Tänkt bygga vedbod längs en garagevägg i höst. Novis på byggande. Tittat på byggsatser men bygger jag själv får jag ju rätt mått. Vill ha ganska långt men inte djupt förråd. Funderar då på taket, resten borde vara lätt att tänka ut... Träfasad m lockläkt bakom. Har ingen sågmaskin eller likn. Köpa ngn färdig lösning för att fästa i väggen m rätt lutning? Sedan då? Kanske plåttak som har samma färg som takplattorna (rött betongtegel). Hur fäster man taket? Vad har man under? Har förstått att ventilation viktig så tänkte sätta ngt nät eller likn en bit fr väggen för cirkulation bakom. De flesta förråd man ser är öppna på framsid. En del har bara ribbor på sid. Men blir inte veden dyblöt av regn när det blåser då? Ett par dörrar vore väl bra? Hela väggar? Räcker det att låta en springa finnas kvar högst under taket + luftig botten en bit fr marken (stenläggning) ihop m litet luft bakom?
 
Det låter på mig som att du inte vill bygga en bod, alltså ett hus man går in i, utan bara ett tak att ha veden under. Jag avråder från dörrar, väggar och liknande. Ved avger mycket fukt när den torkar och du vill inte stänga in den fukten mot din fasad. Att veden kan bli lite blöt av regn är underordnat.

Jag rekommenderar någon form av stolpar i framkant och en regel i bakkant som slås fast i väggen, helst genom panelen och in i bakomliggande regel. Sedan bör taket luta framåt, bort från panelen. Plåt direkt på reglar är nog det enklaste taket.
 
Mats-S
Hej!
Så här har jag gjort, mer komplicerat behöver det inte vara. Har haft det här i +20 år och det har aldrig varit problem med slagregn mm. Som du ser är alla hyllor löstagbara, så när det inte används till ved kan man ha diverse lagring av andra oömma prylar.

En vedförvaring under ett övertak längs en husvägg med staplad ved och löstagbara hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vedförvaringsställ vid sidan av en lada med staplade vedträn och löstagbara hyllor för annan förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt vedförvaringssystem under tak med löstagbara hyllor fyllda med vedstockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt utomhus förvaringshyllsystem med löstagbara hyllor, skyddad av taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tänkte precis beskriva en lösning, så lägger Mats-S in fina bilder på det jag tänkte, så där behöver jag inte tillägga något. Snyggt och effektivt.

Ribbor på sidorna såsom Mats-S har är att rekommendera, inte för att veden ska undkomma regnet, utan för att det är väldigt mycket lättare att stapla.

Du behöver inget nät bakom, det går ju att placera veden en bit från väggen. Om du vill ha ett nät så borde ett sådant här fungera bra. Sätt några 45 mm reglar med lagom avstånd och spänn nätet mot dem?

Du vill inte ha veden liggande direkt mot marken, men en lastpall duger bra, eller så bygger du något som är mer rätt dimensionerat för dig.

Tak, kan du köra med plåt som du tänkte. Jag byggde ett liten fristående vedförråd för några år sen. Jag gjorde tak av råspånt som jag sen ja takpapp på.

Regnar det mycket och blåser i sidled så kommer änden på veden bli lite blöt. Det spelar ingen roll, det torkar på nolltid. Det man inte vill ha är att veden är blöt inuti. Lyfter du bara in veden någon dag innan du ska elda med den så kan det ha regnat och snöat på ytterkanten av den utan att det gör något.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Samma typ av pannor som byggnaden den ansluter mot är snygg. Lägg dem på läkt utan något tak under. Som Mats har gjort.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Du behöver ingen sågmaskin utan, om du inte redan har en, köp en bra fogsvans. Det är betydligt enklare att såga några reglar och brädor säkert med en handsåg. Inför nästa projekt kan du fundera på vad du vill ha mer i verktygsväg.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vilka bra råd jag fick! Och fina bilder! Tack! Då förstår jag varför jag inte behöver dörrar och hela sidor. Några reglar ska jag ju lätt kunna få ihop, om inte annat är vinkeljärn så enkelt att jobba med, min räddare i många andra små projekt. Kommer dessutom att byggas på den del av garaget som vetter mot huset, är litet som en innergård med träplank mot gatan så blir det nära att hämta. Därför kan djupet inte vara stort. Får fundera över om inte en ände skulle vara bra att göra en litet mer bodliknande del på för tex alla dynor som man aldrig har bra plats för i stället för dynbox. Estetiken viktig för mig eftersom det är del av tomten där vi sitter ute. Delvis därför jag aldrig lämnar sådana här uppgifter till maken, blir lätt dålig stämning då :rofl:. Vi har staplat torr ved inomhus mellan bokhylla och vägg, både snyggt och praktiskt. Kan få värmas upp där efter torkning ute. Jag har både bra fogsvans och ett par extremt användbara elektriska handverktyg. Bosch blå skruvdragare, liten såg och fein 18 V. Passar väldigt bra i mina mindre händer och har underlättat små arbeten inomhus. Byggt hallförvaring och byggt in sängar och bokhylla i barnrum. Funderat och frågat mig fram. Sannolikt inte gjort på samma proffsiga sätt som om en kunnig person gjort det men det har blivit bra ändå. Några extra lister har det blivit när saker inte blivit som beräknat ;). Det här ska jag kunna fixa :D
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett tips, om du inte har en massa sågar utan en fogsvans. Se om du kan komma över en sådan här:
Gammal Sandvik Mitre Guide 231 för inställning av sågvinklar, i metall, med numeriska markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ställa in vinklar i steg om 15 grader, dvs 90, 75, 60, 45 (med lite tanke även 30 och 15).

