När vi ska bygga ett garage måste vi börja med att söka bygglov för det, så långt har vi kommit. Men eftersom det kommer placeras närmare tomtgränsen än 4 m innebär det då att jag måste söka grannens medgivande OCKSÅ?
Den närmaste grannen på den sidan tomtgränsen är en grusväg som går in till grannen bakom oss, och bredvid den grusvägen ligger ett hus. Vilken av grannarna ska jag isåfall söka medgivande hos? :confused:
 
Det kanske är lika bra att fråga båda. Annars kanske den andra blir sur för att han/hon inte blev tillfrågad. Rent juridiskt verkar det vara lite oklart vilka grannar som behöver tillfrågas i sådana här fall (har sett det diskuteras i andra trådar).
 
Det bästa är att alla grannar skriver på för då vet dessa vad som är på gång och främmna grannskapet
 
Har byggförvaltningen anvisat dig att själv införskaffa granneyttranden hos dem som kan anses vara berörda grannar inför prövning av bygglov vid ett s.k. enkelt bygglovförfarande i delegationsbeslut? I så fall bör förvaltningen tillhandahålla blanketter får sådana granneyttranden och lämna uppgift ur fastighets/bostadsregistret vilka som i ditt ärende är berörda grannar och därmed sakägare.

Blanketten skall undertecknas av samtliga lagfarna ägare i de grannfastigheter som kan beröras och avse medgivande utan erinran och/eller erinran mot förevarande nybyggnation med hänvisning till vilka ritningar som presenterats (två ägare, eller fler, i samägande kan ha olika mening om byggnationen!). Detta är antagen praxis för granneyttrande. Det förekommer fortfarande att kommuner negligerar att följa sådan praxis så syna kritiskt hur dessa blanketter för granneyttrande är utformade. Du bör även bli sakligt informerad om byggnadsregler som gäller för att motverka brandspridningsrisk för byggnationer som uppförs närmare än 8 meter från varandra över tomtgränser, speciellt när du avser att bygga på ett avstånd mindre är 4,5 meter från tomtgräns.

Du bör också känna till att byggförvaltning/byggnadsnämnd kan meddela och avslå bygglov oavsett hur berörda grannar har yttrat sig om den planerade byggnationen. Grannarna har ingen vetorätt i bygglovbeslutet men däremot rätten att överklaga beslutet om de är berörda.

Anders
 
För att göra det enkelt - ta en kopia på ritningarna och gå runt till alla de grannar som från sina hus har möjlighet att se Ditt bygge. Definitivt till de angränsande där garaget kommer att ligga "för nära", även om det är på andra sidan vägen. Be fastighetsägarna (samtliga) skriva sin fastighetsbeteckning, att de godkänner och sina underskrifter samt datum direkt på ritningen och skicka med den som bilaga till bygglovsansökan.

Visst kan man kräva att få standardiserade blanketter av kommunen eller t.o.m. kräva att de själva inhämtar granneyttrandet redan från början. Men genom att gå runt till grannarna pejlar Du dels läget, dessutom sparar Du säkerligen ett antal veckors handläggningstid. Dels innebär det mindre jobb för kommunen om så mycket som möjligt är färdigt (=de blir på bättre humör), dels tar det ju ett tag innan alla grannar svarat på kommunens brev och skickat in yttranden.

Visst har Anders L. rätt i att kommunen har vissa skyldigheter, men sitter man i Din sits är man nog mer intresserad av en snabb och smidig handläggning framför att börja kräva att kommunen gör exakt det som man principiellt kan kräva av dem. Verkligheten ser sådan ut - det går oftast smidigare om man själv är smidig och förbereder så mycket man kan. Det behöver inte heller vara så formellt, inte ens ritningarna har varit i rätt skala alla gånger som jag skickat in. Gamla ritningar som man tagit TipEx på, ritat nytt och kopierat för att TipEx inte skall synas har godkänts alla gånger jag sökt bygglov.

Ring gärna kommunen innan Du skickar in ansökan och fråga vilka grannar de tycker Du skall fråga. I alla fall är min erfarenhet den att om man ringer dem innan och försöker bjuda till och göra det man själv kan för att underlätta, så blir alla mycket smidigare och trevligare. Fråga och låt dem komma med förslag, diskutera lyhört med dem o.s.v.

