Ritning av en husövervåning med allrum, badrum, och två sovrum markerade med storlekar i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av bottenvåningen i ett hus med markerade mått och utrymmen som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en husdel med mått och vinklar angivna, kallad "SEKTION A-A".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har precis köpt en 1 1/2 villa som jag renoverar och fixar innan jag ska flytta in. Det är ett hjältevadshus från 1984.
Ska byta kök m.m och vill öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum. Skulle säga att jag är ganska händig, men har ingen kunskap när det gäller bärande väggar och sånt.
Väggen jag vill öppna upp går i mitten av huset på entréplan längs med taknocken. Huset har krypgrund och innerväggen är precis över en av ”väggarna” i grunden.
Tanken är att öppna upp väggen ca 550cm, från ena ytterväggen där köket är, till änden på befintliga dörröppningen som ni ser på bilden. Är inne på Limträbalk om möjligt, med 3 pelare. Är det möjligt? Vilka dimensioner?
 
  • Gilla
Nijo89
  • Laddar…
Att öppna upp väggen och växla av bjälklaget är absolut möjligt. Beroende på hur grundmuren är gjord kan det även innebära att man får fixa lite i grunden då man gör om linjelasten till punktlaster. Man ska dock vara medveten om att det kan påverka stabiliteten i huset när man tar bort så mycket av en hjärtvägg. Jag hade försökt spara en bit närmast ytterväggen. Väggen mellan vardagsrum och sovrum, varför är den struken?
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Jag är på väg att genomföra något liknande med mitt hus. Samma längd på den öppning jag kommer göra men med skillnaden att jag har betongplatta på huset. Jag kommer inte ha några pelare mer än i ytterdelarna, ingen stödpunkt i mitten med andra ord. Med den spännvidden så var det i mitt fall, utan någon mittenpelare omöjligt att ha limträbalk. Den skulle bli någonstans runt 615mm hög, något opraktiskt. Min lösning var istället att beställa en stålbalk. Den kommer jag sen fälla in i mellanbjälklaget för att få ett helt slätt tak.
 
B bossespecial skrev:
Att öppna upp väggen och växla av bjälklaget är absolut möjligt. Beroende på hur grundmuren är gjord kan det även innebära att man får fixa lite i grunden då man gör om linjelasten till punktlaster. Man ska dock vara medveten om att det kan påverka stabiliteten i huset när man tar bort så mycket av en hjärtvägg. Jag hade försökt spara en bit närmast ytterväggen. Väggen mellan vardagsrum och sovrum, varför är den struken?
B bossespecial skrev:
Att öppna upp väggen och växla av bjälklaget är absolut möjligt. Beroende på hur grundmuren är gjord kan det även innebära att man får fixa lite i grunden då man gör om linjelasten till punktlaster. Man ska dock vara medveten om att det kan påverka stabiliteten i huset när man tar bort så mycket av en hjärtvägg. Jag hade försökt spara en bit närmast ytterväggen. Väggen mellan vardagsrum och sovrum, varför är den struken?
Vy under hus med synliga golvbjälkar och borttagen vägg där en hjärtvägg tidigare varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under hus med synlig grund och bjälklag, saknad vägg till vänster, löv och gammalt rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser det ut under huset, vänstra muren är den hjärtväggen går över.
Väggen är struken på ritningen för den finns inte längre, den var borta när vi köpte huset.
 
S Sasoliz skrev:
[bild] [bild]
så ser det ut under huset, vänstra muren är den hjärtväggen går över.
Väggen är struken på ritningen för den finns inte längre, den var borta när vi köpte huset.
Grundmuren är relativt hög så med lastspridning så kan man anta att marken inte kommer uppleva någon spänningsökning. Är det murat direkt på berg eller är det murat på sula?
I och med att du har kontinuitet över mittenpelaren så blir höjden på träbalken avsevärt lägre i förhållande till om balken bara skulle ligga på två pelare.
I och med att den strukna väggen är borta så skulle jag undvika att riva den nya väggen ända ut till fasad då det börjar bli dåligt med väggar på nedre plan som stabiliserar huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Grundmuren är relativt hög så med lastspridning så kan man anta att marken inte kommer uppleva någon spänningsökning. Är det murat direkt på berg eller är det murat på sula?
I och med att du har kontinuitet över mittenpelaren så blir höjden på träbalken avsevärt lägre i förhållande till om balken bara skulle ligga på två pelare.
I och med att den strukna väggen är borta så skulle jag undvika att riva den nya väggen ända ut till fasad då det börjar bli dåligt med väggar på nedre plan som stabiliserar huset.
Det vet jag faktiskt inte, hur tar jag enklast reda på det? Men om man bara öppnar upp från yttervägg till där mittenstolpen ska stå då? För innanför där mittstolpen tänkt vara går ett avloppsrör från övervåningen och rätt ner, så det har jag tänkt bygga in med vitrinskåp och lite täckskivor. Och sen låta allt till höger om mittstolpen vara, alltså en dörröppning som det är nu och ca 1 meter vägg.
 
B bossespecial skrev:
Grundmuren är relativt hög så med lastspridning så kan man anta att marken inte kommer uppleva någon spänningsökning. Är det murat direkt på berg eller är det murat på sula?
I och med att du har kontinuitet över mittenpelaren så blir höjden på träbalken avsevärt lägre i förhållande till om balken bara skulle ligga på två pelare.
I och med att den strukna väggen är borta så skulle jag undvika att riva den nya väggen ända ut till fasad då det börjar bli dåligt med väggar på nedre plan som stabiliserar huset.
Renoveringsarbete i ett hus med öppen dörröppning, synliga stödbjälkar och golv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av hus under renovering med osäkert avspärrat område markerat med blått och rött band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skulle det här vara enklare att göra?
 
Bara för att kontrollera - du är väl medveten om att ändringar i bärande konstruktion kräver bygganmälan till kommunen och att du inte får göra ändringarna innan du fått startbesked? Jag har förstått från några tidigare inlägg att inte alla kommuner kräver underlag från en byggnadskonstruktör, men jag gissar att det är det mest vanliga - och en bra investering i din och din familjs säkerhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Bara för att kontrollera - du är väl medveten om att ändringar i bärande konstruktion kräver bygganmälan till kommunen och att du inte får göra ändringarna innan du fått startbesked? Jag har förstått från några tidigare inlägg att inte alla kommuner kräver underlag från en byggnadskonstruktör, men jag gissar att det är det mest vanliga - och en bra investering i din och din familjs säkerhet.
Ja jag är medveten om bygganmälan, men vill bara kolla lite här innan för att få lite info och en uppfattning om hur det kan och bör gå till.
 
Satt en 270x90 limträbalk som är 2500mm hade räckt med en 225x90 men höll upp för marginal!
Krypgrund med betongbalk på plintar. Funkade bra!

du har ju ändå avlopp från övervåning så lika bra ställa en pelare bredvid den och bygga in!
 
BirgitS
När det gäller dimensioner så beror det på t.ex. takvinkel, takmaterial, var i landet man bor, dvs. i vilken snözon. Så man kan inte ta någon annans dimensioner rakt av.

S Sasoliz skrev:
Men om man bara öppnar upp från yttervägg till där mittenstolpen ska stå då?
När det gäller stabilisering handlar det mycket om att se till att inte ytterväggarna börjar vika sig och då är det just väggar som håller fast ytterväggarna som behövs. Om inte bossespecial säger annorlunda.
 
Byggår 1975, snözon 3 Norrbotten. 38 graders takvinkel. Sen kan du kolla på dimensioneringsprogram. 90x90’limträpelare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.