F
Var precis i krypgrunden och undersökte vår avfuktare. Den stod på max fläkt och max hygrostat. Filtrera var igensatt och avledningsslangen likaså så det var blött överallt. Enligt vår fuktmätare så ligger vi ändå på drygt 34%. Nu har jag rengjort allt och torkat undan vattnet. Funderar på om jag kan ställa ner föäfläkt och hygrostat lite grann för att spara lite på elen? Man brukar ju snacka om 72% är gränsen för vad man bör ha. Så det borde ju vara okej och ligga på t ex 50%?

Även kopplad med vanligt eluttag så funderar på att sätta en smart brytare så jag kan stänga av i t ex vinter. Eller ev även en fuktmätare och sedan bara köra när det behövs.
 
Vad är det för avfuktare du har där nere?

Men du kan utan problem ställa den på 65 och är det en undertrycksfläkt så kan du ställa ner den om möjligt.

Ingen idé att stänga av den på vintern utan då är det så torrt att den endå inte kommer gå
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Att ligga på 34 % är inte nödvändigt så du borde kunna ställa ner avfuktaren. Hade jag varit du skulle jag ta och kolla så att hygrometern mäter rätt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
L Lutte skrev:
Vad är det för avfuktare du har där nere?

Men du kan utan problem ställa den på 65 och är det en undertrycksfläkt så kan du ställa ner den om möjligt.

Ingen idé att stänga av den på vintern utan då är det så torrt att den endå inte kommer gå
Woods 15

Avfuktare av märket Woods 15 står på en mörk yta med inställningsvred synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det då en separat sensor, displayen är inomhus men själva sensor nere i grunden, några meter från avfuktaren.

Digital hygrotermometer från Woods monterad på en vägg, visar inomhustemperatur och luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Woods DS15 L1.

Skärmdump av tekniska data för Woods DS15 avfuktare med effektförbrukning på 240W/timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maxar man den så kör den 240w/timmen, ca 5.76kwh per dag! Rätt mycket. Får sätta en elmätare och se.
 
Låt den gå mindre ofta och övervaka och justera in tiden den ska gå eller ställ på 70 % eller nåt
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt den gå mindre ofta och övervaka och justera in tiden den ska gå eller ställ på 70 % eller nåt

Japp. Nu när jag fixade avrinningen och torkade bort pölen med vatten så stannar den efter ett tag när jag sänkte. Fuktigheten har inte ändrat sig.

Men jag ska nog införskaffa en fuktmätare till tänker jag. Har plast på marken med lite sand på. Sanden är blöt på sina ställen.
 
F
Jag får nog skaffa en ny mätare, möss eller nåt har ju tuggat på den. Skadad kabel med friliggande trådar hållen i handen, skador möjligtvis från gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Digital mätare visar luftfuktighet 60.3%, temperatur 18.5°C och batteristatus i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en fuktmätare med en historikgraf som visar fuktighetsnivåer över tid, med en topp över 65%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte ny mätare som jag kopplade till HA. Satte den i mitten av grunden istället för där den gamla satt i en hörna nära avfuktaren. Satte upp ett larm som notifierar vid 65%+. Får avvakta några dagar och se vad genomsnittet är.

Alla ventiler är igensatta förutom en där ett rör går till kaminen. Men det är lite löper runt då röret är mindre än den rektangulära ventilen. Ska se om jag inte kan pula dit lite isolering kanske. Flera bäckar små..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.