inte att likställa med "vanliga" föreningar eftersom de har en särställning i lagen.
Minns ni lastbilschauffören som blev utesluten ur Transportarbetarförbundet? Stockholms tingsrätts dom blev att uteslutningen var ogiltig.

Facken kan inte hålla på såhär, jag tror att det bara är en tidsfråga innan de ändrar sig och inser att de måste representera alla sina medlemmar istället för att utesluta dom.

Här är en intressant ledare i Svd https://www.svd.se/a/dnz3nq/demokratiskt-problem-i-if-metall

Om vi ska ha likhet inför lagen så stämmer ju faktiskt den här poängen:
"I förlängningen blir det ett demokratiskt problem om facken inte har åsiktsfrihet."
 
O och en till skrev:
Fast fackförbunden är inte att likställa med "vanliga" föreningar eftersom de har en särställning i lagen.
Minns ni lastbilschauffören som blev utesluten ur Transportarbetarförbundet? Stockholms tingsrätts dom blev att uteslutningen var ogiltig.

Facken kan inte hålla på såhär, jag tror att det bara är en tidsfråga innan de ändrar sig och inser att de måste representera alla sina medlemmar istället för att utesluta dom.

Här är en intressant ledare i Svd [länk]

Om vi ska ha likhet inför lagen så stämmer ju faktiskt den här poängen:
"I förlängningen blir det ett demokratiskt problem om facken inte har åsiktsfrihet."
Som jag skrev i posten du citerar finns problem med svenska fackens konstiga dubbelroll. Att tingsrätten försöker tvinga fackföreningar att ge förtroendeposter till människor vars politiska engagemang och värderingar inte stämmer överens med föreningens historia och värderingar är ändå helt galet och tecken på en otrolig klåfingrighet och ett överförmynderi.

Det slutgiltiga beviset att den svenska modellen är fel är att strejkdagarna närmar sig noll och inga politiska strejker och breda solidaritetsstrejker sker. Byggnads tex. borde säga ifrån ocn rensa svensk byggbranch från kriminella aktörer. Byggnads, och endast Byggnads, skulle lätt kunna lösa ett av sveriges största problem men har vant sig att vara "ansvarsfulla".
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O
makhno_ makhno_ skrev:
Som jag skrev i posten du citerar finns problem med svenska fackens konstiga dubbelroll. Att tingsrätten försöker tvinga fackföreningar att ge förtroendeposter till människor vars politiska engagemang och värderingar inte stämmer överens med föreningens historia och värderingar är ändå helt galet och tecken på en otrolig klåfingrighet och ett överförmynderi.

Det slutgiltiga beviset att den svenska modellen är fel är att strejkdagarna närmar sig noll och inga politiska strejker och breda solidaritetsstrejker sker. Byggnads tex. borde säga ifrån ocn rensa svensk byggbranch från kriminella aktörer. Byggnads, och endast Byggnads, skulle lätt kunna lösa ett av sveriges största problem men har vant sig att vara "ansvarsfulla".
Fast du behöver inte ens ha en förtroendepost i facket för att bli utesluten. Chauffören i exemplet var bara medlem i Transport men blev utesluten eftersom han också var lokalpolitiker.

Samma sak gäller för ST (Statstjänstemannaförbundet), du får inte vara aktiv i Sverigedemokraterna för då blir du utesluten även om du bara är medlem i facket.
 
O och en till skrev:
Fast du behöver inte ens ha en förtroendepost i facket för att bli utesluten. Chauffören i exemplet var bara medlem i Transport men blev utesluten eftersom han också var lokalpolitiker.

Samma sak gäller för ST (Statstjänstemannaförbundet), du får inte vara aktiv i Sverigedemokraterna för då blir du utesluten även om du bara är medlem i facket.
Så har det alltid varit. Tidigare handlade det om att "hålla rent" åt vänster. Olika kommunister har tidvis haft mycket svårt i svenska fackföreningar trots att de organisationerna eller partierna alltid varit intresserade av facken och sett starka fack som en viktig sak. (för stalinister blir facken givetvis ett problem sedan när de får makten...)

Ett högerparti som SD (eller tredje vägen som Åkesson oblygt nyligen beskriver det som hehe) har en ideologi som är inkompatibel med fria och starka fackföreningar på ett helt annat sätt än tom. nyliberal "Socialdemokrati". Detta har förmodligen de fackliga SD-partisterna ingen aning om utan de tror bara de är mer främligsfientliga sossar. Så är det inte. Ideologi spelar roll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Så har det alltid varit. Tidigare handlade det om att "hålla rent" åt vänster. Olika kommunister har tidvis haft mycket svårt i svenska fackföreningar trots att de organisationerna eller partierna alltid varit intresserade av facken och sett starka fack som en viktig sak. (för stalinister blir facken givetvis ett problem sedan när de får makten...)

Ett högerparti som SD (eller tredje vägen som Åkesson oblygt nyligen beskriver det som hehe) har en ideologi som är inkompatibel med fria och starka fackföreningar på ett helt annat sätt än tom. nyliberal "Socialdemokrati". Detta har förmodligen de fackliga SD-partisterna ingen aning om utan de tror bara de är mer främligsfientliga sossar. Så är det inte. Ideologi spelar roll.
SD är inget högerparti. Det är ett välfärdsparti för arbetare.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Så har det alltid varit. Tidigare handlade det om att "hålla rent" åt vänster. Olika kommunister har tidvis haft mycket svårt i svenska fackföreningar trots att de organisationerna eller partierna alltid varit intresserade av facken och sett starka fack som en viktig sak. (för stalinister blir facken givetvis ett problem sedan när de får makten...)

Ett högerparti som SD (eller tredje vägen som Åkesson oblygt nyligen beskriver det som hehe) har en ideologi som är inkompatibel med fria och starka fackföreningar på ett helt annat sätt än tom. nyliberal "Socialdemokrati". Detta har förmodligen de fackliga SD-partisterna ingen aning om utan de tror bara de är mer främligsfientliga sossar. Så är det inte. Ideologi spelar roll.
Det du säger i praktiken är att alla anställda på ett och samma företag mao inte kan vara anslutna beroende vad de röstar på.

Det är ju pga sådan idioti skiten bör läggas ned.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.