Jag har alltid gjort som ovan, och det är endast en gång kommunen fått inhämta grannyttrande åt mig. Det var när en granne vägrade yttra sig till mig, men han var ökänd hos kommunen och redan efter mitt första telefonsamtal med kommunen långt tidigare visste de att det skulle bli problem. Men de tyckte jag kunde försöka själv först, OM det kanske skulle lyckats.

Som Anders L. skriver har grannarna ingen vetorätt, men deras godkännande underlättar och snabbar på. Jag fick t ex bygglov mot min grannes vilja ovan, han överklagade några rundor och det tog ett halvår extra. Men argumenten var osakliga och även högre instanser avslog överklagandena.

Ovanstående är skrivet fullt medveten om att det kan variera väldigt från kommun till kommun, och också beroende på vilken handläggare man får. Men att göra det enkelt och bjuda till själv så gott man kan brukar aldrig vara fel...
 
Anledningen till att DU ska kontakta grannarna är för att de antagligen är mer positiva till ditt bygge i så fall än om kommunens handläggare skickar ut dina plner på utbyggnad helt plötsligt.

Så det enda du sparar är tid och Good Will om du gör det själv i annat fall så skickar kommunen ut ditt ärende på remiss kan man säga. Grannarna ska få möjlighet att säga sin mening oavsett hur du agerar kan man säga det kommer du aldrig ifrån. framförallt om du vill bygga nära tomtgränsen.
 
Får jag ge ett råd här...? Låt kommunen sköta det där!!! Vi är mitt uppe i världens cirkus pga att vi skulle vara så himla duktiga och trodde att det skulle gå snabbare om vi underrättade grannarna själva, men det enda som hände var att den ena grannen kommer och säger att hon inte sett ritningar på det och det.... och att de ritningar hon sett inte stämmer överrens med verkligheten, så nu ska det här upp i en massa nämnder och vi får inte njuta av vårt nybygge..
 
Men det Du beskriver kan alltid inträffa ändå. En granne kan alltid ändra sig, överklaga efteråt och allt annat. Och det kan de göra oavsett om de sett och först godkänt ritningarna. Det spelar egentligen ingen större roll om kommunen eller man själv fixat godkännandet.
En granne har alltid rätt att överklaga, först till Länsstyrelsen sedan Länsrätten. Så långt kostar det dem inget och är inte svårt alls. Kommunen har heller inget med det att göra så snart ett ärende överklagats. Den grannen hade säkerligen haft samma uppfattning om byggets överensstämmelse med ritningarna hon sett, även om kommunen inhämtat yttrandet. Lite märkligt dock om Ni fått hennes underskrift PÅ ritningen, och att hon sedan ändå säger att det inte stämmer.

Men som sagt - ingen regel utan undantag. Jag har ju själv fått ta ett yttrande via kommunen p.g.a. en strulig granne (och det blev ju inte mer positivt för det). Men om allt fungerar normalt anser jag ändå det är bättre/snabbare att göra det själv. Och skulle inte det fungera, så kan kommunen göra det mot just den grannen. De inhämtar f.ö. bara yttrande, idkar ingen övertalning eller så.

Ett annat tips - om det finns minsta känsla av att någon granne kommer att knorra senare, se till att de får se bygglovet när det kommit. Man har tre veckor på sig att överklaga, men de tre veckorna börjar ticka först vid den tidpunkt man fick kännedom om att ett beviljat bygglov förelåg. Teoretiskt kan alltså en "ovetande" granne överklaga efter t ex ett år. Men är det så någon VERKLIGEN strular brukar kommunen ombesörja att de oliktyckande delges bygglovet i rekommenderat brev med MB, så det brukar man inte behöva göra själv.

Jag hade gått runt och inhämtat godkännade och samtidigt "pejlat" läget. Och som någon annan skrev - då stillas grannarnas nyfikenhet på vad som är på gång. Och varför gå via kommunen för att prata med sina grannar ? Vill de sedan vara besvärliga och överklaga kommer de att göra det även om kommunen inhämtat yttrandet. Kanske t.o.m. är mer benägna att göra det då, om den personliga kontakten med den de klagar på saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.