Just nu såg jag en sådan på Facebook Marketplace i Karlstad för 20 kronor.

Jag har 2 och en tredje på gång som jag ska ge bort. Gammalt verktyg som få vet vad det är, men väldigt användbart när man sågar med fogsvans. Jag använder min nästan varje gång fogsvansen åker fram. Mycket lättare att starta sågandet utan att sågen hoppar.

Sök på Sandvik Mitre Guide 231 (eller 232).
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Fairlane
Jag tog lite bilder så blir det förhoppningsvis lättare att förstå.

Metallfäste monterat på träbräda i profil, med synlig vinkel/klack som förhindrar glidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut i profil. Notera den lilla vinkeln/klacken som hindrar den att glida.

En handsåg med rosa handtag som vilar på en bräda med en vinklad metallklämma fästad på sågens rygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga rakt, sett från höger sida.

Profilbild av en handsåg med metallguide och justerbar klack fastsatt på ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga rakt sett från vänster sida. "Klacken" try ks mot brädans sida.

Metallvinkel med gradering monterad på en träplanka, runda skruven synlig, vinklad profil visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag lossat den runda skruven och lyft lite på den uppåtstående delen, så den lyfts ur hålet, sen vridit den till ett nytt hål för en annan vinkel.

Enkelt, men det fungerar riktigt bra.
 
Aah, nu förstår jag, det är en klämma på den för sågen. Funkar bättre eller lika bra som "vinkelskiva m såg fastmonterad"? Glömt vad det heter och glömt verktyget ute i regnet= sönderrostad
 
Fairlane
Jag tror du tänker på en manuell gersåg, som den här:
En manuell gersåg med en handsåg monterad på en styrskena och vinkelinställningsbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag föredrar den jag kör med fogsvansen normalt. Jag kan ta en såg med grövre tänder. Inget problem att såga mycket större brädor/reglar. Det går faktiskt att såga en hyffsad skiva rakt med den jag använder och det är ju omöjligt med en sådan manuell gersåg.

Dessutom går det mycket fortare om man ska kapa till en lite större mängd, då man bara lägger den på och börjar såga istället för att behöver lyfta såga, trixa in det man ska kapa under, sänka sågen, lyfta sågen igen för att den inte hamnade på strecket etc,
 
Precis en sådan menar jag! Får fundera. När jag byggt ngt har det oftast varit viktigt att mindre brädor får rätt vinkel så får fundera på vad jag tror jag behöver mest. Det senaste har jag byggt in bokhylla med väldigt få sneda snitt. Har fuskat mig fram för snygg men enkel kapning med att göra litet spår först med halvcirkel på Fein, sedan såga med metallsågen (för att den är så fintandad) på batteridriven handsåg (typ minitigersåg). Främst små plankor och lister. Blev kanonbra och gick snabbt. Man tager vad man haver...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Fru Kan Själv skrev:
Vilka bra råd jag fick! Och fina bilder! Tack! Då förstår jag varför jag inte behöver dörrar och hela sidor. Några reglar ska jag ju lätt kunna få ihop, om inte annat är vinkeljärn så enkelt att jobba med, min räddare i många andra små projekt. Kommer dessutom att byggas på den del av garaget som vetter mot huset, är litet som en innergård med träplank mot gatan så blir det nära att hämta. Därför kan djupet inte vara stort. Får fundera över om inte en ände skulle vara bra att göra en litet mer bodliknande del på för tex alla dynor som man aldrig har bra plats för i stället för dynbox. Estetiken viktig för mig eftersom det är del av tomten där vi sitter ute. Delvis därför jag aldrig lämnar sådana här uppgifter till maken, blir lätt dålig stämning då :rofl:. Vi har staplat torr ved inomhus mellan bokhylla och vägg, både snyggt och praktiskt. Kan få värmas upp där efter torkning ute. Jag har både bra fogsvans och ett par extremt användbara elektriska handverktyg. Bosch blå skruvdragare, liten såg och fein 18 V. Passar väldigt bra i mina mindre händer och har underlättat små arbeten inomhus. Byggt hallförvaring och byggt in sängar och bokhylla i barnrum. Funderat och frågat mig fram. Sannolikt inte gjort på samma proffsiga sätt som om en kunnig person gjort det men det har blivit bra ändå. Några extra lister har det blivit när saker inte blivit som beräknat ;). Det här ska jag kunna fixa :D

Ja, ett sånt här vedförråd blir du säkert nöjd med. Praktiskt och relativt lätt att bygga.

Men, jag tycker att många vedförråd längs garage blir för låga så att kanten från taket sticker ut i ansiktshöjd. Det är stor risk att riva sig på den vassa kanten, oavsett om taket är i plast eller plåt. En aspekt att ta i beaktande när du bestämmer måtten.

Mvh Mackk
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.