Hej

Tänkte att det kanske vore en bra idé att göra en konkret samlad tråd med allas samlade erfarenhet av de solcellsinstallatons företag som finns därute av olika slag.
Solcellsmarknaden har ju vuxit sista tiden och likaså antalet installationsföretag.
Kan ju vara en bra hjälp för de som stör i startgroparna att välja installatör.
Tanken är inte att det ska bli en "prisjämförelsetråd" utan mer att man ska kunna välja bort de mindre bra solcellsinstallatörsföretagen i dessa tider.

Så jag börjar med min första.
Solsystem: https://www.solsystem.com/om-oss/
Är det någon som haft kontakt med dessa och fått en bra eller dålig installation samt hur har de legat i pris ?
Hur fungerade kontakten med de från början till färdiginstallation och ev. därefter ?
Om ni fått något installerat men att det inte blev så bra, hur tillmötesgående har de varit sedan för att lyssna och åtgärda ?
Notera gärna även vart i landet ni bor då dålig/bra erfarenhet inte behöver gälla på alla orter där de är aktiva.

/M
 
Jag har fått en offert av solsystem som jag troligtvis kommer gå vidare med. Låg väldigt lika i pris med Svea solar men betydligt lägre än Sesol
 
S Sebastian Ceder skrev:
Jag har fått en offert av solsystem som jag troligtvis kommer gå vidare med. Låg väldigt lika i pris med Svea solar men betydligt lägre än Sesol
Tackar för den inputen. Vart i sverige finns du ? De har tydligen bara 3års installationsgaranti. Hade de på besök häromdagen och väntar på offert. Fick också initialt bra intryck av säljaren som var på plats, men det har jag fått av andra också.
 
M mortimer skrev:
Tackar för den inputen. Vart i sverige finns du ? De har tydligen bara 3års installationsgaranti. Hade de på besök häromdagen och väntar på offert. Fick också initialt bra intryck av säljaren som var på plats, men det har jag fått av andra också.

Jag finns i Värnamo Småland
 
S Sebastian Ceder skrev:
Jag finns i Värnamo Småland
Hur stor anläggning i ditt fall och vilken/vilka växelriktare ?
Du är nöjd med 3år installationsgaranti ?
 
M mortimer skrev:
Hur stor anläggning i ditt fall och vilken/vilka växelriktare ?
Du är nöjd med 3år installationsgaranti ?
19 paneler 8,55 kW är det i mitt fall. Växelriktare SAJ R5
Nej bara 3år är en nackdel helt klar. Däremot har dom 20års produktgaranti mot ex Sesol 12år
 
S Sebastian Ceder skrev:
19 paneler 8,55 kW är det i mitt fall. Växelriktare SAJ R5
Nej bara 3år är en nackdel helt klar. Däremot har dom 20års produktgaranti mot ex Sesol 12år
Fyll gärna på om du går vidare med de och erfarenheter som dyker upp
 
S Sebastian Ceder skrev:
19 paneler 8,55 kW är det i mitt fall. Växelriktare SAJ R5
Nej bara 3år är en nackdel helt klar. Däremot har dom 20års produktgaranti mot ex Sesol 12år
Vad har Solsystem för betalningskrav/alternativ, allt efter slutförd och funktionstestad installation ?
 
M mortimer skrev:
Vad har Solsystem för betalningskrav/alternativ, allt efter slutförd och funktionstestad installation ?
25% handpenning resten vid funktionstestad anläggning
 
S Sebastian Ceder skrev:
25% handpenning resten vid funktionstestad anläggning
Har du bestämt dig för de och skrivit avtal ?
 
M mortimer skrev:
Har du bestämt dig för de och skrivit avtal ?
Nej inte än men lutar att det blir dom
 
S Sebastian Ceder skrev:
Nej inte än men lutar att det blir dom
Jag är extremt skeptisk till all form av förskottsbetalning. I mitt fall så var det det som fick mig att välja bort Sveasolar. Konkar företaget så får du ju inte en krona, finns fordringsägare som alltid står i kö (om det ens finns pengar i bolaget att återbetala någon alls)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nej jag håller med, men det blir inga leverantörer kvar om alla ens krav skall uppfyllas.
Sesol har ingen förskottsbetalning men 30-40% dyrare med lite större anläggning dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.